شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱

گزارشی از مجموعه های تلویزیونی نوروزی؛

دست پر تلویزیون در نوروز ۱۴۰۰/ از ملودرام عاشقانه «همبازی» تا سریال امنیتی-جاسوسی «لوتی» و کمدی های «نون.خ۳» و «نوروز رنگی»/ مخاطبان در ۲ قسمت «پایتخت» می بینند!

مجموعه های تلویزیونی نوروزی-پایتخت-نون خ -همبازی-گاندو-لوتی-نوروز رنگی

سینماپرس: نوروز امسال سریال های «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی در شبکه اول سیما، «همبازی» به کارگردانی سروش محمدزاده در شبکه دوم سیما، «لوتی» به کارگردانی جواد افشار در شبکه سوم سیما، «نوروز رنگی» به کارگردانی علی مسعودی در شبکه پنجم سیما و ویژه برنامه هایی نظیر «دورهمی» و... قرار است مخاطبان گسترده رسانه ملی را پای تلویزیون بنشانند. اما تلویزیون در ایام نوروز چند غایب مهم نیز دارد که «کلاه قرمزی» جزو مهمترین آن ها محسوب می شود؛ باید دید کدام سریال در تعطیلات سال نو با اقبال مواجه خواهد شد و آیا رسانه ملی در این بحران کرونا می تواند با برنامه های خود مردم را به خانه نشینی ترغیب کند؟!

به گزارش سینماپرس جایگاه مهم و اثرگذار رسانه ملی بر هیچ فردی پوشیده نیست؛ امـروزه وسـایـل ارتـبـاط جمعی در تمامی کشورها نقش حساس و مهمّی را در زمـیـنه های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا می کنند. اهمیّت رسانه های گروهی تا حدی است که دانـشـمـنـدان در تقسیم بندی مراحل تاریخی تمدن بشر، آن را لحاظ کرده اند. آلوین تافلر تـمـدن بـشـری را بـه سـه مـرحـله تـقـسـیـم مـی کـنـد کـه شامل مرحله کشاورزی، مرحله صنعتی و مرحله فراصنعتی یا عصر ارتباطات و اطلاعات است. در عـصـر فراصنعتی، قدرت در دست کسانی است که شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی را در اختیار خود دارند.

تلویزیون یکی از رسانه ‌های قدرتمند ارتباط جمعی به شمار می ‌آید. این رسانه، به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود قادر است پیام های تصویری را به دورترین نقاط منتقل کند و تعداد بی شماری از افراد را در سراسر دنیا مورد خطاب قرار دهد. تلویزیون به عنوان یک ابزار مهم ارتباطی می ‌تواند در هوشیارسازی، سازمان دهی، سیاسی‌ گری و تکنیک‌ دهی نقش مهمی داشته باشد. تأثیر پیام این ابزار قدرتمند بر افکار عمومی و عملکرد آن را، به ویژه از نظر تربیتی و جامعه‌ پذیری نباید از نظر دور داشت.

تلویزیون مهمترین و موثرترین عنصر انتقال پیام با مضمون روش و سبک زندگی در عصر حاضر به شمار می آید؛ در ادامه همین مسیر سریال سازی و مجموعه سازی برای مخاطبان این رسانه عظیم از سال ها قبل و به نوعی از بدو اختراع تلویزیون در کشورهای صاحب صنعت فیلمسازی به وجود آمد و طی دو دهه گذشته روند جدی تری به خود گرفت. در کشور ما نیز مدیران صدا و سیما همواره نگاهی جدی به تولید این گونه آثار داشته اند و طی دو دهه گذشته ساخت سریال های مناسبتی برای ایام نوروز، ماه مبارک رمضان و... به دلیل جایگاه ویژه ای که برای مخاطبان دارند روندی رو به رشد به خود گرفته که البته متأسفانه شتاب زدگی درتولید این گونه آثار گاه باعث شده کیفیت خوبی از آنها حاصل نشود.

