سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

سینماپرس در زمستان ۹۹

از بررسی جایگاه پدر در سینما تا انتقاد از فریبکاری مدیران سینمایی دولت بنفش/ سینماگران از بحران کرونا و مدیریت ناتوان سینما سخن گفتند

سینماپرس در سالی که گذشت (زمستان ۹۹)

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل زمستان سال ۹۹ مربوط به مسائل و موضوعاتی همچون: واکنش هنرمندان به ترور دانشمند برجسته هسته ای، کرونا و انتظارات از تنها نهاد صنفی سینماگران، بحران کرونا و اصرار برای برگزاری جشنواره فیلم فجر، هیأت داوران جشنواره فجر از منظر سینماگران، انتقاد سینماگران از برگزاری فیزیکی جشنواره فجر در بحران کرونا، فریبکاری به سبک مدیران سینمایی دولت بنفش، جایگاه «پدر» در سینمای ایران بود؛

برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما و نکته سنجی سینماپرس در بزنگاه های حساس و مهم است.

در ذیل بخش چهارم این مقاله در خصوص گفتگوها و مقالات مهم منتشر شده در فصل زمستان ۱۳۹۹ از نظر شما مخاطبان گرامی می گذرد.

۱-هنرمندان و واکنش به ترور دانشمند برجسته هسته‌ای

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص جای خالی سلبریتی ها در واکنش به ترور دانشمند برجسته ملی شهید محسن فخری زاده تأکید کردند: برخی از سلبریتی های نوکر بیگانگان و امپریالیسم هستند و از این رو جرأت نمی کنند بدون صلاحدید و نظر آن ها در خصوص مسائل مهم و استراتژیک ملی و دینی نظری بدهند؛ این در حالی است که همین افراد وقتی اتفاقی مشابه در کشورهای دیگر رخ می دهد بلافاصله در صفحات مجازی خود دست به سوگواری می زنند و به سفارت ها می روند و شمع روشن می کنند و گل می دهند!

شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته ای ایران چندی قبل مورد حمله تروریست‌ ها قرار گرفت و به درجه شهادت نائل شد؛ نام محسن فخری‌ زاده به عنوان یکی از ۵ شخصیت ایرانی که در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارین پالیسی منتشر شده است. نام این شهید والامقام تحت عنوان دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC) در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست تحریم شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت. محسن فخری‌زاده تنها دانشمند هسته‌ای ایرانی است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در شو تبلیغاتی سال گذشته خود به زبان آورد و مدعی شد روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌ کرده است.

اما نکته قابل تأمل آنجا بود که سلبریتی‌ هایی که وقت و بی‌وقت نسبت به اتفاقات مختلف اظهارنظر می‌کنند بعد از این شهادت مظلومانه سکوت پیشه کردند. واقعاً معلوم نیست به خاطر از دست دادن فالوئرها و تهدیدات اینستاگرام برای حذف صفحه این کار را انجام دادند یا به فکر پاسپورت ها و گرین کارت ها و ویزای های شان بوده اند که با نوکری برای بیگانگان به دست آورده اند!

این سکوت ددمنشانه سلبریتی های وطنی در مقابل این جنایت آشکار که سازمان ملل متحد نیز آن را محکوم کرد با واکنش جدی از سوی برخی هنرمندان ولایی و انقلابی و همچنین رسانه و مردم روبرو شد! همه از خود سوأل می کردند چطور این سلبریتی هایی که برای کوچکترین اتفاقاتی در پاریس و برلین و... جلوی سفارت ها می روند و گل اهدا کرده و شمع روشن می کنند و در صفحات مجازی شان به سوگواری می پردازند حالا برای ترور یک دانشمند برجسته ملی سکوت مطلق اختیار کرده و حتی این جنایت هولناک را محکوم هم نمی کنند!

در همین رابطه با ۹ تن از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: آرش فهیم، ابراهیم اصغری، هوشنگ توکلی، اکبر حر، رضا برجی، حسین طلابیگی، محمدرضا شرف الدین، داود بیدل و علیرضا سربخش گفتگو کردیم. سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹

۲-کرونا و انتظارات از تنها نهاد صنفی سینماگران

تعدادی از اهالی سینمای کشور با اعتراض به بی توجهی خانه سینما نسبت به معیشت سینماگران در این روزهای کرونایی تأکید کردند: مدیریت خانه سینما برای اعضا چه کاری انجام داده؟ برخی از سینماگران نیز با انتقاد از مسئولان رده بالای دولت متذکر شدند: وقتی رئیس جمهور در این شرایط بحرانی می خندد و نگران مردم نیست چه توقعی از دیگر مسئولان می توان داشت؟!

 در حالی به یک سالگی شیوع و گسترش ویروس منحوس کرونا در کشورمان نزدیک می شویم که سینمای ایران در این ایام با بزرگترین بحران اقتصادی تاریخ خود مواجه بود. تعطیلی سالن های سینما ضررهای هنگفتی را برای سینماداران و برخی سرمایه گذاران و صاحبان آثار سینمایی ایجاد کرد که علیرغم تمامی وعده ها و تعهدات مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی هیچ اقدام موثری برای بهبود این بخش انجام نشد.

