چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷

بازدید سفیران چند کشور از نمایشگاه «فلسطین تنها نیست»؛

دادمان: حضور هنرمندان بیش از ۶۶ کشور یک کنش الهام بخشی است تا به دنیا این پیام را ابلاغ کند که «فلسطین تنها نیست»

فلسطین

سینماپرس: آیین مروری‌بر آثار مسابقه بین‌المللی پوستر، کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» با حضور دبیر ستاد حقوق بشر، سفیران چند کشور، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم مروری بر آثار مسابقه بین‌المللی پوستر، کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» روز چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه با حضور باقری کنی دبیر ستاد حقوق بشر، سفیران کشورهای سوریه، ونزوئلا و اندونزی، معاون سفیر فلسطین، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در محل نگارخانه‌های حوزه هنری برگزار شد.

برافراشته شدن پرچم حقوق بشر زیر پرچم فلسطین

علی باقری معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر نیز در این نشست گفت: روز قدس از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذاری شد. این روز نماد صف‌آرایی خیر در برابر شر است.

باقری افزود: موضوع قدس شریف، برجسته‌ترین رویداد نقض حقوق بشر در دنیاست. همچنین فلسطین نمایشگاه زنده و واقعی گسترده‌ترین و متنوع‌ترین نقض حقوق بشر در دنیا به دست رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و دیگر کشورهای همراه آن است.

وی گفت: کشورهای حامی رژیم صهیونیستی همان کشورهای حامی تروریست‌ها در عراق و سوریه و حامی رژیم سعودی در جنایت علیه مردم مظلوم یمن هستند. به این ترتیب هر کشوری بخواهد پرچم حقوق بشر را برافراشته کند باید زیر پرچم فلسطین این کار را انجام دهد.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح: روز قدس نماد حمایت از مظلوم و مبارزه با ظلم است و نه تنها در روز قدس بلکه باید در طول سال به فعالیت‌های حمایتی خود در دفاع از مظلومین جهان بپردازیم.

یک کنش الهام بخش در حمایت از مردم مظلوم فلسطین

محمد مهدی دادمان رییس حوزه هنری در این مراسم ضمن خوشامدگویی به مهمانان این برنامه گفت: از همه عزیزانی که دعوت ما را برای شرکت در این نمایشگاه پذیرفتند، به ویژه جناب باقری دبیر ستاد حقوق بشر قدردانی می‌کنم که همواره در چنین رویدادهایی همراه هنرمندان بودند تا بتوانیم به واسطه هنر ارزشمندشان در حمایت از مسائل حقوق بشری به ویژه در عرصه‌های بین‌المللی فعالیت‌هایی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: به اعتقاد من برگزاری چنین رویدادها با بازدیدهایی که صورت می‌گیرد، می‌تواند موجب ظهور و بروز اتفاقات بین‌المللی و شبکه‌ای از سوی هنرمندان نسبت به مهم‌ترین مساله حقوق بشر دنیا یعنی ملت مظلوم فلسطین و ایجاد واکنش‌های پیرامون آن باشد. ما هم در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی این آمادگی را داریم نسبت به ارائه و انعکاس این آثار هنری ارزشمند همراه هنرمندان دغدغه‌مند این حوزه باشیم.

رییس حوزه هنری بیان کرد: حضور هنرمندان بیش از ۶۶ کشور برای شرکت در نمایشگاه «فلسطین تنها نیست» نشان‌دهنده یک کنش الهام بخشی است تا به همه دنیا این پیام را ابلاغ کند که فلسطین تنها نیست و به امید خدا حق مردم مظلوم فلسطین بازستانده خواهد شد.

