چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴

آشنایی با مهمترین فیلم های سال ۲۰۲۱/ بخش سوم

چراغ سینمای هالیوود در سال ۲۰۲۱ هم با وجود کرونا روشن است/ فیلمسازان محبوبی که در این سال فیلم دارند

مهمترین فیلم های سال ۲۰۲۱ - بخش دوم

سینماپرس: هر سال با نگاهی به لیست فیلم هایی که از کارگردان های مطرح دنیا برای اکران و رقابت در جشنواره ها مطرح می شود شور و شوقی برای علاقه مندان واقعی سینما به وجود می آید که قرار است فیلم هایی از فیلمسازان محبوبشان را در این سال ببینند. سینماپرس طی یک مقاله ۲ بخشی تلاش کرده تا مخاطبان خود را با مهمترین فیلم هایی سال ۲۰۲۱ آشنا کند.

علی ناصری: در این مقاله خبری-تحلیلی سعی شده نگاهی داشته باشیم به برخی از مهمترین فیلم ها و فیلمسازان مطرحی که در سال ۲۰۲۱ می توانند گزینه های مهمی برای علاقمندان به سینما، سینمادوستان و سینماگران باشند؛ فیلم ها و فیلمسازانی که هریک از آن ها می‌توانند نظر جشن‌ها و جشنواره‌های مختلفی را به خود جلب کنند و باید منتظر بمانیم و ببینیم کدام فیلم ها گوی سبقت را در جشنواره ها و نظرات منتقدان می ربایند!؟

همه سینمادوستان و مخاطبان حرفه‌ای سینما می‌دانند که برای اکران بهترین فیلم‌های سال باید چند ماهی از اتمام فصل جوایز بگذرد و قطعاً ابتدای سال فصل چندان مناسبی برای دیدن فیلم‌های مورد انتظار سینمادوستان و مخاطبان حرفه‌ای سینما نیست. به همین دلیل برای معرفی بهترین فیلم‌های سال زمانی مصادف با ایام نوروز می‌تواند بهترین زمان باشد چرا که اخبار را درباره فیلم‌های مورد انتظار دقیق‌تر می‌توان دنبال کرد. به همین منظور در این مقاله به معرفی ۲۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۱ پرداخته ایم که در بخش دوم آن مخاطبان گرامی سینماپرس با ۱۰ فیلم مهم سال آشنا خواهند شد.  

*****************

۱۱- آپولو ۱۰ و نیم  Apollo 10 and half

ریچارد لینکلیتر کارگردان مطرح سینما که آثار پرطرفداری چون «پیش از طلوع»، «پیش از غروب» و «پسربچگی» امسال در جدیدترین تجربه کارگردانی‌اش به سراغ یک انیمیشن با عنوان «آپولو ۱۰ و نیم» رفته است.  

این فیلم انیمیشن با الهام از دوران کودکی لینکلیتر در هیوستون ساخته شده است. این کارگردان فیلم را بر پایه فیلمنامه خودش ساخت که سعی دارد دیدگاه یک فضانورد و مسئولان کنترل ماموریت را در کنار نقطه نظر یک کودک هیجان‌زده به تصویر بکشد که نزدیک ناسا زندگی می‌کند و بیشتر ماجرا را از تلویزیون دنبال می‌کند.

داستان فیلم حول محور فانتزی این کودک درباره فاصله گرفتن از زندگی عادی خود در حومه شهر و تعلیم دیدن مخفیانه برای رفتن به ماموریتی در ماه است. از جمله بازیگران این انیمیشن می‌توان از جک بلک، زکری لیوای و گلن پاول نام برد.

