دوشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷

سینماپرس در پاییز ۹۹

از تأکید بر انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی تا انتقاد از برگزاری جشنواره کودک/ سینماگران از دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت بنفش گفتند!

سینماپرس در سالی که گذشت (پاییز ۹۹)

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل پاییز سال ۹۹ مربوط به مسائل و موضوعاتی همچون: انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی، جشنواره فیلم مقاومت، انتظارات از هیأت مدیره جدید خانه سینما، بحران در سینمای کودک و نوجوان، دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت بنفش، کرونا و لزوم آینده نگری برای حفظ سینما، لزوم توجه به مفاهیم ارزشی در سینما، انفعال دولت؛ چشمداشت به خارج از کشور بود.

برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما و نکته سنجی سینماپرس در بزنگاه های حساس و مهم است.

در ذیل بخش سوم این مقاله در خصوص گفتگوها و مقالات مهم منتشر شده در فصل پاییز ۱۳۹۹ از نظر شما مخاطبان گرامی می گذرد.

۱-انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی

تعدادی از کارشناسان فرهنگی و سینماگران با انتقاد از عملکرد انفعالی مدیران دولت های یازدهم و دوازدهم در خصوص توجه به سینمای دینی خواستار جلوگیری از نفوذ جریان شبه روشنفکری و سکولار و توجه ویژه به دغدغه مندان و هنرمندان متعهد و ولایتمدار در این عرصه شده و خاطرنشان کردند: مشکل ما وجود مدیرانی است که شعار حمایت از آثار ارزشی و دینی را می دهند اما در نهایت خروجی شان آثار مبتذلی است که به وفور در سینما شاهد آن هستیم!

سینمای دینی و فیلم‌های دینی و مذهبی اصولاً پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و با دغدغه فیلمسازان متعهد و ولایتمدار کشور شکل گرفت اما متأسفانه این روزها نبض سینمای دینی به سختی می زند و این سینما به دست فراموشی سپرده شده و در عوض آن ابتذال مفرط و سطحی نگری شدید جایگزین شده است!

این در حالی است که تجربه ثابت کرده ژانر تاریخی و مذهبی در کشور ما همواره با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه است اما متأسفانه به دلیل عدم توجه کافی به این تولیدات از طرف مدیران و سازندگان، این روزها حتی به تعداد انگشتان یک دست هم شاهد تولید و عرضه آثار دینی در سینما نیستیم و دغدغه مندان و فعالان این حوزه اغلب بیکار و خانه نشین شده اند.

در همین راستا ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی برجسته کشور آقایان: سیاوش حقیقی، ماشاالله شاهمرادی زاده، علیرضا سربخش، محمدحسین نیرومند، جواد شمقدری، سیدسعید سیدزاده، محمدرضا اسلاملو و سرکار خانم: انسیه شاه حسینی با ما گفتگو کردند. شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹

۲-جشنواره فیلم مقاومت از منظر سینماگران

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور همزمان با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در خصوص اهمیت این رویداد سینمایی تأکید کردند: برخی مدیران فرهنگی کارشان فراتر از خیانت است و در حال نابودی کامل فرهنگ دفاع مقدس هستند؛ مدیران دروغ می گویند که از سینمای دفاع مقدس حمایت می کنند؛ متأسفانه ما که رسماً هیچ نوع حمایتی را از سمت مدیران برای تولید آثار سینمای مقاومت و دفاع مقدس شاهد نبوده ایم و بالعکس آنچه شاهدیم عدم حمایت همه جانبه مسئولان ذیربط از فیلم ها و سینمای دفاع مقدس است!

سینمای دفاع مقدس که از آن به عنوان یک ژانر بومی از آن یاد می‌شود، دوران پرفراز و نشیبی را طی ۴ دهه گذشته پشت سر گذاشته است. سینمای دفاع مقدس در واقع فتح‌الفتوح سینمای انقلاب اسلامی است. پدیده‌ای که در دنیا بی‌ نظیر است و بر اساس مولفه‌هایش، همه مختصات یک ژانر سینمایی را دارد و منحصر به‌فرد است، ضمن آن که به‌واسطه وجوه عقیدتی‌اش، بسیاری از فیلمسازان نوجو را در همه این سال‌ها در دل خود تربیت کرده است.