از سوی دیگر تولیدات در این روزهای کرونایی با بحران روبرو شد؛ بسیاری از پروژه ها به تعطیلی کشانده شدند و برخی پروژه ها هم که بی توجه به تدابیر و پروتکل های بهداشتی مبادرت به تولید کردند با بحران همه گیری ویروس کرونا در بین سینماگران مواجه شدند به نحوی که تعداد بسیار زیادی از هنرمندان در این ایام یا به ویروس کرونا مبتلا شدند و یا به دلیل شدت این ویروس جان خود را از دست دادند.

در این میان اما نقش خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران بسیار انفعالی تر از همیشه بود چرا که خانه سینما نتوانست طی نزدیک به یک سال گذشته هیچ اقدام مثبتی برای هزاران عضو بیکار و خانه نشین خود انجام دهد، آن هم درست در روزگاری که بیکاری گسترده باعث ایجاد اختلالات جدی در زندگی سینماگران به ویژه قشرها و صنف های ضعیف تر سینما شده بود.

در همین رابطه ۱۱ تن از سینماگران کشور آقایان و خانم ها: حسین گیتی، داود یوسفیان، راحله نعمت زاده، اصغر رفیعی جم، مرتضی پورصمدی، دانیال عبادی، زهره حمیدی، عزت الله رمضانی فر، علی قوی تن، ثریا قاسمی و امیرمنصور جمشیدی با ما گفتگو کردند. یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹

۳-بحران کرونا و اصرار برای برگزاری جشنواره فیلم فجر

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی برجسته کشور با انتقاد شدید نسبت به اصرار نابخردانه برخی مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای بحرانی کرونا تأکید کردند: اولین افت شدید جشنواره فیلم فجر با جداسازی بخش های ملی و جهانی جشنواره حاصل شد و حالا در استمرار تصمیمات ناآگاهانه و نابخردانه مدیران سینمایی شاهد برگزاری جشنواره فجر بدون حضور مردم به صورت خنثی و منفعلانه هستیم!

 بعد از پاندمی ویروس کرونا در سراسر جهان بسیاری از حرفه ها، صنایع و مشاغل به تعطیلی کامل کشیده شدند و در راستای این اتفاق تولیدات سینمایی در اکثر کشورهای جهان متوقف و جشنواره های معتبر سینمایی جهان نیز یک به یک لغو شده و یا به تعویق افتادند که از جمله آن ها می توان به لغو جشنواره ها و مراسم هایی همچون جشنواره فیلم کن، جشنواره فیلم برلین، مراسم آکادمی اسکار و... اشاره کرد.

اما در این میان مدیران سینمایی کشور با بی تدبیری هرچه تمام تر در روزهای بحرانی کرونا اصرار به برگزاری جشنواره فجر دارند؛ اصراری که با سیلی از انتقادات جدی و تند اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران روبرو شده است اما آن ها همچنان مصرانه می خواهند جشنواره فیلم فجر را در ماه های پایانی حیات دولت دوازدهم برگزار کنند.

اصرار مدیران سینمایی برای این جشنواره با واکنش هایی قابل تأمل همراه بوده؛ برخی معتقدند که مدیران سینمایی نمی توانند از بودجه هنگفت برگزاری جشنواره چشم پوشی کنند و به همین علت می خواهند برای صرف این بودجه و پر و پیمان تر کردن رزومه های شان دست به برگزاری این جشنواره بزنند؛ عده دیگری معتقدند سیاستی که مدیران سینمایی در پیش گرفته اند کوچک و خنثی سازی جشنواره فجر انقلاب اسلامی است و به همین علت است که بعد از جداسازی بخش های ملی و جهانی، حالا اصرار به برگزاری این جشنواره بدون حضور مردم و بدون شور ملی دارند.

در این میان نیز عده ای از اهالی سینما که به علت گسترش ویروس کرونا مدت ها است در بیکاری مطلق و خانه نشینی به سر می برند نیز معتقدند که مدیران سینمایی اگر اندکی انصاف و عدالت داشته باشند به جای صرف بودجه های میلیاردی برای برگزاری این رویداد سینمایی بودجه آن را به اهالی بیکار و خانه نشین سینما و به ویژه صنوف ضعیف تر خانه سینما اعطا می کنند تا شاید بخشی از مشکلات عدیده زندگی سینماگران مرتفع گردد.

سینماپرس در همین راستا با ۱۵ تن از چهره های برجسته رسانه ای و سینمایی خانم ها و آقایان: عباس کریمی، حسن هدایت، مجید مظفری، محسن محسنی نسب، سیدامیر سیدزاده، سیروس الوند، امیرحسین شریفی، حسن برزیده، دکتر مصطفی جلالی فخر، سارا طالبی زاده، سیاوش حقیقی، داود توحیدپرست، پروانه معصومی، مهدی احمدی و شفیع آقامحمدیان گفتگو کرد. سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹

۴-هیأت داوران جشنواره فجر از منظر سینماگران

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر تأکید کردند: داوران جشنواره فجر باید با دیدگاه و بینش انقلابی بهترین آثار را انتخاب نمایند؛ این ترکیب فعلی اصلاً خوب نیست. دبیر جشنواره باید پاسخ دهد این هیأت داوران ضعیف، حسب چه معیاری انتخاب شده اند؟ این جشنواره برای آقای روحانی یا انتظامی و طباطبایی نژاد نیست که هرطور دوست داشته باشند دست به برگزاری اش بزنند!