لینک‌لیتر در بیانیه‌ای گفته است: «سال‌ها پیش فهمیدم که این فیلمی است که باید بسازم، هم از نظر زمان‌بندی و هم نزدیک بودن به خودم. من خودم آنجا بودم و داشتم به کلاس سوم می‌رفتم. سبک خاص انیمیشن ما اجازه می‌دهد که هم دنیایی را به تصویر بکشیم که مدت‌هاست رفته و هم خاطرات و قوه تخیل بازیگوش یک کودک را داشته باشیم. سفری جالب و خلاقانه بوده که بتوانیم چیزهایی مانند گرافیک سه بعدی را وارد فیلمبرداری لایو اکشن کنیم تا به این داستان جان ببخشیم.»

این فیلم زنده با ترکیبی از انیمیشن کامپیوتری و دستی ساخته می‌شود.

۱۲- تراژدی مکبث  The tragedy of Macbeth

قطعاً جدایی برادران کوئن در سال ۲۰۲۰ یکی از اتفاقات عجیب و مهم سینما بود که بسیاری از سینمادوستان در سال ۲۰۲۱ منتظر دیدن «تراژدی مکبث» اولین فیلم جوئل کوئن هستند که بدون همکاری با برادرش ساخته است.

در این درام که همانطور از نامش مشخص است اقتباسی از نمایشنامه مشهور شکسپیر است دنزل واشینگتن و فرانسیس مک‌دورمند و برندن گلیسون ایفای نقش می‌کنند.

به نظر می‌رسد این فیلم به صورت سیاه‌وسفید فیلمبرداری شده است. پیش‌تر فیلم «مردی که آنجا نبود» به کارگردانی کوئن به صورت سیاه و سفید عرضه شد.

۱۳- آخرین دوئل (ریدلی اسکات) The last duel

ریدلی اسکات پس از چند سال دوباره به سراغ ژانری رفته که طرفداران سینما او را بیشتر با این ژانر می‌شناسند. اسکات در سال ۲۰۲۱ فیلم تاریخی «آخرین دوئل» را اکران خواهد کرد که اقتباسی از کتاب «آخرین دوئل: داستان واقعی محاکمه با مبارزه در فرانسه قرون وسطی» نوشته اریک جاگر محسوب می‌شود.

نکته‌ جالب توجه درباره این فیلم این است که فیلمنامه را دو بازیگر آن یعنی بن افلک و مت دیمون البته به همراهی نیکول هولفسنر نوشته‌اند. بن افلک نقش فرعی دارد و مت دیمون در مقابل آدام درایور و جودی کومر نقش‌های اصلی فیلم را بازی می‌کنند.

داستان فیلم در قرن چهاردهم فرانسه در زمان شارل ششم اتفاق می‌افتد. شوالیه ژان دوکاروژ و ژاک لو گری از اعضای گارد سلطنتی دوستان صمیمی یکدیگر هستند. بعد از اینکه کاروژ متهم به تجاوز به همسر گری می‌شود آن‌ها دستور دارند که تا مرگ یکی از آن‌ها با یکدیگر مبارزه کنند.

این فیلم در کشور فرانسه فیلمبرداری شده است.

۱۴- پینوکیو  Pinocchio

گیرمو دل‌تورو که سینمادوستان او را با فیلم‌های ترسناک و تخیلی‌اش می‌شناسند به تازگی در جدیدترین تجربه کارگردانی خود به سراغ قصه‌ای مشهور رفته است. او در سال ۲۰۲۱ فیلم سینمایی «پینوکیو» را اکران خواهد کرد.

«پینوکیو» ی دل‌تورو یک روایت پیچیده و سیاه از داستان پینوکیو است. داستانی درباره‌ی عروسک چوبی که جان می‌گیرد و آرزویش این است که تبدیل به یک پسر واقعی و نه چوبی شود.

اتفاقات این انیمیشن موزیکال استاپ موشن در دهه‌ی ۳۰ ایتالیا و زمان فاشیسم رخ می‌دهد. وقتی پینوکیو جان می‌گیرد معلوم می‌شود که چندان پسر خوبی نیست. پینوکیو تلاشش را می‌کند که خواسته‌های پدرش را برآورده کند.