اما متأسفانه مدیران فرهنگی و سینمایی کشور به ویژه در سال های اخیر بی توجهی مفرطی به این سینمای بسیار مهم و ارزشمند داشته اند به نحوی که بی توجهی آن ها باعث بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از سینماگران ارزشی، دغدغه مند و متعهد شده و صدای اعتراض و انتقاد آن ها را بلند کرده اما حتی کمترین توجهی به انتقادات و اعتراضات آن ها نیز صورت نمی گیرد!

در این وانفسای بی توجهی مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی به فیلم های مقاومت، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، جشنواره فیلم مقاومت به‌نوعی جبران کم‌ کاری و غفلت مدیران ارشد سینمایی است!

در همین رابطه ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشورمان آقایان: سهیل سلیمی، سیدجواد هاشمی، رضا برجی، آرش فهیم، ابوالفضل همراه و جهانگیر الماسی با ما گفتگو کردند. سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹

۳-انتظارات از هیأت مدیره جدید خانه سینما

تعدادی از سینماگران کشور در پی آغاز فعالیت هیأت مدیره جدید خانه سینما با بیان اینکه خانه سینما عملاً نهادی بی فایده شده تأکید کردند: باید از مدیران خانه سینما سوأل کرد چرا در این ایام کرونایی تدبیر و چاره ای برای رفع گوشه ای از بحران زندگی هنرمندان نداشته اند؟؛ خانه سینما هیچ گونه خدمات صنفی به اعضای خود ارائه نمی کند و عنوان نهاد صنفی را با خود به یدک می کشد!

پس از مدت ها وقفه در انجام برگزاری انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و در حالی که مدیران پیشین این نهاد صنفی قبلاً بارها از انجام انتخابات در موعد مقرر و قانونی سر باز زده بودند سرانجام سه‌شنبه ۲۰ مرداد ماه انتخابات پانزدهمین دوره هیات مدیره «خانه سینما» در محوطه آزاد بنیاد سینمایی فارابی با حضور نمایندگان برخی صنوف سینمایی برگزار شد!

این انتخابات در حالی برگزار شد که بسیاری از صنوف سینمایی برخلاف آنچه در اساسنامه خانه سینما آمده اجازه حضور در این مجمع را پیدا نکرده بودند و تنها برخی صنوف دارای شناسه ملی نمایندگان خود را برای حضور در انتخابات معرفی کرده بودند.

بر اساس نتایج این انتخابات اعضای اصلی هیات مدیره جدید «خانه سینما» معرفی شدند؛ محمدعلی نجفی، علیرضا نجف‌زاده، آتیلا پسیانی، سید علی قائم‌مقامی، روانبخش صادقی و پژمان مظاهری‌پور از جمله این افراد بودند.   علی نیک‌رفتار و مرتضی شایسته نیز به‌عنوان اعضای علی‌البدل معرفی شدند. کامران ملکی و مسعود شریفی‌کیا نیز به ترتیب به عنوان بازرس اصلی و علی‌البدل انتخاب شدند.

اما بعد از برگزاری این انتخابات اهالی سینما که همواره سال ها است نسبت به سیاست زدگی های رایج در خانه سینما، اقدامات تبعیض آمیز هیأت مدیره های پیشین و... انتقاد، اعتراض و گلایه داشتند از انتظارات شان از هیأت مدیره جدید این نهاد صنفی برای سینماپرس گفتند. انتظاراتی برحق که بی تردید لازم و واجب است تنها نهاد صنفی اهالی سینما در پی برآورده سازی آن باشد.

در همین رابطه ۸ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: پیمان عباسی، علی قوی تن، داریوش ارجمند، منوچهر والی زاده، ساعد نیک ذات، علیرضا زرین دست، مهدی باقربیگی و حسین گیتی با سینماپرس گفتگو کردند. دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹

۴-بحران در سینمای کودک و نوجوان

به بهانه برگزاری جشنواره فیلم کودک به صورت فیزیکی و در روزهای اوج شیوع کرونا برخی از سینماگران دغدغه مند نسبت به حوزه «کودک و نوجوان» با بیان مشکلاتی که شاهراه تولید در این گونه سینمایی را مسدود کرده است از بی تدبیری مدیران، عدم اختصاص بودجه و تسهیلات کافی، به عنوان اصلی ترین مسائل تولید و اکران فیلم های کودک نام بردند.

برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان به صورت فیزیکی درست در روزهای اوج و بحرانی گسترش ویروس منحوس کرونا بار دیگر موجی از انتقادات اهالی سینما و رسانه را علیه عملکرد نابخردانه و غیرمسئولانه مدیران بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... به همراه داشت.

