یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴

انتشار سومین گزارش اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات؛

انتظامی: تلاش می کنیم گزارش سال ۱۳۹۹ دستگاه ها و موسسات را تا نیمه تیر۱۴۰۰ نهایی و منتشر نماییم

حسین انتظامی

سینماپرس: دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از انتشار سومین گزارش اجرای این قانون خبر داد و گفت: این گزارش به پایش و ارزیابی و پیشرفت‌های صورت گرفته در اجرای قانون، موانع موجود برای تحقق کامل آن و راهکارهای مناسب برای اجرا و عملیاتی شدن پرداخته است.

به گزارش سینماپرس، با آنکه از تاریخ تصویب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (۱۳۸۷) تا اجرای آن (۱۳۹۶) وقفه وجود داشت اما از زمان اجرایی شدن آن، شهروندان زیادی درخواست های خود را برای دسترسی به اطلاعات از طریق سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات iranfoia.ir ارائه کرده اند.
هم اکنون نزدیک به یکهزار و ۷۰۰ دستگاه و مؤسسه مشمول قانون، تلاش خود را برای پاسخ به این درخواست ها صورت می دهند. این مطالبه گری از سوی شهروندان و پاسخگویی از سوی مؤسسات مشمول، به طور فزاینده ای در حال افزایش و بهبود بوده است.
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در حال حاضر مهمترین و کلیدی ترین قانون در حوزه شفافیت است که حق دسترسی شهروندان به اطلاعات موجود در مؤسسات عمومی و مؤسسات خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی را شناسایی کرده است. تأکید مقام معظم رهبری بر شفافیت امور حکومت جز در امور نظامی و امنیتی، اراده و عزم کمیسیون و نیز مؤسسات مشمول را برای اجرای جدی تر این قانون مضاعف نمود و امید است موانع موجود در برابر اجرای این قانون با سرعت بیشتر از میان برداشته شود.

انتظامی: تلاش می کنیم گزارش سال ۱۳۹۹ دستگاه ها و موسسات را تا نیمه تیر۱۴۰۰ نهایی و منتشر نماییم


به موجب ماده ۲۰ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات باید هر ساله گزارشی درباره رعایت این قانون در مؤسسات مشمول این قانون و فعالیت‌های خود، ‌ به مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهور تقدیم کند. گزارش نحوه اجرای قانون در سالهای ۹۷-۹۶ براساس نحوه عملکرد دستگاه ها در سال های قبل توسط کمیسیون ارایه و منتشر شد.
حسین انتظامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: سومین گزارش سالانه درباره رعایت قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات موسسات مشمول در سال ۱۳۹۸ پس از جمع بندی و تحلیل براساس وظیفه قانونی توسط کمیسیون برای مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور ارائه و متن کامل آن روی صفحه اصلی سامانه iranfoia.ir برای دسترسی عموم مردم منتشر شده است.
وی افزود: در این گزارش اجرای قانون پایش و ارزیابی شده و پیشرفت های صورت گرفته در اجرای قانون، موانع و چالش های موجود برای تحقق کامل آن و راهکارهای مناسب، شناسایی و برای اجرا و عملیاتی شدن گفته شده است.
دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اظهار داشت: این گزارش حاوی اطلاعاتی از وضعیت فعالیت موسسات مشمول، تحلیل درخواست های شهروندان و پاسخ های موسسات، عملکرد موسسات خصوصی، گزارش شفافیت ابتکاری، عملکرد کمیسیون، تشریح شیوه نامه های موضوع مصوب، جداول آماری و... است.
انتظامی تاکید کرد: تلاش می کنیم گزارش سال ۱۳۹۹ دستگاه ها و موسسات را پس از دریافت آماده سازی و تا نیمه تیر۱۴۰۰ نهایی و منتشر نماییم.
مردم می توانند برای دسترسی به اطلاعات و دریافت گزارش عملکرد موسسات عمومی به سامانه iranfoia.ir مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.