جشنواره فیلم فجر یکی از پر اهمیت ترین رویدادهای فرهنگی و هنری در جمهوری اسلامی ایران است که نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح جهانی نیز ازطرفداران خاص خود برخوردار است. بخش اعظمی از سینماگران تمامی توجه خود را در طول سال معطوف به این رویداد مهم می کنند و دوست دارند که آثارشان در این جشنواره دیده شده و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

این اتفاق باعث شده تا رقابت های تنگاتنگی در میان اهالی سینما به وجود بیاید و بعضی افراد با لابی گری بخواهند که فیلم هایشان را در لیست آثار کاندید شده توسط اعضای هیأت داوران بگنجانند.

از سوی دیگر طی سال های اخیر به دلیل بی توجهی مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید، تعدادی فیلم با محوریت موضوعات ضدارزشی، حمایت از جریان فتنه، سیاه نمایی و حتی ضد شئونات دینی در جشنواره حضور داشتند که مبانی و اصول اساسی این جشنواره مهم که هر ساله در ایام الله دهه مبارکه فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می شود را زیر سوأل می بردند و بعضاً توسط هیأت داوران نیز مورد توجه قرار گرفتند!

این جشنواره که به عنوان معتبرترین جشنواره در خاورمیانه شناخته می شود همواره به دلایل مختلف از جمله ضعف های مدیریتی و اجرایی و همچنین حضور فیلم هایی که با عنوان «فجر انقلاب اسلامی» همخوانی ندارند مورد نقد و نکوهش سینماگران بوده است.

اینک انتقاد بسیاری از اهالی سینما نسبت به ترکیب هیأت داوران ضعیف سی و نهمین جشنواره فیلم فجر است که اغلب آن ها را شایسته داوری برای بزرگترین و مهمترین رویداد سینمایی کشور نمی دانند. در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: رهبر قنبری، هوشنگ توکلی، اکبر حر، علی رویین تن، جواد اردکانی، احسان رستگار، علیرضا سربخش، محمدحسین فرحبخش، امرالله احمدجو و سرکار خانم: مهشید افشارزاده با ما گفتگو کردند. چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹

۵-انتقاد سینماگران از برگزاری فیزیکی جشنواره فجر در بحران کرونا

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور با انتقاد شدید از برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در بحران کرونا تأکید کردند: مدیران جاه طلب برای دستیابی به منافع شخصی شان می خواهند جشنواره را برگزار کنند؛ برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر در این روزهای بحرانی و حساس اشتباه صرف و دعوت به مرگ همگانی بود.

بحران کرونا تاکنون باعث تعطیلی مهمترین جشنواره ها و مراسم های سینمایی در سراسر جهان شده است اما مدیران سینمای کشور با بی تدبیری هرچه تمام تر با پافشاری و اصرار این جشنواره را به صورت فیزیکی برگزار کردند! این اتفاق در حالی است که بسیاری از پزشکان و کارشناسان بهداشتی خبر از خیز پیک چهارم ویروس مرگبار کرونا در کشور را می دهند.

این اصرار مدیران سینمایی برای برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر با انتقاد بسیار جدی از سوی بخش اعظمی از سینماگران و اهالی رسانه روبرو شد؛ اما مدیران سینمایی که خود را کاملاً به نشنیدن زده اند همچنان پیش رفتند و به اصرارشان برای برگزاری تجمعات خطرناک در جشنواره فیلم فجر پافشاری کردند. در همین رابطه ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: زینت رضا، گلچهره دانش، داریوش ارجمند، فریده ذاکری، نادر طریقت، فرزاد موتمن، محمد متوسلانی و مائده طهماسبی با ما گفتگو کردند. چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹

۶-فریبکاری به سبک مدیران سینمایی دولت بنفش

تعدادی از سینماگران جوان کشور در خصوص فریبکاری مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در خصوص شوآف حضور ده ها اثر سینمایی در این رویداد و عدم نمایش بخش عمده ای از فیلم ها در جشنواره فجر متذکر شدند: این پارادوکس که ۶۲ فیلم در جشنواره حضور دارند اما نمایش داده نمی شوند یعنی چه؟ متأسفانه ما شاهد رفتارهای بسیار نادرستی در جشنواره سی و نهم بودیم از عدم نمایش همه فیلم های حاضر در جشنواره گرفته تا داوری هایی که تنها به برخی فیلم های دولتی و ارگانی توجه داشتند؛ رقابت در این رویداد بسیار ناعادلانه و ناسالم است و ستاد خبری جشنواره تمام سخنان انتقادی سینماگران را سانسور کرده و هر حرفی به نفع شان است را منتشر می کنند!

سی‌ و نهمین جشنواره فیلم فجر امسال در حالی برگزار می شود که بخش اعظمی از اهالی سینما، خبرنگاران و منتقدان خواستار لغو و تعطیلی این رویداد سینمایی به دلیل شیوع بیشتر ویروس منحوس کرونا بودند.

اما مدیران سینمایی با اصرار و لجاجت دست به برگزاری این جشنواره زدند اما با تغییراتی عجیب در خط مشی و سیاست گذاری های جشنواره که از حذف هیأت انتخاب گرفته تا راه‌یابی همه آثار به بخش سودای سیمرغ را شامل می شد.

