دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷

فقدان خدمات صنفی به سینماگران در دولت تدبیر و امید/۴

رفیعی جم: در این سال ها بودجه هایی به خانه سینما اختصاص داده شده که تنها عده ای خاص از مواهب آن بهره مند شده اند/ سینماگران با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند

اصغر رفیعی جم

سینماپرس: اصغر رفیعی جم تهیه کننده و فیلمبردار پیشکسوت سینما در خصوص ۸ سال فقدان خدمات صنفی به سینماگران در دولت تدبیر و امید که با شوآف بازگشایی خانه سینما در سال ۱۳۹۲ همراه بود گفت: در این سال ها بودجه هایی به خانه سینما اختصاص داده شده که تنها عده ای خاص از مواهب آن بهره مند شده اند؛ این در حالی است که اگر بودجه ای به خانه سینما اختصاص داده می شود باید به صورت مساوی میان یکایک اعضای این نهاد تقسیم شود و کسی نباید به خود اجازه دهد که به فردی مبلغی هنگفت اعطا کند و دست دیگری از این مبلغ خالی بماند!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «غیرمنتظره» و «خانه عنکبوت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینماگران با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند و کسی به فریادشان نمی رسد؛ به خصوص در این روزهای کرونایی وضعیت زندگی سینماگران صدچندان بدتر از گذشته شده و مدیران خانه سینما به جای آنکه تدبیری ویژه برای برون رفت از این شرایط اسفبار داشته باشند دست روی دست گذاشته و تنها نظاره گر این ماوقع هستند.

وی ادامه داد: هنرمندان آبرو دارند و نباید دست شان جلوی دیگران دراز شود؛ این وظیفه مدیران صنفی است که اجازه ندهند شأن و شخصیت و حرمت یک هنرمند زیر سوأل برود. آن ها بایستی با تدابیر ویژه معضلات مالی و رفاهی و اقتصادی سینماگران را حل کنند و به همه با یک چشم و به صورت یکسان نگاه کنند.

رفیعی جم با تأکید بر اینکه مدیران خانه سینما نباید تنها به فکر نورچشمی های شان باشند تصریح کرد: این روزها سینمای ایران در بدترین موقعیت ممکن قرار گرفته، سینما عملی صنعتی ورشکسته شده که ممکن تا سال های سال دیگر نتواند روی پای خود بایستد؛ ما در این برحه حساس تاریخی نیازمند حضور مدیرانی متعهد، دغدغه مند و خدادوست هستیم که به داد سینماگران برسند و اجازه ندهند زندگی آن ها بیش از این با بحران مواجه شود.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «سگ کشی» و «یتیم خانه ایران» متذکر شد: هر بودجه ای توسط هر نهاد و سازمان و ارگانی به خانه سینما می رسد متعلق به یکایک اعضای صنوف سینمایی است و مدیران خانه سینما هرگز نباید به خود اجازه دخل و تصرف در این بودجه ها را بدهند. این بودجه ها یا حتی کمک های غیر مادی باید به صورت مستقیم به دستان سینماگران برسد و هرگونه اعمال سلیقه ای در چگونگی توزیع آن امری مذموم است.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: من نمی خواهم به طور کلی منکر برخی فعالیت های خوب انجام شده در خانه سینما باشم اما تأکید می کنم اگر فعالیت خوبی هم در این نهاد وجود داشته به هیچ عنوان کارساز نبوده و در اندازه شأن و منزلت اهالی سینما نبوده و مدیران این نهاد باید خود را موظف بدانند که به صورت واقعی و نه اسمی و عنوانی وظیفه صنفی خود را به نحو احسن انجام دهند. ما وقتی نهادی مثل خانه سینما داریم هیچ هنرمندی نباید دغدغه تأمین معاش روزانه، اجاره خانه، هزینه فرزندان و... خود را داشته باشد و این نهاد باید تمامی این معضلات را از سر راه زندگی هنرمندان بردارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.