قدردانی سفیر ونزوئلا از برگزاری یک نمایشگاه ضد امپریالیستی

کارلوس آنتونیو آلکالا کوردونس سفیر کشور ونزوئلا در ایران هم در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین نمایشگاهی در کشورمان بیان کرد: از طرف رییس جمهوری و وزیر امور خارجه کشور ونزوئلا از همه شما عزیزان تشکر می‌کنم که ما را در این برنامه مهم دعوت کردید. من امروز بسیار خوشحالم که همراه با دوستانمان از کشورهای سوریه، اندونزی و فلسطین در نمایشگاهی حضور پیدا کرده‌ایم که مبارزه با امپریالیسم آمریکا و استکبار موضوع اصلی آن است. همان طور که عنوان این نمایشگاه «فلسطین تنها نیست» نامگذاری شده ما هم امروز اینجاییم که در کنار کشور ایران اعلام کنیم ملت مظلوم فلسطین تنها نیست و ما در کنار آنها هستیم. اساساً ما اینجاییم تا اعلام کنیم کشورهایی که همیشه تحت ظلم امپریالیسم بوده‌اند، تنها نیستند.

وی افزود: بسیاری از هنرمندان کشور من هم چنین نمایشگاه‌هایی را برگزار می‌کنند تا نشان دهند همواره بر علیه امپریالیسم هستند. ما با چنین اقداماتی نشان می‌دهیم نه تنها بر ضد امپریالیسم هستیم، بلکه اقدامات برخی کشورها را محکوم می‌کنیم که همیشه خود را در همه زمینه‌ها قدرت اول می‌دانند. بنابراین من به همه هنرمندان و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد تبریک می‌گویم که نمایشگاه مهم «فلسطین تنها نیست» را برگزار کردند. این نمایشگاه یکی از نمادهای مبارزه بسیاری از کشورها با استکبار جهانی است که توانسته آثار بسیاری از هنرمندان را در کنار هم قرار داده تا به واسطه موضوع مهم فلسطین مبارزه فرهنگی بر علیه امپریالیسم را نمایش دهد.

توجه به ابعاد سازشکارانه چند کشور در برگزاری یک نمایشگاه

سید مسعود شجاعی‌طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در بازدید سفرای چند کشور خارجی از نمایشگاه آثار مسابقه «فلسطین تنها نیست» گفت: پس از اتفاقاتی که در فرانسه از سوی نشریه شارلی ابدو علیه پیامبر مهربانی اسلام افتاد، تصمیم به برپایی چنین رویدادی گرفتیم. چرا که نشریه شارلی ابدو با طرح آثاری خشن از پیامبر اسلام سعی در توهین به مسلمانان جهان کرد و دولت فرانسه و ریاست جمهوری آن به حمایت از این نشریه پرداخت. با توجه به اینکه ۱۰ درصد مردم فرانسه مسلمان هستند، اما دولت فرانسه به بهانه آزادی بیان آنها را نادیده گرفت و با حمایت از طرح‌های ضد اسلامی این نشریه به تمامی ۱.۵ میلیارد جمعیت مسلمان جهان توهین کرد و دل‌های آنها را به درد آورد.

وی ادامه داد: در جریان جنگ جهانی دوم شاهد هولوکاست توسط آلمان نازی هستیم. نکته اینجاست که چرا باید سرزمین‌های فلسطین به بهانه هولوکاست اشغال شود. در حالی که آلمان نازی مسبب جنگ بود. در سال ۱۹۴۸ شاهد رویدادهای تلخی هستیم که منجر به جنایت‌هایی علیه مردم مظلوم فلسطین می‌شود و بسیاری از آنها مجبور به ترک سرزمین‌های خود می‌شوند یا با سختی در نقاطی همانند نوار غزه زندگی و مبارزه می‌کنند.

شجاعی‌طباطبایی در ادامه گفت: برپایی مسابقه «فلسطین تنها نیست» بهانه‌ای بود تا بار دیگر حمایت خود و تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان را از فلسطین نشان دهیم. چرا که مردم مظلوم فلسطین طی سال‌های گذشته دچار رنج‌های بسیاری شده‌اند.

دبیر این رویداد افزود: مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» بیش از ۲۵۰۰ اثر از ۶۶ کشور دریافت کرد که نشان می‌دهد به معنای واقعی فلسطین تنها نیست. این در حالی است که فعالیت‌های سازشکارانه برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی یکی دیگر از ابعاد مورد توجه ما در فراخوان این رویداد بود.