در نگاه اول حذف هیأت انتخاب در جشنواره به مذاق بسیاری از سینماگران خوش آمد و همه در انتظار جشنواره ای متفاوت بودند اما به یک باره مسئولان برگزارکننده جشنواره اعلام کردند تنها ۱۶ فیلم که در رشته های مختلف کاندید دریافت سیمرغ بلورین شده اند امکان نمایش در جشنواره را دارند و مابقی آثار در جشنواره به نمایش در نخواهند آمد.

این مسأله با موج عظیمی از انتقادات اهالی سینما و رسانه روبرو شد؛ بسیاری از سینماگران تأکید داشتند که دست اندرکاران جشنواره آن ها را فریب داده اند و تنها خواسته اند از نام و حضور آن ها برای پر اهمیت جلوه دادن جشنواره در این روزهای کرونایی سوء استفاده کنند. به گفته برخی صاحبان آثار حذف فیلم‌ ها به دلایل خارج از موضوعات حرفه ای است. برخی معتقدند هیأت داوران جشنواره با فشارهای متعدد بیرونی دست به گزینش آثار زده و برخی فیلم ها را که محتوایش مطلوب مدیران نبوده را از جشنواره حذف کرده اند که در این میان خبر توقیف رسمی برخی از فیلم ها نیز منتشر شد.

از هر رو این اتفاقات پیرو تمامی اتفاقات عجیب در فجر سی و نهم بیش از پیش اعتبار این رویداد سینمایی را زیر سوأل برده است؛ در همین راستا ۸ تن از فیلمسازان جوان کشور آقایان و خانم ها: محمدرضا لطفی، نوید اسماعیلی، علی جبارزاده، رقیه توکلی، ستاره اسکندری، کریم لک زاده، شهرام مسلخی و حجت الاسلام والمسلیمن امید آقایی با ما گفتگو کردند. چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹

۷-جایگاه «پدر» در سینمای ایران

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در آستانه میلاد باسعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روز پدر در خصوص جایگاه «پدر» در سینمای ایران تأکید کردند: سینما در کشور ما بدل به یک آشفته بازار شده که ارزش ها در آن جایگاهی ندارند؛ «پدر» های این روزهای سینما، شبکه نمایش خانگی و گاه تلویزیون یا فقط به ماشین پولسازی تبدیل شده‌ اند و یا اهل خیانت هستند این در حالی است که عنصر خانواده در فیلمفارسی ها بسیار آشناتر و سنتی تر از خانواده هایی است که امروزه در آثار سینمایی شاهدش هستیم!

 در فرهنگ ارزشمند ایرانی- اسلامی «پدر» از شأنی مهم و والا برخوردار است و در بینش اسلامی به امانت داری تلقی می شود که در حفظ و شکوفایی فرزندان خود به عنوان هدیه و امانت الهی می کوشد و با تلاش و مجاهدت های بی دریغ، مانند باغبانی پر مهر و عطوفت به پرورش گلهای هستی اش می پردازد.

 با نیم نگاهی به فهرست تولیدات قدیمی در سینما و تلویزیون ایران، می توانیم تصاویر به یادماندنی و خاطره انگیزی از «پدران» را که در اذهان و خاطرات مان ماندگار شده اند به یاد بیاوریم. پدرانی که همواره کوشیده اند با نقش آفرینی در فیلم ها و سریال های گوناگون تصویری حقیقی از این تأثیرگذارترین عنصر انسانی را که در زندگی اکثریت افراد جامعه نقشی بی همتا داشته اند به تصویر بکشند. پدرانی که به وظایف پدری خود که احساس مسئولیت پذیری در رأس آن ها قرار دارد توجه ویژه ای داشته و بعضاً تا پای جان از فرزندان خود در مقابل مشکلات و خطرات حمایت کرده اند.

اما متأسفانه توجه به بنیان خانواده و به ویژه جایگاه والا و ارزشمند پدر و مادر در آثار سال های اخیر سینمای ایران مشهود نیست. اغلب فیلم های سینمایی ایران طی سال های اخیر تصویری آشفته و متشنج از خانواده ها نشان داده و پدر و مادر را اغلب در پست ترین حالت ممکن به تصویر می کشند که بسیار دردآور است.

در همین راستا با ۵ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان و خانم ها: کوروش تهامی، هوشنگ توکلی، آنتونیا شرکا، سارا طالبی زاده و دکتر امان الله قرایی مقدم گفتگو کردیم. شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹

۸- ترویج سینمای مأیوس، ناامید و ضدمردمی در جشنواره فجر

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور پس از اتمام نمایش فیلم های حاضر در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر که به تعبیر بسیاری از کارشناسان اغلب آن ها مروج یأس و ناامیدی بودند با تأکید بر اینکه سیر نفوذ بیگانگان در سیستم فضای فرهنگی کشور و به ویژه سینما و تلویزیون کاملاً مشهود است تصریح کردند: سینما در جمهوری اسلامی ایران باید در راستای گفتمان انقلاب اسلامی باشد؛ ما در سینمای ایران به سمت ژانری می رویم که تنها مختص سینمای ایران است؛ ژانری که از نشان دادن فلاکت لذت می برد و آن را در فیلم های شلوغ و «زورآبادی» و سیاه جشنواره به شدت شاهد بودیم!

