یکشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱

سینما و اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی اسلامی - بخش دوم

از تأکید بر اهمال کاری و بی دغدغه بودن مدیران فرهنگی در خصوص ترویج و گسترش آیین های ایرانی-اسلامی تا انتقاد از گسترش ابعاد ابتذال در سینما، تلویزیون و تئاتر کشور!

کریمی-صبرکن-انصافی

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی همزمان با نوروز ۱۴۰۰ در خصوص اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی در سینما، تلویزیون و تئاتر تأکید کردند: غربی ها از طریق رسانه هایی مثل ماهواره ها و فضای مجازی هرچه خواستند به نسل جوان کشور ما انتقال دادند؛ چرا امروزه کودکان و نوجوانان مراسم های غربی نظیر «هالووین» یا «کریسمس» را بیشتر از عید نوروز می شناسند؟ این ها همه به علت اهمال کاری ها و بی دغدغه بودن مدیران فرهنگی است! امروزه مضامین برخی فیلم ها، سریال ها و نمایش ها ضد ارزش و ضد فرهنگ و هویت ملی شده اند این بسیار تلخ است.

به گزارش سینماپرس بسیاری از مراسمات علیرغم داشتن ریشه ملّی، در مفاهیم اسلامی مورد تأکید واقع شده و این به دلیل هماهنگی آن سنت ها با مبانی عقلی و کمک به افزایش همبستگی ملی و انسجام است. بی تردید پرداختن به آیین های ایرانی-اسلامی در سینما، تلویزیون و تئاتر کشور جزو ضروریاتی است که همواره توسط مدیران فرهنگی و سینمایی مورد غفلت واقع شده و کمتر به آن پرداخته شده است. این در حالی است که تولیدات تصویری و نمایشی ایران نیازمند پرداختن به این موضوعات مهم است و باید به جای گسترش ابعاد ابتذال در تولیدات تصویری و نمایشی تدبیری عاجل برای پرداختن به آیین های ایرانی-اسلامی به ویژه برای شناخت بیشتر نسل جوان کشور نسبت به آن ها نمود. عباس کریمی، مهوش صبرکن و جواد انصافی جزو افرادی بودند که در بخش اول این گفتگو از اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی به سینماپرس گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این هنرمندان و کارشناسان فرهنگی در ذیل نقل شده است.

*****************

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی همزمان با نوروز ۱۴۰۰ درباره اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی در سینما، تلویزیون و تئاتر به سینماپرس گفت: رسانه ها در هر دورانی بسته به تکنولوژی روز تغییر می کنند؛ یک زمانی کتاب تنها رسانه معتبر و مهم بود و بعداً رسانه های دیگر مثل تئاتر و... وارد میدان شدند و در نهایت به سینما و تلویزیون و حالا به فضای مجازی رسیده ایم.

وی ادامه داد: همه این رسانه های قدیمی و جدید موظفند برای حفظ یک سری آداب و رسوم کهن ملی و دینی به ما کمک کنند تا هویت مان را بازشناسی کنیم. متأسفانه ما در این زمینه کم کاری های زیادی داشتیم و دلیل اصلی این کم کاری ها هم مدیران فرهنگی بوده اند که دغدغه و اهتمامی برای توجه به این آیین های مهم و ارزشمند نداشتند.

کریمی خاطرنشان کرد: امروزه تمام رسانه های مهم از جمله سینما و تلویزیون و حتی فضای مجازی باید در اختیار پرداختن به آیین های ایرانی-اسلامی قرار بگیرند. ما باید آداب و رسوم را از خرافات جدا کنیم تا نسل های بعدی بدانند ما چه ماهیتی به عنوان ایرانیان مسلمان داشته ایم. ما یک سری آداب و رسوم مربوط به ایران باستان داریم که اسلام آن را کامل کرده اما متأسفانه از این سنت ها هیچ اثری در تولیدات تصویری و نمایشی به چشم نمی خورد.

این کارشناس فرهنگی با طرح این پرسش که چرا امروزه کودکان و نوجوانان مراسم های غربی نظیر «هالووین» یا «کریسمس» را بیشتر از عید نوروز می شناسند؟ اظهار داشت: چرا باید کودکان ما بابانوئل را بیشتر از عمو نوروز و حاجی فیروز بشناسند؟ اگر اسم این اتفاق تهاجم فرهنگی نیست چه عنوانی روی آن می توان گذاشت؟ چرا نسل جدید ما اتفاقات و رویدادهای غربی را بهتر و با جزئیات کامل می دانند اما آداب و سنن ایرانی را نمی دانند.

کریمی متذکر شد: غربی ها از طریق رسانه هایی مثل ماهواره ها و فضای مجازی هرچه خواستند به نسل جوان کشور ما انتقال دادند. باید تا دیر نشده ذوق و سلیقه و تحقیق و پژوهش داشته باشیم و جلوی این هجوم غربی ها ایستادگی کنیم در غیر این صورت تا چند سال دیگر هیچ اثری از فرهنگ و سنت های ایرانی-اسلامی در کشورمان باقی نخواهد ماند.

وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: مدیران سازمان سینمایی، مسئولان وزارت ارشاد، مدیران مرکز هنرهای نمایشی، مدیران سازمان صدا و سیما و سایر دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و هنری باید با دغدغه مندی به این موضوع بپردازند تا ما ان شاالله بتوانیم در آینده ای نه چندان دور از پس حمله فرهنگی غربی ها به خوبی برآییم.

مهوش صبرکن بازیگر سینما و تلویزیون نیز با تأکید بر اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی در سینما، تلویزیون و تئاتر متذکر شد: همه ما به خوبی می دانیم که پرداختن به سنت ها و آیین هر کشوری وسیله ای تأثیرگذار و ضروری است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اینکه چرا در کشور ما به این مسائل مهم پرداخته نمی شود دلیلش این است که نویسندگان و تهیه کنندگان دغدغه ای برای ورود به این موضوعات ندارند و مدیران فرهنگی هم اصلاً برایشان این مسائل خالی از هر نوع اهمیتی است. بی شک اگر مدیران فرهنگی بخواهند و کوشش داشته باشند تا نسبت به این موضوعات پرداخته شود ما شاهد اتفاقات نیکویی در این حوزه خواهیم بود.

صبرکن سپس با بیان اینکه تمامی کشورها به سنت های خود اهمیت بسیاری می دهند اما ما همواره از این موضوع مهم و ملی غافل هستیم اظهار داشت: بنده سفرهایی به خارج از کشور داشتم و دیدم و شنیدم که چطور در کشورهای دیگر به مراسم ها و سنت های شان اهمیت می دهند. از سنت های ملی گرفته تا سنت های دینی در همه کشورها حائز اهمیت هستند و دولت ها اهتمام جدی برای پاسداشت آن ها انجام می دهند اما در کشور ما مسئولان عملکردی معکوس دارند.

این بازیگر تأکید کرد: مراسم های آیینی ما مثل عید نوروزمان و یا حتی مراسم های مربوط به ازدواج یا شب یلدا که مراسمی در راستای تحکیم بنیان خانواده و... است بسیار زیبا است و مسئولان فرهنگی باید تدبیری اندیشه کنند تا به این مسائل در سینما، تلویزیون و تئاتر پرداخته شود. بی تردید هر کدام از این موضوعات می تواند دستمایه تولید ده ها اثر سینمایی و تلویزیونی شود. ما فرهنگ و سنن زیبایی داریم که می تواند جایگزین آثار نازلی شود که امروزه به کرات در سینما و تلویزیون شاهد آن هستیم. ما باید نسل جوان را آگاه کنیم. اصحاب فرهنگ و هنر باید دست در دست هم بدهند و برای مردم آیین ها و سنت ها را جا بیندازند.

جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی نیز همزمان با نوروز ۱۴۰۰ در خصوص اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی در سینما، تلویزیون و تئاتر به سینماپرس گفت: بی شک این وظیفه ما است که در تولیدات تصویری سینما و تلویزیون و یا تولیدات نمایشی مان دست به فرهنگ سازی و گسترش ابعاد آیین های ایرانی-اسلامی بزنیم.

وی با تأکید بر اینکه تا مدیران فرهنگی نخواهند هیچ اتفاق نیکویی در این حوزه رخ نخواهد داد اظهار داشت: امروزه مضامین برخی فیلم ها، سریال ها و نمایش ها ضد ارزش و ضد فرهنگ و هویت ملی شده اند این بسیار تلخ است که ما در کشوری که سرشار از آیین های ارزشمند ملی و سنت های ارزشمند اسلامی است شاهد چنین آثار هنری ضد اخلاقی باشیم.

انصافی متذکر شد: متولیان فرهنگی باید از خود سوأل کنند که وظیفه شان چیست؟ آیا آن ها وظیفه ای به جز ترویج و گسترش آیین های ایرانی-اسلامی دارند؟ پس چرا دست روی دست گذاشته اند و با اهمال کاری های پی در پی باعث شده اند تا جوانان به جای آنکه میل و اشتیاق برای رسیدن نوروز و آیین های نوروزی داشته باشند به سمت جشن های غربی مانند کریسمس و ژانویه گرایش یابند؟!

وی در پایان افزود: من همیشه همه تلاشم را به کار برده و خواهم برد تا بتوانم بخشی از آیین ها و سنت ها را در آثارم به مخاطبانی که تشنه دیدن و شنیدن این موضوعات هستند عرضه کنم اما افسوس که تا اهتمام جدی از سوی متولیان فرهنگی نباشد ما نمی توانیم یک تنه این وظیفه سنگین را به دوش بکشیم و از پس این اتفاق برآییم.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.