اما با این حال، سریال های مناسبتی همیشه جایگاه ویژه ای نزد مخاطبان داشته و اغلب آن ها به محبوبیت زیادی نزد بینندگان رسانه ملی دست پیدا کرده اند. به عنوان مثال در سال های اخیر سریال «پایتخت» در عید نوروز و ماه رمضان با فضای شاد و ساختار قابل قبولش مخاطبان زیادی را جذب کرد و بر اساس نظرسنجی‌های مختلف، پربیننده‌ترین سریال بود، «کلاه قرمزی» که همیشه جزو پر طرفدارترین آثار تلویزیونی بوده اما امسال در نوروز ۱۴۰۰ مانند سال گذشته یکی از غایبان بزرگ رسانه ملی به شمار می رود.

نکته حائز اهمیت اینجا است که از سال گذشته تاکنون درگیری جامعه جهانی با پاندمی کرونا و خانه نشینی مردم، عامل موثری در رونق بیش از پیش برنامه های تلویزیونی و به طور کلی صنعت سرگرمی در عموم کشورهای جهان بوده است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. بر همین اساس انتظار می رود سازمان صدا و سیما برای نوروز ۱۴۰۰ برنامه های ویژه ای در تدارک دیده  باشد و به خانه نشینی هرچه بیشتر مردم در ایام بیماری کمک کند.

سینماپرس در ذیل این مقدمه،  نگاهی گذرا به سریال ها و برنامه هایی که قرار است در این ایام مخاطبان رسانه ملی را سرگرم سازد انداخته که نتیجه آن از نظر مخاطبان گرامی می گذرد.

شبکه یک سیما

«نون خ۳» فصل سوم مجموعه تلویزیونی «نون. خ» است که از یک فروردین ۱۴۰۰، از شبکه یک سیما پخش خواهد شد و احتمالا یکی از شانس های رسانه ملی در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

سریال «نون خ» یکی از پرطرفدارترین سریال‌ های کمدی چند سال اخیر تلویزیون است که پخش فصل دوم آن به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد اما از مدتی پیش شرایط برای تولید «نون خ ۳» فراهم شد تا مخاطبان این کمدی بتوانند به‌زودی ادامه داستان نورالدین خانزاده و دوستانش را تماشا کنند.

سعید آقاخانی، علی صادقی، سیروس میمنت، شقایق دهقان، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، یدالله شادمانی، نسرین مرادی، و... از جمله بازیگران این سریال هستند. سایر عوامل تولیدکننده این مجموعه تلویزیونی عبارتند از: کارگردان: سعید آقاخانی، تهیه کننده: مهدی فرجی، نویسنده: امیر وفایی، مدیر تولید: منصور غضنفری، دستیار یک کارگردان: محمد غفاری، مجری طرح: علی کریمی، مدیر برنامه ریزی: ساناز بصیر، مدیر تصویربرداری: سجاد حیدری، طراح گریم: بابک اسکندری، صدابردار: امیر عاشق حسینی، تدوینگر: امیرشیبان خاقانی، آهنگساز: صادق آزمند، منشی صحنه: سارا عبدالهی، طراح صحنه: حسین عالی نژاد، طراح لباس: پگاه ترکی، عکاس: میثم محمدی، جلوه های ویژه بصری: امین پهلوان زاده، جلوه های ویژه میدانی: رسول کهنسال، مدیران تدارکات: محمد محمدنیا و مسعود یوسفی.

اما «پایتخت» به عنوان یکی از مهمترین و محبوب ترین سریال های رسانه ملی طی سال های اخیر نیز سهمی در نوروز ۱۴۰۰ دارد. سریالی که هر فصل آن، پربیننده‌ترین مجموعه نمایشی تلویزیون بوده و در فصل ششم اش با حواشی بی‌سابقه‌ای مواجه شد از جمله آثاری بود که تحت تاثیر کرونا به پایان درخوری نرسید و قرار شد پایان‌بندی آن به شکل جداگانه ساخته شود. از این رو ۲ قسمت پایانی فصل ششم «پایتخت» با حضور همه بازیگران این مجموعه ۲۹ و ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۹ روی آنتن می رود که شاید پرمخاطب ترین برنامه تلویزیون در آستانه نوروز ۱۴۰۰ باشد.