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که انتقادها نسبت به محتوای آثار حاضر در این رویداد بسیار زیاد بود؛ فیلم هایی با محتوایی تلخ، سیاه و چرک از ایران اسلامی که بیشتر به مذاق دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب اسلامی خوش می آیند در این جشنواره جولان می دادند و در نهایت بهت و تعجب مورد توجه هیأت داوران نیز قرار گرفتند!

همین مسأله باعث شد تا بسیاری از کارشناسان فرهنگی، منتقدان، اهالی رسانه و همچنین سینماگران به این نتیجه برسند که جشنواره فیلم فجر به طور کلی نسبت خود را با انقلاب اسلامی از دست داده است.

کرامت انسانی در بسیاری از آثار جشنواره فجر به شدت زیر سوأل رفته بود؛ از «بی همه چیز» تا «شیشلیک» و «ابلق» تصاویری به شدت مهوع از جامعه امروز ایران اسلامی نشان می دادند. بسیاری از کارشناسان بعد از تماشای فیلم های جشنواره از خود سوأل می کردند اختصاص بیش از یک سوم فیلم‌های جشنواره امسال به موضوعات تلخ و ناامیدکننده اجتماعی و سیاسی و حتی خودکشی در لحظات پایانی آثار به دلایل مختلف و همچنین نمایش برخی آثار نازل در طول سال، بر چه مبنایی از مراجع رسمی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز ساخت دریافت کرده اند؟

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: انسیه شاه حسینی، چیستا یثربی، عباس لاجوردی، مهدی فیوضی، شهرام خرازی ها، حسن علیمردانی، مریم دوستی، سلمان امیری، محمد دیندار و پرویز فارسیجانی گفتگو کردیم. شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

۹-ادامه رکود در سینما، تعطیلی سالن ها و انفعال مدیران

تعدادی از سینماگران و اهالی رسانه در پی ادامه رکود سینماها و تعطیلی گسترده سالن های قدیمی و نوستالژیک از جمله سینماهای «عصر جدید»، «بولوار»، «گلریز» و... متذکر شدند: سینما برای عده ای بدل به یک ابزار برای کاسبکاری و تجارت شده و تفکر دلال گونه باعث شده تا سالن های قدیمی یک به یک تعطیل شوند! سینمای کشور امروزه محلی برای رانت خواران شده؛ سینماداری که رانت دارد سالن خود را سرپا نگه می دارد و کسی که رانت ندارد چاره ای جز تعطیلی نخواهد داشت!؛ این افراد همچنین تأکید کردند: دولت و شهرداری وظیفه خودشان را برای حمایت از سالن های سینما به طور کل فراموش کرده اند.

طی حدود یک ماه اخیر خبر تعطیلی سالن های نوستالژیک و خاطره انگیز سینمایی از جمله سینماهای «عصر جدید»، «بولوار»، «گلریز» به گوش رسید و دل بسیاری از سینماگران، اهالی رسانه و سینمادوستان را به درد آورد. به تازگی مرتضی شایسته تهیه کننده با سابقه سینما که مالک سینما «پارس» است نیز در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها از امکان قریب الوقوع بودن تعطیلی این سینما سخن گفته است و  با توجه به بی برنامگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس شنیده ها قریب به ۵۰ سینمای تک سالنه در سراسر کشور در نوبت تعطیلی قرار دارند.

سینماپرس در همین رابطه با ۴ تن از سینماگران و اهالی رسانه آقایان: رضا سخایی شاهرودی، منوچهر اکبرلو و یدالله شهیدی و سرکار خانم: سعیده خدابخش گفتگو کرد. سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

۱۰-مشکلات سینماگران در آستانه سال نو

تعدادی از اهالی سینما در خصوص مشکلات معیشتی و رفاهی سینماگران در آستانه سال نو تأکید کردند: «خانه سینما» آشکارا در حق برخی صنوف اجحاف می کند؛ ۸۰ درصد سینماگران بیکار مطلقند و حتی نان برای خوردن ندارند و ما در بدترین دوران تاریخ سینما به سر می بریم، ما هیچ امیدی به مدیران سینمایی نداریم!

چند سالی است اهالی سینمای کشور در خصوص سرنوشت عیدی های میلیاردی که وزارت ارشاد برای تقسیم کردن آن میان اعضای خانه سینما در اختیار دست اندرکاران این نهاد قرار داده، خواستار رسیدگی به عملکرد هیأت مدیره خانه سینما در این زمینه شده اند؛ سینماگران بارها تأکید کرده اند این نهاد مثلاً صنفی بی هویت و بی خاصیت شده و از آن منافعی به قشر بدنه سینما نمی رسد!

عملکرد هیأت مدیره خانه سینما طی سال های اخیر همواره محل بحث و انتقاد شدید اهالی سینما بوده به نحوی که بسیاری از اهالی خانه سینما این دوران را بدترین ایام برای صنوف سینمایی دانسته و بعضاً خواهان بسته شدن خانه سینما هم شده اند!

مسئولان هیأت مدیره خانه سینما که برای خود شاه نشین تشکیل داده، هر کاری را که دوست دارند انجام می دهند و خیال شان هم راحت است که کسی آن ها را مورد موأخذه و بازخواست قرار نمی دهد!

