یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷

علی محمد مودب:

«نظام آموزشی ایران» تربیت مهندس و دکتر را وظیفه خود می‌داند، اما پرورش هنرمند را در برنامه خود قرار نداده است

مدیریت ؛ هنر انقلاب

سینماپرس: مودب گفت: نظام آموزشی ایران، تربیت مهندس و دکتر را وظیفه خود میداند، اما پرورش هنرمند را در برنامه خود قرار نداده است.

به گزارش سینماپرس، علی محمد مودب شاعر نام آشنای ایرانی که جزء پنج کاندید نهایی برای معرفی چهره هنر انقلاب در سال ۹۹ معرفی شده است، درباره تاثیر این رویدادها بر افزایش انگیزه هنرمندان و به خصوص جوان‌ترها به خبرنگاران جوان، گفت: هر اتفاقی که در راستای معرفی چهره‌ها می‌افتد، از جشنواره‌های ساده، شب شعرها تا مراسم‌های بزرگ که از چند چهره تجلیل میکنند، حتما پراز خیر و برکت برای جریان ادبیات و هنر است. چون بخشی از وجود این هنرها با مطرح شدن گره خورده است. به همین دلیل معرفی درست چهره‌ها به شرطی که خود آن‌ها هم ظرفیت این شهرت را داشته باشند، حتما موجب ایجاد انگیزه درجوانان می‌شود. در واقع، معرفی چهره‌های زنده باعث حساسیت مردم نسبت به یک هنر و تسهیل در ورود استعدادها می‌شود.

وی در تعریف هنر انقلاب اسلامی اظهار کرد: هنرمند انقلابی هنرمندی است که با ایران، اسلام و انقلاب نسبت داشته باشد. اسلام و ایران پدیده‌های مشخصی هستند و انقلاب هم در پیوند با این دو معنا میشود. انقلاب تغییر و زیر و روشدن در تاریخ ایران برای ارتباط این کشور با اسلام بود. مجموعه حضور، آثار و نفس کشیدن هنرمند انقلابی هم در فضای بین این سه ضلع اتفاق می‌افتد. هنر انقلاب اسلامی با رویکردهایی مانند بینش و جهان بینی که دستاورد انقلاب ماست، حوزه محتوایی گسترده‌ای را در برمیگیرد. در تعریف دقیق تر، هنر انقلاب یکی از پدیده‌هایی است که فرهنگ انقلاب اسلامی ایران را شکل میدهد.

این شاعر همچنین درباره شعر انقلابی گفت: شعر انقلابی، شعری است که شاعرش به هستی نگاه می‌کند. اینطور نیست که در این شعر، شاعر به سمت طبیعت یا عشق نرود و فقط در چارچوب رویدادهای انقلاب مانند جنگ یا شهدا شعر بسراید. هنر انقلاب یک هستی شناسی و انسان شناسی در خود دارد که در شعر عاشقانه هم متجلی میشود؛ بنابراین موضوعات، هنر انقلاب را تعریف نمی‌کنند بلکه نگاه و بینش و تجربه‌ها به آن معنا می‌بخشند.

مودب افزود: انقلاب اسلامی ایران پدیده جدی و فراگیری است که زندگی انسان ایرانی را تحت تاثیر قرار داده و این تاثیر در آثار اغلب هنرمندان حتی آن‌هایی که شاید خیلی در قید آرمان‌های انقلاب هم نباشند دیده می‌شود. نگاه به ایران و اسلام بعد از انقلاب متحول شده و توجه به آئین هم جزء نگره‌های انقلاب است.

این شاعر ارزشی با اشاره به خاطره شعرخوانی خود نزد مقام معظم رهبری بیان کرد: اصل توجه رهبر معظم انقلاب به ادبیات یک پدیده خاص است. ایشان در تمام این سالها، توجه ویژه به ادبیات و شعر داشتند. این نشان میدهد که شعر یک پدیده تمدن ساز و جدی است. اما مدیران ما هنوز آنطور که باید این توجه را درنیافته اند و این تاکید وارد اجراهای اداری نشده است. شعر یک میراث غنی است که زمینه آثار جدید را فراهم میکند.

وی ادامه داد: حوزه‌هایی که متولی ترویج فرهنگ و ادب هستند اصلا به شعر توجه نکرده اند. شاعرانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند، در یک مکان دیگر به صورت حرفه‌ای پرورش می‌یابند. در دنیا بحث خلاقیت و آفرینش خلاق در نظام آموزشی دیده میشود، اما در ایران اینطور نیست. نظام آموزشی ایران، تربیت مهندس و دکتر را وظیفه خود میداند، اما پرورش هنرمند را در برنامه خود قرار نداده است. برای بهبود این وضعیت، باید نظام آموزشی ما یکی از خروجی‌های خود را هنرمند قرار دهد و از دانش آموز ۶ ساله‌ای که وارد مدرسه می‌شود، افرادی مانند استاد فرشچیان تربیت کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.