شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹

افزایش بی رویه نرخ بلیت سینماها و حق اشتراک پلتفرم ها/۴

طالبی زاده: پلتفرم ها برای نمایش بی پرده خشونت، بی‌بند و باری در خانواده‌ها، ترویج زندگی‌های لاکچری و... پول های هنگفت از مردم طلب می کنند

سارا طالبی زاده

سینماپرس: سارا طالبی زاده دبیر فرهنگی روزنامه «حمایت» در خصوص افزایش بی رویه نرخ بلیت سینماها و حق اشتراک پلتفرم ها که با انتقادات گسترده ای از سوی مردم و سینماگران روبرو شده گفت: وی او د ی ها برای چندمین بار دست به افزایش قیمت تعرفه‌های خود زده‌اند، عملی که سبب شده تا موجی از اعتراض‌ها به سمت پلتفرم‌ها روانه شود. ادعای افزایش کیفیت در حالی مطرح شده که غالب سریال‌های نمایش خانگی با داستان و ساختاری بسیار ضعیف همراه است؛ نمایش بی پرده خشونت، بی‌بند و باری در خانواده‌ها، ترویج زندگی‌های لاکچری و هم‌چنین نیمه تمام ماندن برخی از سریال‌ها بیانگر این موضوع است که به محتوای آثار، آنچنان توجهی نمی‌شود و احترام به مخاطب، تنها یک ظاهرسازی و حرف دهان پرکن است و مدیران پلتفرم ها برای چنین فجایعی از مردم پول های هنگفت طلب می کنند!

این روزنامه نگار و کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ترافیک سریال‌ها و تولیدات زیاد در پلتفرم‌ها، بدون توجه به محتوا و کیفیت،  سبب شده که به عرصه سریال‌سازی آسیب جدی وارد شود اما موضوع افزایش درآمد پلتفرم های شبکه نمایش خانگی تا جایی پیش رفته که حالا از صداوسیما درآمد بیشتری دارند!

وی یادآور شد: همین چندی پیش بود که پلتفرم «فیلیمو» اقدام به انتشار آمار عملکرد خود از آذر ۹۸ تا آذر ۹۹ کرد، آماری که حاوی نکات مهم و قابل توجهی بود. در این آمار،  اعلام شد که این پلتفرم تجربه‌ رکورد بیش از ۳ میلیارد دقیقه تماشا در یک ماه را زده است، فیلم‌های اکران شده و فیلم‌های روز سینمای کشور را به صورت آنلاین پخش کرده و با حمایت از سینمای ایران توانسته در کمتر از ۶ ماه، بیش از یک‌میلیون بلیت سینمای آنلاین بفروشد و ۷۰درصد مبلغ فروش را به دست صاحبان محتوا برساند. همچنین بیش از ۳۵ هزار محتوای ویدیویی متنوع تولید کرده و بیش از ۳۰ عنوان سریال در دست ساخت دارد که در ماه‌های آینده منتشر می‌شوند!

طالبی زاده در همین راستا ادامه داد: همچنین در این گزارش اعلام شده که در آذر سال ۹۹، بیش از یک‌میلیون ‌و ۱۰۰ هزار کاربر در این پلتفرم فعال بوده که این رقم بیانگر افزایش دو و نیم برابری کاربران آن است.  این اعداد و ارقام درحالی اعلام شده که این سامانه برای سال جاری بنا دارد ۳۰ سریال جدید بسازد و یا توزیع کند.

این روزنامه نگار خاطرنشان کرد: اما نکته قابل توجه در آماری که از سوی این پلتفرم اعلام شده، محاسبه حدودی درآمد آن برای امسال است. طبق آنچه که اعلام شده، این پلتفرم در حال حاضر برای حق اشتراک یک ماهه خود مبلغ ۹۹ هزار تومان دریافت می‌کند و با توجه به ۲ و نیم میلیون نفری که در سال ۱۴۰۰ اشتراک این پلتفرم را دارند، حتی اگر بر فرض مثال نیم میلیون نفر را نیم بها یا اشتراک‌های رایگان محاسبه کنیم، فیلیمو در ماه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد ناخالص خواهد داشت که ضرب آن در ۱۲ ماه سال عدد بسیار بزرگتری را به ما می دهد!

طالبی زاده متذکر شد: حالا این آمار منحصر به این پلتفرم را اگر به دیگر پلتفرم ‌ها هم تعمیم دهیم، به رقم بسیار شگرفی می ‌رسیم، کما اینکه اختصاص پهنای باند از سوی وزارت ارتباطات و درآمد میلیاردی وی او دی‌ها،  صاحبان آنها را قانع نکرده است و با افزایش قیمت تعرفه‌ها قصد دارند،  پول بیشتری به جیب بزنند که بی تردید نهادهای نظارتی با جلوی این عملکرد خارج از عرف و ضدفرهنگی را بگیرند.

وی در پایان این گفتگو به افزایش بی رویه قیمت بلیت سینماها برای چندمین سال متوالی نیز اشاره کرد و گفت: مدت های مدیدی است که جدا از مسأله کرونا، مردم از سالن های سینما گریزان شده اند و بی تردید افزایش قیمت بلیت سینماها مردم را از سالن ها گریزان تر می کند و مدیران سینمایی هرگز نباید اجازه افزایش نرخ بلیت سینماها را صادر می کردند چرا که با این اوضاع اقتصادی جامعه سینما بدل به یک کالای لوکس شده که طبقات میانی و فرودست جامعه امکان استفاده از آن را از دست می دهند و این اتفاق از عدالت به شدت دور است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.