شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹

سردرگمی سینمای ایران با وجود گذشت بیش از یک سال از اپیدمی کرونا؛

هیس! مدیران سینمایی همچنان در حال تصمیم گیری هستند!

شما سینما را مدیریت می کنید یا سینما شما را؟!؛ انتظامی

سینماپرس: سینمای ایران حتی پس از یک سال مواجهه با این شرایط و تعطیلی‌های وقت و بی وقت ناشی از پیک‌های جدید کرونا هنوز نتوانسه فکری برای این شرایط کند تا راهی روشن برای آثار تولید شده در یک سال سینمای ایران ایجاد کند.

به گزارش سینماپرس، سینمای ایران از اسفند ماه سال ۹۸ بار بحرانی با نام کرونا روبرو شده است، بحرانی که نه تنها عرصه هنر کشور بلکه سراسر جهان را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است درست یک سال از آغاز شیوع ویروس کرونا و دست و پنجه نرم کردن دنیا با این ویروس می‌گذرد. سینمای ایران اما حالا پس از یک سال مواجهه با این شرایط و تعطیلی‌ های وقت و بی وقت ناشی از پیک‌های جدید کرونا هنوز نتوانسه فکری برای این شرایط ایجاد کند تا راهی روشن برای آثار تولید شده در یک سال سینمای ایران پیدا کند.

در اوایل شیوع این بیماری شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که بیش از یکسال با این بیماری روبرو باشد، سینما هم خارج از این قاعده نبود، در ابتدا تمامی هنرمندان عرصه سینما و همچنین مسئولین این هنر به گمان پایان زودهنگام بیماری تنها در انتظار بازگشایی سینماها بودند، اما بحران کرونا سال ۹۹ سینمای کشور را به طور کامل تحت الشعاع قرار داد.  

تعطیلی سینماها در اسفند ماه سال ۹۸ تا تیر ماه سال ۹۹ ادامه یافت، این تعطیلی در دوران موج و دوم بیماری کرونا رخ داد و باعث شد تا علاوه بر تعطیلی بسیاری از پروژه‌های سینمایی در دست تولید، چرخه اکران نیز چهار ماه کامل تعطیلی را تجربه کند.   

در این میان، اما راهکارهای سریعی همچون اکران آنلاین و سینماماشین راه افتاد، اما به دلیل نبود زیرساخت هر دو روش به سرعت شکست خوردند، سینماماشین به دلیل عدم جذابیت برای مخاطبان، اکران آثار کم رمق و همچنین نبود امکانات مناسب برای این مدیوم و اکران آنلاین به دلیل قاچاق سریع آثار در شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی به سرعت شکست خوردند.

پس از فروکش کردن موج دوم کرونا، سینماها طی تیرماه سال ۹۹ بازگشایی شدند، البته نباید فراموش کرد که چهار ماه تعطیلی سینماها علنا بدون هیچ راهکار کاربردی طی شده بود و همه امیدوار بودند که سینما بتواند طی تابستان ۹۹ روی پای خود بایستد. اما هیچکدام از پیش بینی‌ها درست از کار در نیامد، تمامی آثار در گیشه شکست سنگینی خوردند و بعد از عدم فروش دو فیلم موفق جشنواره فیلم فجر سایر آثار مطرح از اکران انصراف دادند.   

سینمای کشور در تابستان ۹۹ با همین روند نزولی به کار خود ادامه می‌داد تا کرونا موج سوم شد و بار دیگر تعطیلی پاییز سینمای کشور را در بر گرفت. در این میان و با نزدیک به جشنواره فیلم فجر تولیدات بار دیگر آغاز شدند، سینماهای کشور در بهمن ماه ۹۹ همزمان با جشنواره فیلم فجر بار دیگر بازگشایی شدند.  

جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم برخلاف تبلیغات صورت گرفته با حضور آثار کم رمقی روبرو شد، این جشنواره به اذعان بسیاری از اهالی خبر و منتقدین یکی از کم رمق‌ترین جشنواره‌ها بود و تلاش مسئولین فرهنگی برای بازگشت شور و شوق به سینما علنا ناکام ماند.   

پس از برگزاری جشنواره فیلم فجر و در آستانه اکران نوروز سال ۱۴۰۰ سینماها بار دیگر تعطیل شدند، البته این تعطیلی طولانی مدت نبود و با تغییر گروه شغلی سینماها به گروه دوم بازگشایی سریعی رخ داد، بازگشایی که با آغاز موج چهارم کرونا به سرعت به تعطیلی دوباره کشیده شد تا سینما علنا بهار ۱۴۰۰ را هم از دست داده باشد.   

حال سینماهای سراسر کشور به طور حتم تا یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ درگیر تعطیلی خواهند بود، البته با آمار فعلی بیماری کرونا و رشد صعودی آن بعید است که تعطیلی سینماها به این زودی‌ها به اتمام برسد، از سویی با آغاز ماه مبارک رمضان از ۲۵ فروردین ماه به طور علنی اگر سینماها بازگشایی هم شوند با توجه به محدودیت تردد و روزه دار بودن تماشاگران پیش از این ساعت تعطیلی یا غیرتعطیلی سینماها تفاوتی نخواهد داشت.   

به طور خوشبینانه سینماهای سراسر کشور در بهترین حالت از تابستان سال ۱۴۰۰ می‌توانند آغاز به کار کنند، این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که موج چهارم کرونا تا تابستان امسال به پایان برسد، اتفاقی که شاید کمی خوشبینانه به نظر برسد، البته در صورت بازگشایی سینماها در تابستان هم نمی‌توان انتظاری از مخاطبان برای حضور در سینماها داد.  

*میزان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.