شبکه دو سیما

«همبازی» ملودرام عاشقانه ای است که سعی دارد در فضایی جدید با قصه‌ای اجتماعی به قلم وحید حسن زاده و مریم اسمی خانی با طراحی نوید محمودی به روابط جوانان اشتغال وهویت نگاه ویژه ای داشته باشد.

حال باید دید در این روزگار کرونایی آیا یک سریال اجتماعی که احتمالا بنابر ساخته های پیشین برادران محمودی نگاه تلخ به جامعه دارد می تواند مردم را پای گیرنده های رسانه ملی بنشاند یا خیر؟

آتیلا پسیانی، همایون ارشادی، خیام وقار، پادینا کیانی و زهره نعیمی، دیبا زاهدی، کامران تفتی، مریم مومن و حسین مهری از جمله بازیگران این سریال هستند. سایر عواملی که در این سریال همکاری دارند عبارتند از کارگردان: سروش محمدزاده، تهیه‌کننده: نوید محمودی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، تدوین: نیما جعفری‌جوزانی، صدابردار: سعید بجنوردی، سرپرست گروه کارگردانی: شکیل مظفری، صداگذار: حسین قورچیان، طراح چهره‌پردازی: محمود دهقانی، مدیر تولید: علیرضا باقربیگی، طراح صحنه: احمد عبدالهی، جانشین تولید: سیاوش رمضان‌لو، طراح لباس: زهره سلطانی، برنامه‌ریز: نوشین شکری، منشی صحنه: فروغ غیاثوند.

شبکه سه سیما

«لوتی» سریال نوروزی شبکه سوم سیما است؛ این سریال رسما در امتداد فصل اول سریال «گاندو» به کارگردانی جواد افشار و تهیه کنندگی مجتبی امینی است که سال گذشته از شبکه سه سیما روی آنتن رفت و مخاطبان زیادی پیدا کرد.

فصل دوم «گاندو» به نام «لوتی» در لوکیشن‌های مختلفی تصویربرداری شده اما رویکردی اجتماعی‌تر پیدا کرده است.

داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، سوگل طهماسبی، علی افشار، شهرزاد کمال‌زاده از جمله بازیگران فصل قبل بودند که در این فصل هم به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین بازیگران جدیدی هم به این فصل از سریال اضافه شده‌اند که امیریل ارجمند از جمله آن‌هاست.

شبکه پنج سیما

«نوروز رنگی» به کارگردانی علی مسعودی و تهیه کنندگی علی اکبر تحویلیان سریال نوروزی شبکه پنجم سیما در نوروز ۱۴۰۰ است. این سریال که با لهجه و گویش مشهدی تولید شده در ۲۰ قسمت، داستان روزهای پایانی اسفند ماه یکی از سال‌های دهه ۶۰ را روایت می‌کند که در عینِ طنز و سرگرمی، قرار است به سنت‌ها و آداب ایرانی در شهر مشهد مقدس بپردازد.

رابعه اسکوبی، جواد خواجوی، یوسف تیموری، علی مسعودی و … در این مجموعه تلویزیونی ایفای نقش می کنند.
شبکه نسیم
برنامه های شبکه نسیم در نوروز ۱۴۰۰ از مجموعه «دورهمی» تا مسابقه «هوش برتر» همگی در سال جدید با شکل و شمایل جدید پخش خواهند شد. «هوش برتر» به تهیه کنندگی پیمان پورمقیمی و با اجرای افشین زی نوری بر پایه بازی های شنیداری، دیداری و قدرت ذهنی پخش می شود.

«ویتامین خ» از دیگر برنامه های طنز شبکه نسیم است که با رویکرد شوخی با مسائل اجتماعی از شبکه نسیم پخش میشود و شامل بخش هایی چون مسابقه خیابانی و کلیپ های طنز است.

سری جدید «شکرستان» نیز به عنوان یک انیمیشن سریالی در نوروز ۱۴۰۰ روی آنتن خواهد رفت. پژمان بازغی نیز همچنان با «کودک شو» مهمان خانه های مخاطبان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.