کیت بلانشت، گرگوی مان، ایوان مک‌گرگور، تیلدا سوئینتون، تیم بلیک نلسون و کریستف والتز بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

۱۵- داستان وست ساید  West side story

استیون اسپیلبرگ در جدیدترین پروژه سینمایی‌اش به سراغ بازسازی فیلم سینمایی «داستان وست ساید» رفته که پیش‌تر نسخه قدیمی آن به کارگردانی رابرت وایز ساخته شد که می‌توان آن را بهترین اثر این کارگردان دانست.

«داستان وست ساید» که ملهم از «رومئو و ژولیت» است؛ داستان ۲ خانواده در شهر نیویوک را روایت می‌کند که یکی از آنها با عنوان جتس نماینده سفیدها به ریاست ریف با بازی مایک فیست و دیگری کوسه‌های پورتوریکویی به رهبری برناردو با بازی دیوید آلوارز هستند. همه ماجراها با وسط آمدن پای ماریا خواهر برناردو که ریچل زگلر نقشش را ایفا کرده شروع می‌شود.

این فیلم که اقتباسی از نمایشی به همین نام در برادوی است از عشق و تنش‌های جوانی در بین ۲ گروه خیابانی نیویورک در سال ۱۹۵۷ می‌گوید.

در این فیلم انسل الگورت در نقش تونی بازی کرده است و ریتا مورنو که برای فیلم اصلی در سال ۱۹۶۱ جایزه اسکار برده بود در نقش والنتیا ظاهر شده است که تونی را در مغازه‌اش استخدام می‌کند.

اسپیلبرگ در این فیلم بار دیگر با تونی کوشنر به عنوان فیلم‌نامه‌نویس همکاری ‌کرده است. این ۲ در فیلم‌های «مونیخ» و «لینکلن» هم با هم همکاری کرده بودند.

استودیوی فاکس قرن بیستم، تولیدکننده این اثر اعلام کرده ۱۸ دسامبر سال۲۰۲۱ این فیلم راهی سینماها می‌شود.   

۱۶- جاودانه‌ها  Eternals

کلوئی ژائو فیلمساز مستقل سینمای آمریکا که سال گذشته با فیلم سینمایی «سرزمین آوارگان» توانست شیر طلای جشنواره ونیز و جایزه بهترین فیلم درام گلدن گلاب را از آن خود کند امسال اثری بسیار متفاوت‌تر از دیگر آثار خود را اکران خواهد کرد.

فیلم سینمایی «جاودانه‌ها» که اثری کمیک بوک و ابرقهرمانی جدیدی که بر اساس یکی از کتاب‌های مارول است. این بیست و ششمین فیلم از جهان سینمایی مارول است.

داستان فیلم بعد از ماجراهای «انتقام‌جویان:‌ پایان بازی» (محصول ۲۰۱۹)‌ اتفاق می‌افتد که در آن جاودانه‌ها که برای هزاران سال خودشان را مخفی کرده بودند، برای محافظت از زمین روبه‌روی دشمنانش باید دوباره به هم می‌پیوستند.

ریچارد مدن، جما چان، کمیل نانجیانی، هری استایلز، لورن ریدلاف، سلما هایک، لیا مک‌هیو، دان لی، آنجلینا جولی و کیت هرینگتون بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

۱۷- ماتریکس ۴  Matrix 4

لانا واچوفسکی به تازگی پس از ۱۸ سال قسمت چهارم مجموعه سینمایی پرطرفدار «ماتریکس» را ساخته و در سال ۲۰۲۱ اکران خواهد کرد.

قسمت چهارم «ماتریکس» را فقط لانا واچوفسکی کارگردانی کرده است.  

کیانو ریوز در نقش نئو و کری آن ماس در نقش ترینیتی ایفای نقش می‌کنند و بازیگران جدیدی مثل یحیی عبدالمتین هم به گروه اضافه شده‌اند.

