شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴

انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید - بخش دوم

از تأکید بر اثبات ناکارآمدی مدیران سینمایی در بحران کرونا تا درخواست برای توجه ویژه به بخش خصوصی/ سینماداران و تهیه کنندگان به بن بست رسیده اند!

انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید-مصیبی-الوند-بحرالعلومی-صباغ زاده

سینماپرس: همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰ تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد از وضعیت به شدت بحرانی سینما، خواستار توجه جدی مدیران سینمایی به اوضاع اسفبار کنونی شدند و تأکید کردند: مدیران سینمایی ناکارآمدی خود را در بحران کرونا بیش از پیش به اثبات رساندند و برخلاف آنکه ما توقع داشتیم تدبیری جدی برای اوضاع بغرنج سینما اندیشه کنند هیچ فکر اساسی برای بهبود وضعیت سینما نکردند؛ امروزه اقتصاد سینما به شدت فلج شده و سرمایه گذاران نیز با این شرایط میل شان را برای ادامه فعالیت در سینما از دست داده اند و اگر وضعیت به همین صورت پیش برود دیگر چیزی از سینما باقی نخواهد ماند و ما باید به زودی فاتحه سینما را برای همیشه بخوانیم.

به گزارش سینماپرس مدت های مدیدی است که مشکلات متعدد و دامنه دار سینمای کشور را دچار بحران هایی عجیب کرده؛ مدیریت ناکارآمد، ایجاد گعده های خودمانی بین سیاست گذاران، بی توجهی به بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از سینماگران، گسترش ابعاد فاجعه بار ابتذال در سینمای کشور و... از جمله این مشکلات است و این مسائل باعث شده تا صداهای مخالف از عملکردهای نادرست مدیران فعلی سازمان سینمایی از گوشه و کنار شنیده شود؛ همزمان با سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛ سحر مصیبی، سیروس الوند، مریم بحرالعلومی و مهدی صباغ زاده جزو افرادی بودند که در بخش دوم این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی به سینماپرس گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

*****************

مدیران سینمایی ناکارآمدی خود را در بحران کرونا بیش از پیش به اثبات رساندند

سحر مصیبی کارگردان سینما با انتقاد شدید از وضعیت بحرانی سینمای کشور اظهار داشت: عدم مدیریت که همواره در سینمای ایران وجود داشته و دارد در سال ۹۹ بیش از هر زمان دیگری خود را نشان داد.

وی ادامه داد: مدیران سینمایی ناکارآمدی خود را در بحران کرونا بیش از پیش به اثبات رساندند و برخلاف آنکه ما توقع داشتیم تدبیری جدی برای اوضاع بغرنج سینما اندیشه کنند هیچ فکر اساسی برای بهبود وضعیت سینما نکردند و به طور کل سینما را به حال خود رها کردند و با این شرایط مشخص نیست چه بلایی در انتظار سینمای کشور خواهد بود.

شاهد یک دشمنی و عداوت با بخش خصوصی سینما هستیم

سیروس الوند کارگردان پیشکسوت سینما نیز به سینماپرس گفت: سینما یا هر صنعت دیگری به جز سینما نیاز به تولید دارد و زمانی که تولید متوقف شود هر صنعتی با بحران جدی مواجه می گردد؛ سینما نیز به عنوان یک هنر-صنعت این روزها با بحران جدی روبرو است چرا که تولید در آن خوابیده و مدیران سینمایی هیچ اهتمامی برای روند افزایشی تولیدات ندارند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از معضلات مهم و اساسی سینمای ما این است که نه تنها به بخش خصوصی هیچ کمک شایسته ای برای حضور و فعالیت در سینما نمی شود بلکه گویا یک دشمنی و عداوتی با بخش خصوصی و تولیدات آن وجود دارد و فیلم های تولید شده در این بخش هیچ گاه مورد توجه مادی و معنوی مدیران قرار نمی گیرند و همین باعث شده تا ما شاهد نابودی کامل بخش خصوصی در سینما باشیم.