اما اینک در بحران کرونا که منجر به بیکاری و خانه نشینی گسترده تر اهالی سینما شده، اعضای خانه سینما بار دیگر در آستانه سال نو فریاد اعتراض شان نسبت به عملکرد پرشائبه مدیران خانه سینما طی سال های اخیر بلند شده و تأکید دارند که مدیران این نهاد که عنوان «صنفی» را با خود به یدک می کشد باید حتماً تدبیری جدی برای وضعیت بحرانی معیشت سینماگران داشته باشد.

این اتفاق در حالی است که پیش از این به خصوص در دولت دهم و زمان ریاست جواد شمقدری در سازمان سینمایی، با کمک نهاد ریاست جمهوری همواره به مناسبت های مختلف از جمله عید نوروز، ماه مبارک رمضان و... سبدهای کالا، کارت های هدیه، بن های خرید و... به یکایک اعضای خانه سینما، خبرنگاران و اصحاب رسانه و... اهدا می شد!

لازم به ذکر است تعدادی از چهره های شناخته شده سینمای کشور طی ماه های گذشته در پی اتفاقات خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد بدون توجه به نیازهای صنفی اعضا که موجب اعتراض و انتقاد سینماگران قرار گرفته، خواهان برخورد جدی و قاطع دستگاه های فرهنگی و نظارتی با مسئولان آن شدند.

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران کشور در صنف های مختلف گفتگو کردیم؛ خانم ها و آقایان: مهدی امینی خواه، علیرضا زرین دست، حسن زاهدی، حسین زندباف، عباس شوقی، محسن روزبهانی، ناهید علامی، مجید علیزاده و زینت رضا انتقادات و پیشنهادات خود را طی گفتگوهای متعدد بیان کردند. شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹

۱۱-بررسی عملکرد ۸ ساله مدیران سینمایی دولت بنفش

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی مطرح کشور با انتقاد شدید از عملکرد غلط مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید، این سال ها را جزو تلخ ترین و سیاه ترین ایام برای هنرهفتم برشمردند و تأکید کردند: ۸ سال اخیر یک کابوس تلخ برای فرهنگ و هنر و سینمای کشور بود و طی سال های گذشته فراماسونرها در سیاست گذاری های سینما دخالت جدی داشتند.

سازمان سینمایی کشور در دولت تدبیر و امید شاهد حضور ۳ مدیر بود؛ حجت الله ایوبی از سال ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۵ اولین مدیری دولت بنفش بود که اداره امور سینما را در دست گرفت و از همان آغاز مدیریتش با عملکردهای به شدت غلط خود موجی از انتقادات جدی را به وجود آورد. محمدمهدی حیدریان نیز از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۷ عهده دار این سمت شد و پس از آن حسین انتظامی سکان اداره سینمای کشور را در دست گرفت که احتمال می رود آخرین مدیر سازمان سینمایی در دولت تدبیر و امید باشد!

عملکرد مدیران سینمایی دولت بنفش طی ۸ سال گذشته همواره با انتقادات بسیار تند و گزنده از سوی سینماگران مواجه شده به نحوی که حتی سینماگرانی که جزو طرفداران سینه چاک این دولت بودند انتقادات جدی خود را نسبت به تنزل فرهنگ و هنر ابراز داشتند و بعضاً از اعلام حمایت های شخصی شان از دولت برائت جستند!

گسترش ابعاد فساد و ابتذال در سینمای کشور، ترویج تلخی، سیاهی، یأس، ناامیدی و تباهی از جمله دستاوردهای مدیران فرهنگی و سینمایی دولت تدبیر و امید بود. سینماپرس در همین رابطه با ۲۰ تن از چهره های مطرح سینمای کشور در شاخه های گوناگون سینمایی از جمله، کارگردانی، تهیه کنندگی، بازیگری، فیلمنامه نویسی و... گفتگو کرد. ماحصل نظرات گفتگوهای سینماپرس با خانم ها و آقایان: رضا رویگری، انسیه شاه حسینی، ماشاالله شاهمرادی زاده، مریم پوریامین، محسن فاضلی، عبدالله علیخانی، محمد قهرمانی، محسن علی اکبری، کاوه سجادی حسینی، میرفرخ هاشمیان، منوچهر مصیری، محمدرضا اسلاملو، سیدسعید سیدزاده، حسن کلامی، سیدهادی محقق، سهیل سلیمی، رضا برجی، ابراهیم اصغری، امیرمحمد زند و پیمان عباسی برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی منتشر شده است. سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹

******************************

با اعلام معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد؛ «سینماپرس» برترین پایگاه خبری تخصصی کشور در حوزه فرهنگ و هنر شد.

تایج دور چهارم رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری با صدور بیانیه‌ای از سوی اعضای کمیته رتبه‌بندی اعلام شد؛ با اعلام این نتایج «سینماپرس» برترین سایت تخصصی فرهنگی و هنری کشور شد.

 به نقل از روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیرخانه کمیته رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری، مجموعا ۷۰۷ پایگاه خبری با تکمیل و ارسال فرم‌های خوداظهاری، در چهارمین رتبه‌بندی، مشارکت داشته‌اند.

