جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸

مهدی همایونفر:

باید یک «سپاه قدس فرهنگی» داشته باشیم/مقری که بتواند همان نقشی که «سپاه قدس» در زمینه نظامی انجام می‌دهد را در عرصه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بکند

مهدی همایونفر

سینماپرس: تهیه‌کننده ۳۳ روز می‌گوید متأسفانه من یادم نیست که در این سال‌های بعد انقلاب وزارت خارجه ما فعالیت فرهنگی و هنری روشن و مستقلی داشته باشد، ما باید سپاه قدسی در عرصه فرهنگی داشته باشیم تا بتواند تمام کشورهای اسلامی را پوشش دهد.

به گزارش سینماپرس، مهدی همایونفر تهیه کننده فیلم ۳۳ روز و مستندساز، درباره علت عدم موفقیت برخی از فیلم‌های مرتبط با جهان اسلام در گیشه بیان کرد که مضامینی با این دست متأسفانه کمتر در سینمای ما مورد توجه است و مردم سینماروی ما کمتر به آن علاقه دارند. برای نمونه فیلم ما یعنی جنگ ۳۳ روزه با اینکه درباره جنگ مهم حزب الله با اسرائیل بود و حتی با اینکه لبنان دوست ما است، به علت آنکه ارتباط عمیقی در بین مخاطبین سینمایی ما برقرار نکرد، موفق نبود.

این فیلم‌ها اگر توسط ما ساخته می‌شود باید نگارش فیلمنامه آن توسط خود کشورهای عربی و اسلامی دیگر نوشته شود. به عنوان مثال علت موفقیت فیلم بازمانده این بود که نگارش آن را یک نویسنده عرب فلسطینی برعهده داشت که خودش از آنجا بود و مشهور بود و درکی صحیح و کاملی از اوضاع فلسطین داشت. این روال باعث می‌شود که فیلم باورپذیرتر شود و چه در ایران و جهان مورد استقبال واقع شود.

شما در نظر بگیرد که اگر امروز فیلمی درباره یمن بخواهد ساخته شود باید یا کارگردانی آن و یا نگارش فیلمنامه توسط یک یمنی انجام شود تا بتواند مورد استقبال قرار گیرد و برد بیشتری خواهد داشت. در غیر این صورت اقبال و باورپذیری آن کمتر خواهد بود.

همایونفر در ادامه در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره شرط موفقیت در اکران جهانی در میان کشورهای اسلامی بیان کرد که مهم‌ترین رکن برای اکران جهانی، مسئله پخش و توزیع جهانی است که رگه‌های حیاتی و مهم آن دست کشورهای غربی است که با بازنمایی مضامین دینی و اسلامی میانه خوبی ندارند. دست ما از این جهت بسته است. کافی است نگاه کنید به کشوری مانند ترکیه و یا حتی عراق که در زمان توزیع فیلم و سریال‌های اسلامی چون با غرب در تعامل و ارتباط‌اند زیر بار سیاست‌های ضدغربی نمی‌روند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره جایگاه و اهمیت دیپلماسی فرهنگی برای پیشبرد اهداف کلان سینمای جهان اسلام بیان کرد که در در دنیا خیلی مرسوم است که دیپلماسی فرهنگی فعال و بخش فرهنگی آن در تعامل و جلب همکاری با فعالان فرهنگی و هنری باشد. اما متأسفانه من یادم نیست که در این سال‌های بعد انقلاب وزارت خارجه ما فعالیت فرهنگی و هنری روشن و مستقلی داشته و یک فیلمساز و هنرمند بتواند به صورت مجزا با آنجا در ارتباط باشد. نهایتا کاری که می‌کنند برگزاری مراسم ۲۲ بهمن در سفارتخانه‌های ما در کشورهای دیگر است. حتی یک مورد هم در نظر ندارم که کشورهایی مانند لبنان و سوریه که با آن در ارتباطیم از سمت وزارت خارجه ما ارتباط قوی فرهنگی برقرار بکنند تا دلمان خوش باشد که ارتباط جدی میان ما و آنان از این نظر وجود دارد تا بتواند به پیشبرد اهداف فرهنگی ما کمک کند.

حتی زمانی که به عنوان یک خبرنگار در خارج از کشور بخواهید با مدیران فرهنگی وزارت خارجه دیدار و با آنان درباره مسائل فرهنگی گفت‌وگو کنید دیدار و ملاقات بسیار سخت خواهد بود چه برسد به اینکه بخواهید در مسیر تولید و ساخت آثار و فعالیت فرهنگی کمک بگیرید.

تهیه‌کننده اتوبوس شب در ادامه درباره اولویت ساخت فیلم‌های انقلابی و جهان اسلام بیان کرد که برنامه‌های فرهنگی عموماً در اولویت‌های چندم کشور قرار دارد و این موضوعی است که در تمام دولت‌ها شاهد آن بودیم. در این حالت نمی‌شود انتظار داشت که فرهنگ مورد توجه جدی قرار بگیرد. باید قوه مقننه ما در سیاست‌گذاری‌های خودش جای ویژه‌ای را برای مباحث فرهنگی باز کند.

وی در پایان بیان کرد: صحبت‌های اخیر رهبری درباره سپاه قدس نشان می‌دهد که سپاه قدس در تمام دنیا خصوصاً منطقه نقش بی‌بدیل داشته است. ما باید یک سپاه قدسی در عرصه فرهنگی داشته باشیم تا بتواند تمام کشورهای اسلامی منطقه را از نوار شمال آفریقا تا حتی کشمیر و هند و مالزی پوشش دهد و مقری برای فعالیت‌های فرهنگی جهان اسلام باشد. سپاه فرهنگی جهانی که کانون توجهش جهان اسلام و مسلمین باشد و در این زمینه فعالیت و تولیدات فرهنگی و هنری با همکاری مسلمانان جهان بکند.

باید یک چنین مقر فرهنگی در منطقه ایجاد بشود که بتواند همان نقشی که سپاه قدس در زمینه نظامی انجام می‌دهد را در عرصه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بکند. نباید توجه مردم منطقه به سپاه تنها از جنبه نظامی باشد بلکه باید از نظر فرهنگی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.