یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲

چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی/۶

گیتی: برنامه سازان و مدیران نادان، رسانه ملی را به انحطاط کشانده اند/ چرا از برنامه های غربی در رسانه ملی کپی سازی می شود؟

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما در خصوص چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی گفت: برنامه سازان و مدیران نادان، رسانه ملی را به انحطاط کشانده اند؛ من متأسفم که باید عنوان کنم امروزه اغلب برنامه های تلویزیونی فاقد ایده های انسان گرایانه و ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی اند و در عوض لودگی و ابتذال و بی هویتی و پوچ گرایی را ترویج می کنند!

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از پرسش های کلیدی بنده از مدیران رسانه ملی این است که چرا از برنامه های غربی در رسانه ملی کپی سازی می شود؟ چه کسانی اصلاً اجازه چنین کاری را به برخی افراد می دهند؟ چرا به جای خلاقیت و نوآوری در تولید برنامه ها و سریال ها و... ما درگیر تقلید از غربی ها و یا حتی برخی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان شده ایم؟

وی ادامه داد: آیا تاکنون یک مدیر تلویزیون از خود این سوأل را پرسیده که برنامه ای مانند «خندوانه» به چه دردی می خورد؟ آیا کسی تاکنون این سوأل را کرده که چرا بودجه های بیت المال در رسانه ملی اتلاف می شوند و به جای تولید آثار ارزنده و شاخص که باید مروج فرهنگ کهن و غنی ایرانی-اسلامی باشند برنامه هایی تولید می شود که نگاه به غربی ها دارند؟

گیتی خاطرنشان کرد: این همه برنامه های کپی کاری شده و سرشار از لودگی و ابتذال به چه دردی می خورند؟ من حیفم می آید از واژه «دلقک» برای برخی مجریان برنامه ها استفاده کنم چرا که «دلقک» دارای شخصیت و هویت فرهنگی و تاریخی است؛ این ها حتی در حد یک دلقک هم نیستند و با ادا و اصول های مشمئزکننده سعی دارند به هر وسیله مبتذلی هم که شده مخاطب را به سوی خود جذب کنند و این کاری بسیار نادرست است.

این منتقد پیشکسوت تأکید کرد: اگر مردم امروزه از تلویزیون دور شده اند و به فضای مجازی و... پناه آورده اند به دلیل آن است که نسبت به برنامه ها و برنامه سازان رسانه ملی به شدت بدبین شده اند و هرچه جستجو کرده اند نیازهای خود را در برنامه های تلویزیونی نیافته اند.

وی در پایان این گفتگو با بیان اینکه برنامه های رسانه ملی باید مخاطب را به اندیشه و تفکر وادار کنند تصریح کرد: مخاطب وقتی می بیند این برنامه ها شعور و درایت او را زیر سوأل می برد از تماشای آن ها حذر و دوری می کند. مخاطب حق دارد برنامه های شایسته و پرنشاط و شادی بخش را تماشا کند اما به شرط آنکه این برنامه ها با پختگی و درایت تولید شوند نه صرفاً برای سرگرم سازی و کاسبی کردن!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.