در این رتبه بندی اعلام شده از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  سینماپرس رتبه چهارم پایگاه های خبری تخصصی  و رتبه ۲۳ در بین ۷۰۷ پایگاه خبری شرکت  کننده در این رتبه بندی را کسب کرده و با لحاظ حوزه تخصصی فرهنگ و هنر، برترین پایگاه خبری این حوزه در سطح کشور معرفی شده است. دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹

******************************

برخی اهالی رسانه از جمله  مهدیار حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری خبرگزاری «میزان»، امیرحسین اشرفی دبیر سرویس فرهنگی و هنری خبرگزاری «پانا» و آرش فهیم منتقد سینما و خبرنگار فرهنگی روزنامه «کیهان» در واپسین روزهای برگزاری جشنواره سی و نهم در مطلبی با عنوان «انتقاد شدید اهالی رسانه نسبت به کیفیت پایین آثار/ از تأکید بر ضعف سیاست گذاری و مدیریت سینما تا انتقاد از به تصویر کشیدن تلخی و سیاهی و فقر و بی توجهی به سینمای امیدساز!» به سینماپرس از این جشنواره خنثی و بی هویت گفتند.

در بخشی از این گفتگو آمده است: کیفیت پایین آثار سی و نهمین جشنواره فیلم فجر طی روزهای اخیر بازتاب گسترده ای در جامعه منتقدان و اهالی رسانه داشته است؛ برخی خبرنگاران حاضر در جشنواره سی و نهم نیز با تأکید بر ضعف سیاست گذاری و مدیریت صحیح در سینمای کشور انتقاد شدید خود را از به تصویر کشیدن «زورآباد»ها، تلخی، سیاهی و فقر ابراز داشته و تأکید کردند مدیران سینمایی نسبت به سینمای امیدساز و روحیه بخش بی توجه هستند و با این فیلم های مأیوس کننده وضعیت کشور را بسیار بحرانی نشان داده و آب به آسیاب دشمنان می ریزند. سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

******************************

در ویژه برنامه «نقد سینما» سیدرضا منتظری از سینماپرس همراه با سمیه مردانی از شبکه خبر با اجرای علیرضا مرادی در خصوص برخی مسائل مهم روز سینمای کشور از جمله عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر، سطح کیفی پایین آثار حاضر در جشنواره و... گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: بودجه جشنواره در بحران کرونا باید به صنوف ضعیف خانه سینما اختصاص داده می شد؛ بسیاری از سینماگران مدت ها است بیکار و محتاج ۱۰۰ هزار تومان پول هستند اما کسی به فریاد آن ها نمی رسد!

منتظری در ابتدای این برنامه اظهار داشت: شیوه برگزاری جشنواره فجر غلط است؛ من تلاش دوستان دست اندرکار جشنواره را زیر سوأل نمی برم و می دانم همه کوشش شان را می کنند تا آسیب ها به حداقل برسد. یکی از نکات خوبی که امسال تجربه اش را کسب کردیم این بود که می شود با ۲۰۰ نفر خبرنگار جشنواره را برگزار کرد و امیدوارم این رویه برای سال های آتی حفظ شود. رسانه های اصلی در اینجا حضور دارند و کار می کنند. رمق جشنواره به شلوغی نیست و این یک قاعده استاندارد است و ما الآن فضای خوبی را داریم و نباید دوباره در سال های آتی شاهد حضور افراد غیرمرتبط به عنوان خبرنگار در این رویداد باشیم.

وی افزود: طی روزهای اول برگزاری جشنواره اتفاقاتی در برج میلاد افتاد که انتقادات جدی اهالی سینما، رسانه و عموم مردم را در پی داشت؛ پروتکل های بهداشتی در جشنواره رعایت نشد که البته دو تن از سبب سازان این اتفاق که جزو سلبریتی ها بودند از مردم بابت رفتارشان عذرخواهی کردند. اما همه مشکلات فقط رفتار آن ها نبود، من این مسأله را بارها مطرح کردم که بعد از نشست فیلم ها خبرنگاران می خواهند مصاحبه بگیرند آنجا فاصله گذاری اجتماعی به هیچ وجه رعایت نمی شود، مسئولان برگزارکننده جشنواره هم به همین علت اجازه دسترسی خبرنگاران به هنرمندان را نمی دهند و این اتفاق انتقاد جدی خبرنگاران را در پی داشته و مرتب سوأل می کنند پس ما برای چه چیزی در جشنواره حضور داریم؟

منتظری خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره در بحران کرونا نیاز به بررسی پیچیده و جدی تر داشت و دست اندرکاران نباید به صورت باری به هر جهت دست به برگزاری این رویداد می زدند. اینکه بعد از برگزاری تازه یادشان می افتد که مشکلات را یکی یکی حل کنند غلط است. جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹

در هفتمین ویژه برنامه «سودای سیمرغ» رادیو گفتگو سیدرضا منتظری از سینماپرس با اجرای امیرعباس صباغ در خصوص برخی مسائل مهم سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از جمله: سطح کیفی پایین آثار حاضر در این رویداد، عدم رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در روند برگزاری جشنواره و همچنین ۲ فیلم سینمای «منصور» و «مامان» و... گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: اگر این ۱۶ فیلم گلچین آثار هستند باید به حال سینمای ایران افسوس خورد چرا که این فیلم ها موجی از انتقادات اهالی رسانه، منتقدان و صاحب نظران سینما را در پی داشته اند و بسیاری افراد که فیلم های دیگر متقاضی حضور در جشنواره را در محافل خصوصی تماشا کرده اند معتقدند سطح کیفی و محتوایی برخی از آن فیلم ها بسیار بالاتر از آثاری است که در جشنواره به نمایش درآمده است.