سینماگران با انتقاد از یکایک مدیران و مسئولان سینمای کودک و نوجوان تصریح کردند: برگزارکنندگان این رویداد تنها به ارتزاق و نان خودشان می اندیشند نه اعتلای سینمای کودک و نوجوان! آن ها بودجه ای را به این رویداد سینمایی اختصاص داده اند و برای اینکه نان و معاش شان قطع نشود دست به برگزاری این جشنواره «شو» گونه و بی دستاورد زده اند! اگر مسئولان بنیاد سینمایی فارابی و سیاست گذاران کلان سینمایی اندکی دغدغه برای بهبود اوضاع سینما داشتند ما امروزه در این شرایط نبودیم و وضعیت سینمای کودک و نوجوان مان بسیار بهتر از حالا بود.

در همین رابطه ۶ تن از فعالان سینمای کودک و نوجوان آقایان: امید نیاز، سیدجواد هاشمی، حجت الله سیفی، محمدرضا حاجی غلامی و رحیم بهبودی فر و سرکار خانم: زحل رضوی با ما گفتگو کردند. یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹

۵-دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت بنفش

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت تأکید کردند: تولید شدن فیلم های مبتذل، سیاه، چرک و تلخ بزرگترین خیانت مدیران سینمایی طی سال های اخیر است! در دولت های یازدهم و دوازدهم سینما به صورت «باری به هرجهت» اداره شد و بی تردید ۷ سال گذشته بدترین دوران سینمای بعد از انقلاب اسلامی بود!

طی ۷ سال گذشته موج شدید انتقادات نسبت به عملکرد ضعیف و غیرمسئولانه مدیران سینمایی بالا گرفته است به نحوی که بسیاری از هنرمندان طرفدار دولت نیز جزو منتقدان سرسخت سیاست های فرهنگی و هنری شده اند و به کرات انتقادات شدید خود را نسبت به افت و نزول هنرهفتم در این سال ها ابراز داشته اند.

در همین رابطه ۱۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی مطرح کشور آقایان: علیرضا رئیسیان، محسن محسنی نسب، مهدی صباغ زاده، اکبر حر، محسن علی اکبری، پژمان بازغی، امیرحسین شریفی، غلامرضا گمرکی، روح الله سهرابی، علیرضا سربخش، اسماعیل فلاح پور، منصور لشگری قوچانی، حسن هدایت، بهروز بقایی و پرویز فارسیجانی و همچنین سرکار خانم: پروانه معصومی با ما گفتگو کردند. دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹

۶-کرونا و لزوم آینده نگری برای حفظ سینما

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص لزوم آینده نگری مدیران و سیاست گذاران فرهنگی کشور برای حفظ سینما در روزهای کرونایی با انتقاد شدید نسبت به برگزاری فیزیکی برخی جشنواره ها تأکید کردند: آنچه به سینمای ایران ضربه زده ویروس کرونا نیست بلکه مسئولان بی دغدغه و غیرمتخصصی است که برای سینما تصمیم گیری می کنند!

همزمان با شیوع و گسترش ویروس کرونا و تعطیلی سینماها و پروژه‌های تولید تقریباً همه سینماگران بیکار شده و در حال حاضر قشر عظیمی حدود ۱۰ ماه است که درآمدی نداشته و این وضعیت می‌تواند بر میزان دستمزد عوامل مختلف سینما تأثیرگذار باشد.

اما مسئولان سینمایی با بی تدبیری و عملکرد انفعالی خود رسماً هیچ اقدام شایسته ای برای زندگی هنرمندان انجام ندادند! نه تدبیری برای رفع مشکلات معیشتی شان کردند و نه اقدامی برای تأمین بیمه بیکاری شان! اما در عوض در اقدامی محیرالعقول در روزهای اوج ویروس منحوس کرونا دست به برگزاری جشنواره فیلم کودک به صورت فیزیکی زدند که با انتقاد بسیار گسترده از سوی برخی سینماگران و اهالی رسانه روبرو شد!