داستان قسمت چهارم «ماتریکس» پیش درآمدی بر زندگی مورفئوس جوان است.  فیلم‌نامه این فیلم توسط واچوفسکی، الکساندر همن و دیوید میچل به رشته تحریر درآمده است و تاریخ اکران آن ۲۱ مه ۲۰۲۱ اعلام شده است.

۱۸- بیتلز  The Beatles: get back

پیتر جکسون که علاقه‌مندان به سینما او را با مجموعه سینمایی «ارباب حلقه‌ها» و «کینگ کونگ» می‌شناسند امسال یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین مستندهای سال را با عنوان «بیتلز: برگرد»  اکران خواهد کرد.

«بیتلز: برگرد» مستندی درباره‌ گروه افسانه‌ای بیتلز است که توسط پیتر جکسون ساخته شده است.

این فیلم شرح ساخته شدن یکی از مشهورترین آلبوم‌های گروه بیتلز یعنی «let it be» )رهایش کن) در دهه‌ی هفتاد است. فیلم از آرشیو اریجینالی که در مستند ۱۹۷۰ ساخته‌ی مایکل لیندزی هاگ درباره‌ی این آلبوم ساخته شده بود، استفاده کرده است. این فیلم قرار است رفاقت بین اعضای گروه بیتلز را به تصویر بکشد که هنوز هم برقرار است.

کنسرت ۴۲ دقیقه‌ای شاهکاری که گروه بیتلز روی پشت بام ضبط کرده بودند در این فیلم دیده می‌شود. برای طرفداران موسیقی و به خصوص سبک راک «بیتلز: برگرد» می‌تواند جزو مستندهای جذاب و دیدنی باشد.

۱۹- فیلم بی‌نام الویس  Untitled Elvis film

باز لورمن کارگردان مطرح استرالیایی که فیلم‌های سینمایی مطرحی چون «مولن روژ» و «گتسبی بزرگ» را ساخته است امسال فیلمی سینمایی درباره زندگی الویس پریسلی را اکران می‌کند.

فیلم جدید باز لورمن اثری موزیکال درباره ستاره راک آمریکایی الویس پریسلی است و زندگی این ستاره مطرح موسیقی می‌پردازد.  فیلم زندگینامه‌ای الویس که توسط کمپانی برادران وارنر ساخته می‌شود بر دوران جوانی و چگونگی ظهور پریسلی تمرکز دارد و به ویژه به رابطه‌اش با پارکر می‌پردازد. قرار است تام هنکس نیز نقش تام پارکر را که مدیریت و کنترل هر جنبه از زندگی الویس را در اختیار داشت، بازی کند.

فیلمنامه فیلم را لورمن با همکاری کریگ پیرس نوشته است. این ۲ با هم فیلمنامه «گتسبی بزرگ» و «مولن روژ» را هم نوشته بودند.

به نظر می‌رسد از همین الان می‌توان پیش‌بینی کرد که فیلم لورمن یکی از نامزدهای جدی اسکار ۲۰۲۲ خواهد بود.

۲۰- آنت  Annette

لئوس کاراکس کارگردان مطرح فرانسوی که هر بار با ساخت اثری جدید به شدت مورد توجه منتقدان و بعضاً جشنواره‌های سینمایی قرار می‌گیرد امسال با فیلمی متفاوت با عنوان «آنت»  پس از ۹ سال به سینما بازمی‌گردد.

«آنت» اثری موزیکال و عاشقانه است که آدام درایور، ماریون کوتیار و سایمون هلبرگ بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در این فیلم کوتیار و درایور نقش دو عاشق بداقبال هالیوود را ایفا می کنند. در این فیلم همچنین گروه موسیقی راک اسپارکس و ماریوس دوریس آهنگساز بریتانیایی که برای آثاری چون «لالا لند» و «مولن روژ» شناخته می شود نیز گردهم می آیند.

پایان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.