منتظری در بخش پایانی اظهاراتش با اشاره به مشکلات متعدد سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: متأسفانه فیلم های حاضر در جشنواره سی و نهم انتقادات جدی را در پی داشتند. خیلی از دوستان می گویند اگر این ۱۶ فیلم گلچین شده آثار هستند بدا به حال سینمای ایران که سال آینده چه اکران بدی را تجربه خواهد کرد.

فیلم هایی که پشت در مانده اند و در اکران های خصوصی دیدیم قوی تر و حرفه ای تر و شاخص تر بودند؛ حالا سوأل بسیاری از اهالی سینما و منتقدان این است که چرا این ۱۶ فیلم به نمایش درآمدند!

این روزها همچنان که از ماه ها قبل انتقاد جدی به برگزاری فیزیکی جشنواره وجود داشت همچنان شاهد موج انتقادات نسبت به برگزاری جشنواره در بحران کرونا هستیم. اینجا در برج میلاد آنطور که شایسته است پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود، خدا وضعیت سینماهای مردمی را به خیر کند که چندان از آن خبر نداریم.

حضور فیلمسازی که ترویج می کرد مردم ماسک نزدند نیز این روزها موجی از انتقادها را به همراه داشته است. سوأل این است که چطور ایشان را به برج میلاد راه دادند وقتی برخلاف پروتکل ها که مسئولان بهداشتی نسبت به رعایت آن ها تأکید دارند چرا با ایشان برخورد نمی شوند؟ از سوی دیگر این روزها پرسش های زیادی را می شنویم مبنی بر اینکه چطور به مردم می گویند در مهمانی های خانوادگی شرکت نکنید اما جشنواره با حضور صدها نفر برگزار می شود؟  شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

در قسمت صد و یکم برنامه سینمایی «هفت» سیدرضا منتظری از سینماپرس همراه با محمدصالح حجت الاسلامی از موج با اجرای پژمان کرمی در خصوص برخی مسائل مهم روز سینمای کشور و سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از جمله کیفیت پایین ساختاری و محتوایی آثار به نمایش درآمده در این رویداد، بی توجهی به فیلم های کوتاه و مستند و... گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: چرا فقر، فساد، سیاهی، یأس، خیانت و امثالهم عنصر اصلی فیلم های حاضر در جشنواره ای برآمده از دل انقلاب اسلامی هستند که باید مروج وحدت ملی و دستاوردهای کشور باشد؟ چرا مدیران سینمایی اجازه می دهند برخی اشخاص با بودجه های بیت المال و یا پول های بادآورده دست به تولید آثاری بزنند که فاقد کیفیت ساختاری و محتوایی است؟

منتظری در ابتدای این برنامه در پاسخ به سوأل پژمان کریمی مبنی بر ارزیابی کیفی و اجرایی این رویداد سینمایی گفت: متأسفانه اوضاع سینما و جشنواره اصلا خوب نیست؛ در این چند روزی که از جشنواره گذشته ماحصل فیلم های به نمایش درآمده اغلب سرشار از مضامین تکراری و شبیه به هم و فضای به شدت یأس برانگیز و سیاه و تلخ است. ما کمتر شاهد حضور فیلم های امیدبخش در این رویداد بودیم.

وی افزود: مهمتر از همه اینکه فضای فیلم ها به سمت تله فیلم رفته و دیگر سینما نمی بینیم. بنده وقتی نقدهای منتقدان و یادداشت های اهالی رسانه را دنبال می کنم به پرسش های جالبی از مدیران سینمایی و دست اندرکاران جشنواره بر می خورم که اگر این فیلم ها گلچین شده سینما هستند اوضاع سینما در سال ۱۴۰۰ از نظر اکران چطور خواهد بود؟ بی تردید اوضاع اکران بد خواهد بود چرا که این فیلم ها نمی تواند مخاطب را جذب کند.

منتظری با بیان اینکه اگر ان شاالله روند کاهشی کرونا ادامه داشته باشد و سالن ها به تعطیلی مجدد کشیده نشوند و شاهد اکران باشیم فکر نمی کنم سینما بتواند با این آثار روی پای خود بایستد تصریح کرد: ما که حرفه مان این است و شوق و ذوق داشتیم که در جشنواره فجر آثار یک سال سینما را تماشا کنیم از تماشای آن ها مأیوس و دلزده شده ایم وای به حال مردمی که دیگر اصلا حوصله تماشای چنین آثاری را ندارند.

وی تأکید کرد: البته تعدادی فیلم بیرون ماندند و جزو این ۱۶ فیلم نیستند که برخی از آن ها اکران خصوصی داشتند و نکته قابل تأمل اینجا است که برخی منتقدان و اصحاب رسانه که فیلم ها را دیده اند معتقدند آثار بیرون مانده از جشنواره بسیار بهتر از این ۱۶ فیلم هستند! واقعا معلوم نیست چه مناسباتی بوده که آن ها پشت در مانده اند!‌ این بدعت گذاری هم عجیب است؛ ما در هیچ کجای دنیا شاهد این اتفاق نیستیم که جشنواره ای ۵۷ فیلم داشته باشد اما فقط ۱۶ فیلم را نمایش بدهد. بنده به ضرس قاطع عرض می کنم با توجه به حضورم در جشنواره های جهانی هرگز چنین اتفاقی در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته است. یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.