سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹

نظرات هنرمندان در زمینه سریال های نوروزی/۱

کریمی: صدا و سیما همیشه چند گام عقب تر از رسانه های رقیب ایستاده است!/ رسماً هیچ چیز و هیچ کس در تلویزیون درست در جای خود قرار ندارد

عباس کریمی، منتقد و نویسنده

سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی پس از اتمام پخش سریال های نوروز ۱۴۰۰ گفت: تلویزیون یک سری قواعد و قوانین نانوشته دارد که شامل تولید سریال ها نیز می شود، رسانه ملی همزمان با تغییرات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی جلو نمی رود و همین امر باعث درجا زدن و عقبگرد مرتب آن به خصوص در زمینه تولید سریال ها می شود به نوعی می توان بر این امر صحه گذاشت که صدا و سیما همیشه چند گام عقب تر از رسانه های رقیب ایستاده است!

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رسانه ملی شاید در برنامه های خبری و سیاسی بروز شده باشد اما در زمینه فرهنگ سازی و توجه به مخاطب رسانه ای به شدت یک سویه است. این اتفاق در حالی است که امروزه رسانه ها در جهان اگر دوسویه نباشند محکوم به شکست هستند و رسانه ای که نتواند با مخاطب خود به درستی ارتباط برقرار کند و حرف جدیدی برای گفتن نداشته باشد مورد بی مهری و بی توجهی توده های مردم قرار می گیرد.

وی سپس با بیان اینکه تلویزیون محدودیت های بسیاری دارد که بر اساس سلیقه مدیرانش است اظهار داشت: این محدودیت ها همواره با تغییر مدیران دچار تحول می شوند. محدودیت های موجود در صدا و سیما رسماً دست و پای فیلمنامه نویسان را می بندند و باعث می شوند تا فیلمنامه نویس جرأت خلاقیت و نوآوری و زدن حرف هایی که شاید به مذاق برخی مدیران خوش نیاید را نداشته باشند.

کریمی در همین راستا متذکر شد: البته در این محدودیت ها هم کسانی که باهوش هستند تهدید را به فرصت تبدیل می کنند مثل سریال «نون. خ۳» که با اینکه سریالی بومی بود توانست مردم را به سمت خود جذب کند و تا جایی که بنده مطالعه کردم و نظرات مختلف مردم را شنیدم «نون. خ۳» تنها سریالی بود که توانست تاحدودی نظر مثبت مخاطبان را در ایام نوروز جلب نماید.

این کارشناس فرهنگی سپس با اشاره استقبال مردم از سریال های شبکه نمایش خانگی تأکید کرد: با اینکه شبکه نمایش خانگی هم یک سری محدودیت های دست و پا گیر دارد اما با این حال به دلیل آنکه تولید آثار در آن کمی آزادانه تر است و فیلمنامه نویسان جایگاه عرض اندام بیشتری دارند توانسته با استقبال مردم روبرو شود.

وی سپس انتقاد شدید خود را نسبت به سایر برنامه های تولید شده در رسانه ملی نیز ابراز داشت و در این باره خاطرنشان کرد: در تلویزیون رسماً هیچ خلاقیتی وجود ندارد. همه برنامه ها کپی شده از برنامه های تلویزیون ها در سراسر کشورهای جهان هستند! اغلب مسابقه های این روزهای تلویزیون از تلویزیون های آمریکا گرفته تا هند و حتی رژیم غاصب صهیونیستی کپی برداری شده اند و این اتفاقی بسیار تلخ و دردآور است.

کریمی در ادامه تصریح کرد: رفتار مبتذل و سخیف برخی از این مجریان که برای اجرای برنامه ها در ساعت های پربیننده انتخاب می شوند جای سوأل است؛ رسماً هیچ چیز و هیچ کس در تلویزیون درست در جای خود قرار ندارد و همین باعث می شود ما با آشفته بازاری به اسم تلویزیون و رسانه ملی روبرو باشیم که جز هدر دادن بودجه های بیت المال رسماً نمی تواند دستاورد مثبتی برای جامعه به همراه داشته باشد و خانواده ها و مردم و به ویژه نسل جوان را با خود همراه و همدل سازد.

وی در پایان اظهارات خود متذکر شد: رسانه ملی موظف است برای ارتقای سطح فرهنگی و علمی جامعه تلاش کند. رسانه ملی که از بودجه بیت المال ارتزاق می کند بایستی در خصوص ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی گام های اساسی بردارد اما اسفا که رسماً شاهد این اتفاق نیستیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.