امیدوارم روزی شاهد برگزاری این نمایشگاه در فلسطین باشیم

محمد حجیر معاون اول سفیر فلسطین در ایران هم ضمن ابلاغ پیام عذرخواهی سفیر کشور فلسطین که به دلیل بیماری نتوانسته بود در برنامه حضور پیدا کند، توضیح داد: این موضوع غریبی نیست که کشور جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار مردم فلسطین بوده و خواهد بود و من به نمایندگی از آقای سفیر به جهت برگزاری چنین نمایشگاهی قدردانی می‌کنم که بازهم اعلام حمایتی چندباره از ملت مظلوم فلسطین است.

وی گفت: ملت ما در فلسطین به تمام دوستان خودش در جهان و ایران چشم دوخته است. من امیدواریم امسال شرایط به گونه‌ای باشد که در فلسطین هم روز قدس پررنگی داشته باشیم. من امیدوارم به واسطه چنین رویدادهای مهمی بتوانیم روزی شاهد برگزاری چنین جلساتی در فلسطین باشیم.

یک ابزار مهم برای زنده نگاه داشتن نام فلسطین

اکتاوینو علی مودین سفیر جمهوری اندونزی در ایران هم در این نشست اظهار کرد: این نمایشگاه یکی از ابزارهای مهم برای زنده نگه داشتن نام فلسطینِ تحت اشغال است. به همین منظور از همه دست‌اندرکارانش به جهت برپایی این رویداد قدردانی می‌کنم.

وی افزود: من به شما عزیزان اطمینان می‌دهم که کشور اندونزی نیز یکی از حامیان فلسطین است که اتفاقاً بهانه بسیار مناسبی شد تا به این نمایشگاه بیایم.

پیام نمایشگاه «فلسطین تنها نیست» چیست؟

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و رییس کمیته حقوق بشر این کمیسیون نیز در ادامه مراسم تاکید کرد: به اعتقاد من پیام نمایشگاه این است که کشور جمهوری اسلامی ایران همچنان در دفاع از ملت مظلوم فلسطین ایستاده و از ابزار هنر برای ارسال این پیام مظلومیت به جهان و دستیابی به اساسی‌ترین حقوق خود در دهه‌های گذشته و تعیین سرنوشت بهترین استفاده را می‌کند.

وی افزود: به طور حتم ما در کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی پیگیر هستیم تا دیپلماسی پارلمانی را برای احقاق حقوق ملت فلسطین فعال کنیم. دفاع از ملت فلسطین دفاع از حقوق همه ملت مسلمان جهان است بنابراین ما وظیفه ذاتی خودمان می‌دانیم که از چنین رویدادهای هنری به سهم خود حمایت کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدوارم در آستانه روز جهانی قدس به برکت ماه مبارک رمضان بتوانیم گام‌های موثری در دفاع از ملت مظلوم فلسطین برداریم.

یک فرصت جهانی برای ارائه یک زبان جهانی

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم در بخش پایانی این مراسم بیان کرد: موضوع فلسطین به جهت اهمیت انسانی که دارد، باید به یک جریان محوری برای وحدت ملت‌های جهان در جهت مبارزه با امپریالیسم باشد. یکی از نزدیک‌ترین و مهم‌ترین ابزار برای نزدیک شدن ملت‌ها ابزار هنر است که می‌تواند یک بیان جهانی را مطرح کند. به همین منظور نمایشگاه «فلسطین تنها نیست» فرصت خوبی برای ارائه یک زبان جهانی در جهت اعمال فشار و مبارزه با جریان امپریالیسیتی است.

وی گفت: به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی ابراز می‌کنم که وحدت به وجود آمده در این نمایشگاه ارزشمند می‌تواند به نزدیک شدن مردمانی که با ظلم و ستم و امپریالیسم مبارزه می‌کنند، کمک قابل توجهی کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.