سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

قیمت کتاب به حدی رشد پیدا کرده است که امکان خرید کتاب برای اقشار متوسط به شدت کاهش پیدا کرد

کتاب‌ کتاب

سینماپرس: رئیس رفرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در نخستین کنفرانس بین‌المللی با تاکید بر ضروری دانستن نقش ناشران در کشور، نسبت به قیمت کتاب ابراز نگرانی کرد و گفت: قیمت کتاب به حدی رشد کرده‌ است که امکان خرید کتاب برای اقشار متوسط به شدت کاهش یافته است.

به گزارش سینماپرس، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در نخستین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر با بیان این‌که، بیشتر عمر خود را در حوزه نشر و کتاب و با اهلی این حوزه در ارتباط و تعامل بوده است، درباره وضعیت فعلی کتاب در ایران گفت: یکی از مسائل مهم صنعت نشر کشور، درک نقش مهم ناشر در توسعه علم و فرهنگ است. شاید برخی ارزیابی صحیحی از شغل و حرفه نشر، در پیشرفت علم نداشته باشند. اگر ناشر حذف شود بر دیگر حلقه‌های تولید کتاب تاثرگذار خواهد بود و البته امکان عرضه، دستاورد و دانش در جامعه وجود ندارد؛ به‌عبارت دیگر اگر حرفه نشر تضعیف شود، انتشار علم تضعیف خواهد شد.

وی افزود: در سال‌های اخیر صنعت نشر با مشکلات مختلفی به‌ویژه کمبود و گرانی کاغذ مواجه بوده است. قیمت کتاب به همین دلیل به حدی رشد پیدا کرده است که امکان خرید کتاب برای اقشار متوسط به شدت کاهش پیدا کرد. به‌دلیل مشکلات اقتصادی برخی ناشران با خطر ورشکستگی روبه‌رو شده‌اند و برخی دیگر نیز به فعالیت‌های جنبی که نسبتی به کتاب ندارند، رو آورده‌اند. حتی برخی به تغییر کاربری دفتر نشر و اجاره به مشاغل دیگر مثل فروش فست‌فود اقدام کرده‌اند.

حدادعادل گفت: سال‌هاست دلسوزان به‌ویژه مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند برای تامین کاغذ به خارج وابسته نباشیم. ناشران به ‌دلیل مشکلات تحریم و موانع واردات نهاده‌های تولید فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند. این وضعیت موجب شده قیمت کتاب افزایش پیدا کند و توانایی خرید از مردم سلب شود و صنعت نشر در معرض خطر قرار بگیرد.

وی با اشاره به تاثیرات فضای مجازی بر حوزه نشر و کتاب بیان کرد: فضای مجازی اقتضای جدیدی را برای کتاب و کتابخوانی ایجاد کرده است. از یک سو به نظر می‌رسد این فضا تهدید و از سوی دیگر فرصت قلمداد می‌شود. بنابراین کارشناسان بای از تهدیدهای این فضا پیشگیری و فرصت‌های آن‌را مورد توجه قرار دهند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: حقوق نشر از دیگر مسائل حوزه نشر محسوب می‌شود. برای پیشگیری از تضیع حقوق فعالان تولید کتاب از پدیدآور تا ناشر تقویت تعامل بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوه قضائیه ضروری است. به گفته یکی از دوستان ناشرم، نشر غیرقانونی کتاب در فضای مجازی موجب شده تا تولید ۷۰ هزار عنوان در یک‌سال به دو هزار عنوان کاهش پیدا کند.

حداد عادل به نقش دولت در حمایت از ناشران اشاره و بیان کرد: دولت می‌توان از نشر کتاب‌های فاخر که تولید آن‌ها در توان ناشران خصوصی نیست حمایت کند. ‌

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.