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: حسن برزیده، عبدالله علیخانی، نادر طریقت، شفیع آقامحمدیان، سیروس الوند، رضا توکلی، علی مهام، مهدی فخوری، حمید بهمنی و سرکار خانم: مرجان اشرفی زاده با سینماپرس گفتگوهایی داشتند. سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹

۷-لزوم توجه به مفاهیم ارزشی در سینما

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور با تأکید بر اینکه جریان نفوذ مانع از ترویج مضامین دینی در همه ارکان جامعه شده است متذکر شدند: برخی در حال پیاده سازی سیاست های دیکته شده کاخ الیزه در کشور هستند؛ مدیران فرهنگی ما برای مقوله فرهنگ ارزش قائل نمی شوند!

تأسفانه علیرغم آنکه تمامی هنرمندان و کارشناسان فرهنگی به اهمیت این سینمای مهم و ارزشمند واقف هستند، آمار تولید فیلم با موضوع آئین‌های مذهبی بسیار کم است؛ این در در حالی است که سینما می‌تواند به مثابه ابزار و دریچه‌ای برای معرفی این گونه آئین‌ها در جامعه باشد.

بی شک مقوله مهم نفوذ فرهنگی و تهاجم فرهنگی بیگانگان، عدم به کارگیری مدیران انقلابی، مومن و متعهد در پست های کلیدی و... می تواند از عمده دلایل بی توجهی به سینمای ارزشمند دینی در کشورمان باشد.

در همین رابطه ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: محمدرضا شرف الدین، اسماعیل سلطانیان، جواد حکمی، مهدی سجاده چی، سلمان امیری و حبیب الله بهمنی با ما گفتگو کردند. یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹

۸-انفعال دولت؛ چشمداشت به خارج از کشور

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص انفعال مدیران دولتی در همه حوزه ها و چشمداشت آن ها به انتخابات آمریکا تأکید کردند: مدیری که معطل انتخاب شدن رئیس جمهور آمریکا است شایسته مدیریت نیست و نباید صندلی مدیریتی را بیش از این اشغال کند و کسانی که چشم به غربی ها دوخته اند یک خائن تمام عیارند!

بی تردید وادادگی مقابل آمریکا، خسارت محض است و از هر نوع ذوق زدگی و وادادگی در مقابل آمریکا و غرب در تمامی صحنه های سیاسی و اجتماعی اعم از دولت و مجلس، رسانه ملی و جراید باید پرهیز کرد.

اما متأسفانه انتخابات اخیر آمریکا نشان داد بسیاری از مدیران در حوزه های مختلف مدیریتی و حتی برخی از سلبریتی های بی سواد غرب زده که کعبه آمال شان غرب و غربی ها هستند چشم به نتیجه انتخاباتی دوخته اند که تحت هیچ شرایطی نفعی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ملت شهید پرور ایران اسلامی در پی نخواهد داشت.

در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی برجسته کشور آقایان و خانم ها: مریم پوریامین، جهانگیر الماسی، ابوالفضل همراه، ماشاالله شاهمرادی زاده، محمدرضا اسلاملو، سیدسعید سیدزاده، سیدهادی منبتی، انسیه شاه حسینی، عباس لاجوردی، محمد قهرمانی، علیرضا اسحاقی و شاهرخ کیوان نیا با ما گفتگو کردند. دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹

******************************

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در پاییز ۹۹ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت. از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در پی بلاتکلیفی بیمه تکمیلی اهالی سینما سینماپرس یادداشتی تحت عنوان «قطع بیمه تکمیلی سینماگران در روزهای کرونایی و بی دغدغگی مدیران/ وقتی هیچ نهادی پاسخگوی سینماگران نیست!» منتشر کرد.

در بخشی از این یادداشت آمده است: مسأله بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی سینماگران یکی از معضلات اساسی دست اندرکاران هنرهفتم طی سال های اخیر است!؛ سیاست گذاری های نامشخص و غلط، انتخاب شرکت های بیمه ای ناشناس و حتی برخورد سلیقه ای با اهالی سینما در خصوص تخصیص و یا عدم اختصاص بیمه تکمیلی بخشی از معضلات سینماگران طی سال های اخیر بوده اما قطع بیمه تکمیلی سینماگران در روزهای کرونایی یکی از مهمترین مسائلی است که نشان می دهد مدیران فرهنگی و سینمایی به ویژه مدیران خانه سینما ناکارآمدتر از آن هستند که تصور می شود و متأسفانه هیچ اقدامی برای بهبود اوضاع و احوال زندگی سینماگران ندارند. سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹

******************************

  علاوه بر این یادداشت ها و سوژه ها سینماپرس چندین مصاحبه متعدد با برخی سینماگران انجام داد که برخی از آن ها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

