سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳

چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی/۵

دهقان نسب: مردم تصویر خود را در برنامه های رسانه ملی نمی بینند! / خطوط قرمز سلیقه ای مدیران ضربات جبران ناپذیری بر تولیدات تلویزیونی وارد ساخته است

حبیب دهقان نسب

سینماپرس: حبیب دهقان نسب بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در خصوص چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی گفت: مردم در سطح جامعه با مسائل و معضلاتی روبرو هستند که با تصاویری که در تلویزیون از آن ها نشان داده می شود مغایرت آشکار دارد؛ به نوعی می توان گفت مردم تصویر خود را در برنامه های رسانه ملی نمی بینند و همین باعث شده تا از برنامه های صدا و سیما دور شوند و ترجیح دهند به سمت فضای مجازی و یا پلتفرم ها و شبکه های ماهواره ای گرایش پیدا کنند.

بازیگر سریال های تلویزیونی «بانوی سردار» و «مختارنامه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تلویزیون زمانی می تواند موفق عمل کند که ضمن توجه به سلامت برنامه ها تصویری حقیقی از جامعه نشان دهد؛ مردم ناخودآگاه هر تصویری که در تلویزیون می بینند را مورد راستی آزمایی در اذهان خود قرار می دهند و زمانی که برنامه سازان تلویزیون از این آزمون راستی آزمایی سربلند بیرون نیایند و مردم احساس خوبی نسبت به برنامه سازان نداشته باشند شاهد وضعیتی بحرانی مانند امروز خواهیم شد که دیگر اعتماد مردم از رسانه ملی سلب می شود.

وی در ادامه این گفتگو با بیان اینکه یکی از نکات مهم دیگر که باعث دور شدن مردم از برنامه های رسانه ملی شده است تنوع طلبی نوع بشر است اظهار داشت: انسان ها همانطور که از میوه و غذا و لباس گوناگون استفاده می کند نیاز دارند تا از خوراک فرهنگی گوناگون نیز بهره مند شوند. وقتی تلویزیون این خوراک گوناگون و متنوع را به آن ها نمی دهد دیگر برنامه ها برایشان جذابیتی ندارد و از آن دور می شوند.

دهقان نسب تأکید کرد: از سوی دیگر یکی از مهمترین عواملی که می تواند مخاطب را به تماشای برنامه ها و سریال های تلویزیونی جذب کند این است که این برنامه ها قابل باور باشد، تمام تلاش عوامل یک سریال یا یک فیلم و یا یک برنامه باید بر این اساس باشد که مردم انعکاس خود را در آن برنامه ببینند در آن صورت است که دیگر مردم هرگز به سمت ماهواره ها و... جذب نمی شوند.

بازیگر سریال های تلویزیونی «حس سوم» و «ولایت عشق» سپس به یکی دیگر از معضلات برنامه های رسانه ملی اشاره کرد و گفت: مهمترین عاملی که باعث دور شدن مردم از برنامه های رسانه ملی شده این است که خطوط قرمز بر اساس سلیقه مدیران تعیین می شوند و این اتفاق ناشایست ضربات جبران ناپذیری بر تولیدات تلویزیونی وارد ساخته است.

وی متذکر شد: از سوی دیگر در رسانه ملی شرایط عادلانه ای برای همه هنرمندان و برنامه سازان فراهم نیست و تنها افرادی خاص مرتب کار تولید می کنند و سریال ها و برنامه هایی تکراری و کلیشه ای را به خورد مردم می دهند.

دهقان نسب در خاتمه این گفتگو افزود: در برنامه سازی های تلویزیون باید چارچوب منطقی برای تولید آثار سالم وجود داشته باشد. هنرمندان باید از این چارچوب ها و قوانین آگاهی داشته باشند تا بتوانند به نحو احسن مبادرت به تولید برنامه هایی کنند که برای مخاطبان جذاب باشد و آن ها را به سمت تماشای تولیدات رسانه ملی بکشاند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.