سینمای ایران نیازمند مدیرانی با تدبیر و کاربلد است تا با تبیین یک استراتژی اصولی موجبات بهبود این هنر-صنعت را فراهم آورند

مریم بحرالعلومی کارگردان سینما نیز با اذعان به مشکلات پیچیده و گسترده در سینمای کشور اظهار داشت: سینمای ایران نیازمند مدیرانی با تدبیر و کاربلد است تا با تبیین یک استراتژی اصولی موجبات بهبود این هنر-صنعت را فراهم آورند.

وی در گفتگو با سینماپرس ادامه داد: یکی از مهمترین معضلات امروز سینمای ایران عدم حمایت از صاحبان سرمایه در بخش خصوصی است؛ البته امروزه واژه بخش خصوصی در سینما کارکرد زیادی ندارد اما به هر حال هنوز هستند فیلم هایی که واقعا با سرمایه های شخصی ساخته می شوند و بی تردید مدیران سینمایی باید از این آثار یک حمایت جدی تری داشته باشند و اکران مناسبی برای آن ها در نظر بگیرند.

بحرالعلومی خاطرنشان کرد: معضل اساسی امروز سینمای ایران مسأله اکران است؛ البته مدیران نباید فکر کنند همین که اسما فیلمی اکران شود کفایت می کند، خیر اینطور نیست! یک فیلم باید برای اکران حمایت شود که یکی از این حمایت ها می تواند حمایت تبلیغاتی شهری و تلویزیونی باشد. ما نیازمند یک مدیریت اصولی هستیم که بتواند با ایجاد تفاهم نامه و... با نهادهای اجرایی کمکی برای اکران آثار کند.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما باید از صاحبان آثار حمایت مادی شود اظهار داشت: خیر، همه چیز پول نیست! اتفاقا من با اینکه مدیران بخواهند به صورت مستقیم به آثار پول و وام و... بدهند مخالفم. همانطور که عرض کردم ما نیازمند تبیین یک استراتژی هدفمند و مشخص از سمت مدیران هستیم تا فیلم ها بتوانند بهتر دیده شوند. مدیران باید هرآنچه در توان دارند انجام دهند تا فیلم ها بازگشت سرمایه داشته باشند.

این سینماگر تأکید کرد: اگر سرمایه صاحبان آثار برنگردد تولید در بخش خصوصی سینما به صورت کامل فلج می شود و این اتفاق بسیار تلخ و گزنده ای است که مدیران باید از آن حذر کنند. در هر صورت من امیدوارم وضعیت سینما در سال ۱۴۰۰ بهتر شود که اگر بهتر نشود ما با بلای عظیمی مواجه خواهیم شد اما مسأله آنجا است که هیچ چیز قابل پیش بینی نیست چون ما انتخابات ریاست جمهوری و تغییر و تحولات مدیریتی و همچنین مسأله ای مانند ورژن های جدید ویروس منحوس کرونا را داریم که تکلیف مان با آن ها مشخص نیست اما در هر صورت من جزو دسته افراد امیدواری هستم که آرزویم بهبودی شرایط هنر هفتم است.

سینماداران و تهیه کنندگان به بن بست رسیده اند!

مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت سینما در گفتگو با سینماپرس با بیان اینکه سینماداران و تهیه کنندگان به بن بست رسیده اند اظهار داشت: مدیران باید از سینماداران، پخش کنندگان و تهیه کنندگان در سال جدید حمایت های ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: امروزه اقتصاد سینما به شدت فلج شده و ضرر اصلی این معضل اقتصادی را این ۳ دسته می بینند همچنین سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز با این شرایط دیگر میل شان را برای ادامه فعالیت در سینما از دست داده اند و اگر وضعیت به همین صورت پیش برود دیگر چیزی از سینما باقی نخواهد ماند و ما باید به زودی فاتحه سینما را برای همیشه بخوانیم.

این سینماگر پیشکسوت تأکید کرد: اهالی سینما جز کار و فعالیت در سینما هیچ راه دیگری برای امرار معاش و گذران زندگی شان بلد نیستند، مدیران سینمایی باید در این بحران اقتصادی و بحران کرونا خودی نشان داده و به داد سینماگران برسند. در حال حاضر بیش از یک سال است سینما لنگ لنگان به پیش رفته و دیگر کم کم حتی توان این لنگ لنگان حرکت کردن خود را نیز نخواهد داشت و تا دیرتر نشده باید تدبیری برای این معضلات اساسی اندیشه شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.