زینت رضا رئیس انجمن منشیان صحنه با انتقاد از عملکرد منفعلانه دولت و خانه سینما در خصوص وضعیت بسیار بد معیشتی اهالی سینما در این ایام کرونایی و همچنین ادامه دار بودن تولیدات سینمایی و تلویزیونی که منجر به ابتلای تعداد کثیری از هنرمندان به این ویروس منحوس شده اظهار داشت: در این ایام کرونایی باید برای هنرمندان مستمری ثابت در نظر گرفته شود تا حداقل زندگی هنرمندان تأمین شود و کسی غم نان نداشته باشد و از سوی دیگر مسئولان جلوی همه تولیدات سینمایی و تلویزیونی را تا زمان برطرف شدن کامل این ویروس بگیرند. یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹

فرود عوض پور که با مستند سینمایی «۲۲/۲۲» به تهیه کنندگی سعید الهی در بخش شهید آوینی چهاردهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت حضور دارد گفت: اصل کار در مستند سینمایی «۲۲/۲۲» بر اساس غافلگیر کردن مخاطب است؛ یک قصه خاصی در فیلم ما اتفاق می افتد به نحوی که یکی از شهدا بعد از سال ها برگشته و می خواهد دوستانش را ببیند! دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹

******************************

همچنین در پی اصرار به برگزاری جشنواره بی خاصیت فیلم کودک سیدرضا منتظری از سینماپرس در نشست خبری این رویداد با طرح پرسش تلفنی مبنی بر اینکه با توجه به بی تأثیر بودن جشنواره فیلم های کودک و نوجوان در رشد و ارتقای این گونه مهم و موثر سینمایی و انتقادات و اعتراضات دامنه دار دست اندرکاران و دغدغه مندان سینمای کودک و نوجوان مبنی بر بی توجهی شدید به این گونه مهم سینمایی که آن را دچار زوال کرده، در این روزهای کرونایی چه اصراری برای برگزاری این رویداد به صورت فیزیکی وجود دارد و آیا بهتر نیست بودجه این رویداد سینمایی صرف تولیدات ارزنده کودک و نوجوان برای اکران در دوران پساکرونا شود؟ طی اظهارنظری عجیب که برخلاف نظرات ستادملی مبارزه با کرونا است گفت:  بدیهی است جشنواره در شرایط کرونایی باید برگزار شود چرا که اساساً مشخص نیست این ویروس چه زمانی تمام می شود!

این اظهارنظرهای تابش در حالی است که آمار مبتلایان و متوفیان کرونا در کشور طی روزهای اخیر روند رو به رشد و صعودی دارد و بی تردید برگزاری این رویداد سینمایی به صورت فیزیکی در دو شهر تهران و اصفهان مخاطرات جانی زیادی را برای اهالی رسانه و سینماگران در پی خواهد داشت.

پاسخ تابش در خصوص پرسش سیدرضا منتظری به این شرح است: خیلی از فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان برای حضور در این رویداد سینمایی فیلم ارسال کردند و قطعاً همگی آن ها منتظر دیده شدن آثارشان هستند. جشنواره محلی برای دیده شدن و ارزیابی آثار این سینماگران است و  بدیهی است جشنواره در شرایط کرونایی باید برگزار شود چرا که اساساً مشخص نیست این ویروس چه زمانی تمام می شود!

بنده به عنوان اولین دبیری که این جشنواره را در ایام کرونا به شکل متفاوت برگزار می کند نقایص و مشکلات احتمالی را می پذیرم اما در هر صورت کرونا مسأله ای پیش بینی ناپذیر است و در شرایط ثابتی نیست و نمی توان در خصوص آن بحث و همفکری کرد. ما تصورمان این است که بچه های ایرانی در ۶ روز برگزاری جشنواره فرصت دارند با مراجعه به پلتفرم ها و در فضایی شاد و رنگی بتوانند بخشی از نگرانی خود را در این ایام کنار بگذارند و فضای جدیدی را تجربه کنند و امیدوارم جشنواره فیلم کودک پاسخ شایسته ای برای مقابله با این نگرانی ها باشد.

اظهارنظرهای تابش در حالی است که طی روزهای اخیر بسیاری از اهالی سینما و رسانه خواستار لغو یکایک جشنواره های سینمایی و اختصاص بودجه های رویدادهای سینمایی به اهالی بیکار و خانه نشین سینما شده اند. سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹

ادامه دارد...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.