یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹

در شرایط نفوذ فرهنگی؛

پیگیری رسمی «سند ۲۰۳۰» تحت پوشش جشنواره‌ فیلمی با عنوان «زمین»

جشنواره فیلم زمین

سینماپرس: مراسم اختتامیه جشنواره فیلم زمین در حالی برگزار شد که مؤسسانش ذیل آنچه تحقق توسعه پایدار می‌خوانند به نوعی در حال تئوریزه کردن و پیاده‌سازی اهداف برخی معاهدات بین‌المللی فرااستعماری نوین، مثل سند ۲۰۳۰ یونسکو هستند.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه جشنواره فیلم زمین در حالی برگزار شد که مؤسسانش ذیل آنچه تحقق توسعه پایدار می‌خوانند به نوعی در حال تئوریزه کردن و پیاده‌سازی اهداف برخی معاهدات بین‌المللی فرااستعماری نوین، مثل سند ۲۰۳۰ یونسکو هستند.
مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم (توسعه پایدار) زمین به دبیری فرهاد توحیدی در حالی جمعه شب در فضای باز پارک ملت با اهدای تندیس‌ها به برندگان برگزار شد که اساساً علت ماهوی برگزاری اینگونه جشنواره‌ها آن هم به صورت مستقل و نیز اهداف و چشم‌انداز آنها محل تأمل و البته بررسی است. از منظر نگاه شکلی برگزاری یا برگزارنشدن چنین جشنواره‌ای آن هم به صورت مستقل و جداگانه بحث مجزا و مستقلی را می‌طلبد چه اینکه در همین راستا (بحث محیط زیست و موضوعات مرتبط با آن) ما جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره فیلم سبز داریم که اتفاقاً یک عقبه دولتی دارد و حقوق معنوی آن هم متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست است. فرهاد توحیدی دبیر این دوره از جشنواره زمین (توسعه پایدار) در رابطه با علت شکل‌گیری آن می‌گوید: «ما بنا نداشتیم در کنار یک سازمان دیگر راه را ادامه دهیم، چون با حرکت در یک مسیر مستقل راحت‌تر و با صراحت لهجه بیشتر می‌توان نقد کرد و کار را پیش برد، بنابراین به سمت طراحی جشنواره فیلم زمین رفتیم و موضوع جشنواره فیلم زمین را به جای تمرکز صِرف بر محیط زیست به توسعه پایدار تغییر دادیم!» این بدان معناست که در یک حوزه دو جشنواره با نقش‌آفرینی برخی مسئولان دولتی در حال برگزاری است و کسی هم در مورد چرایی و علت نیاز به برپایی دو جشنواره با یک موضوع مشترک کمترین توضیحی به افکار عمومی نداده است.
اما آنچه باعث تعجب است نه صرفاً برگزاری جشنواره زمین بلکه اهداف، دست‌اندرکاران و رویکردی است که این جشنواره بر اساس آنها طراحی و اجرا گردیده است. همانطور که دبیر این جشنواره و معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور به آن اشاره کرده‌اند، هدف اصلی این جشنواره برجسته کردن محورهای سند توسعه پایدار است تا جایی که ابتکار در اختتامیه این جشنواره می‌گوید: «معاونت امور زنان و خانواده از برگزاری این جشنواره حمایت کرد، زیرا عنوان محوری جشنواره زنان بود. از سوی دیگر سینما و هنر می‌تواند تغییر نگرش و تغییر سبک زندگی را که با خود حفظ محیط زیست را به دنبال دارد، ترویج کند.»
ظاهراً این جشنواره قرار است همان اهدافی را دنبال کند که سند توسعه پایدار جهانی که در کشورمان تحت عنوان سند ۲۰۳۰ شناخته می‌شود، از کشورهای جهان مطالبه می‌کند.

*جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.