چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵

سینماپرس در بهار ۹۹

از انتقاد نسبت به توزیع ناعادلانه عیدی میلیاردی وزارت ارشاد توسط خانه سینما تا تأکید بر انفعال مدیران سازمان سینمایی در بحران کرونا/ وقتی بی بندوباری در سینما به اوج می رسد!

سینماپرس در سالی که گذشت (بهار ۹۹)

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل بهار سال ۹۹ مربوط به مسائل و موضوعاتی همچون: انتقاد از کیفیت پایین سریال های مناسبتی نوروزی و ماه مبارک رمضان، دست خالی اهالی سینما از عیدی میلیاردی وزارت ارشاد، مهجوریت سینمای ارزشمند دفاع مقدس، راهکار تحقق «جهش تولید» در سینما و تلویزیون، دروغ پراکنی و حاشیه سازی توسط مدیران خانه سینما، بحران کرونا و انفعال مدیران سازمان سینمایی، زمزمه‌هایی از حذف شورای پروانه ساخت و... بود؛ همچنین سینماپرس با انتشار یادداشت های متعدد معضلات و مسائل مهم روز سینمای کشور را بازتاب داد.

برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما و نکته سنجی سینماپرس در بزنگاه های حساس و مهم است.

در ذیل بخش اول این مقاله در خصوص گفتگوها و مقالات مهم منتشر شده در فصل بهار ۱۳۹۹ از نظر شما مخاطبان گرامی می گذرد.

۱-سریال های نوروزی از منظر اهالی سینما

پس از پخش سریال های نوروزی ۹۹ که با انتقادات جدی از سوی مخاطبان، کارشناسان و منتقدان روبرو شد، تعدادی از هنرمندان سینما و فعالان فرهنگی با تأکید بر اینکه فقدان استراتژی در سازمان صدا و سیما و پیشروی در مسیری مغایر با اهداف نظام و انقلاب اسلامی باعث افول جدی برنامه های نمایشی رسانه ملی شده است تأکید کردند سریال های نوروز ۹۹ سنخیتی با فرهنگ ملی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی نداشتند.

در ایام نوروز ۱۳۹۹ که به دلیل شیوع کرونا و خانه نشینی عموم مردم، تلویزیون می توانست از یک فرصت طلایی برای جلب توجه توده های مردم با توجه به نیازهای روز مخاطب به ویژه نسل جوان داشته باشد با تقلید و تکرار و کهنه کاری و کلیشه پردازی دست به تولیداتی زد که یا اصلا مخاطبی نداشتند و برای مردم عاری از هرگونه جذابیتی بودند یا مانند سریال «پایتخت۶» به دلیل مشکلات فراوان ساختاری و محتوایی با انتقادات و حواشی زیادی روبرو شدند.

انتقادات نسبت به این سریال ضد ارزش، سخیف و بی محتوا به حدی بود که عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما به معاونت سیما دستور ویژه‌ای برای بررسی حواشی قسمت آخر «پایتخت۶» داده و گفته است باید مشخص شود این اقدام حاصل اشتباه و بی‌توجهی است یا فتنه‌انگیزی «ستون پنجم فرهنگی دشمن»!؟ همچنین سردار غیب پرور رئیس سابق سازمان بسیج مستضعفین در نامه‌ای انتقادی به رئیس سازمان صداوسیما، تاکید کرد: به نیروهای مؤمن و انقلابی میدان دهید و مجاهدانه جلوی خط ضد انقلاب و نفوذی بایستید.

در همین رابطه با ۸ تن از چهره های سرشناس سینما، تلویزیون و رسانه ای آقایان: دکتر پرویز فارسیجانی، محمدصادق کوشکی، حسین گیتی، عباس کریمی، دکتر مهدی اسماعیلی تبار، آرش فهیم، پیمان عباسی و سرکار خانم: سارا طالبی زاده با ما گفتگو کردند. یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹

۲-دست خالی اهالی سینما از عیدی میلیاردی وزارت ارشاد

تعدادی از اهالی سینمای کشور در خصوص دست خالی اهالی سینما از عیدی میلیاردی وزارت ارشاد با انتقاد نسبت به عملکرد ضدصنفی دست اندرکاران این نهاد تأکید کردند: تبعیض و تفکیک میان اعضای خانه سینما عملی ناجوانمردانه، ناعادلانه و ظالمانه است. آن ها متذکر شدند کاخ نشین های خانه سینما به فکر کوخ نشینان نیستند و این نهاد مثلاً صنفی بی هویت و بی خاصیت شده و از آن منافعی به قشر بدنه سینما نمی رسد!

همانطور که بعد از ایام نوروز ۹۸ صدای اعتراضات برحق اهالی سینما با درز کردن خبر اعطای مبلغی میلیاردی به خانه سینما به عنوان عیدی اهالی سینما توسط وزارت ارشاد بلند شد، امسال نیز شاهد استمرار رفتار ضدصنفی، تبعیض آمیز و زننده مدیران خانه سینما با هنرمندان بودیم.

شاه نشینان خانه سینما که گویا خود را در سمت کدخدای جبار یک دهکده می دانند با بی تدبیری و بی انصافی هرچه تمام تر با ترویج روحیه قلدرمآبانه شان سعی بر آن دارند که میان اهالی سینما شقه و شکاف ایجاد کنند. آن ها با خودی و غیرخودی کردن سینماگران درصدد هستند مبالغ بیشتری از عیدی میلیاردی وزارت ارشاد را همانند سال گذشته در اختیار افرادی بگذارند که شاید نزدیکی و قرابت بیشتری با ایشان دارند در صورتی که این مبالغ بایستی به صورت یکسان میان یکایک اعضای خانه سینما توزیع شود.  

در همین رابطه ۱۰ تن از چهره های مطرح سینمای کشور آقایان: جهانگیر رجبی خواه، دکتر حمید دهقان پور، وجیه الله شهیدی، محسن فاضلی، آرش اسحاقی، عباس شوقی، پویان کفیلی، اصغر رفیعی جم، مهدی سجاده چی و محسن محسنی نسب با سینماپرس گفتگو کردند. دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

۳-راهکار تحقق «جهش تولید» در سینما و تلویزیون

شعار سال ۹۹ از سوی ایشان «جهش تولید» انتخاب شده است؛ انتخاب شعار جهش در تولید از سوی رهبر معظم انقلاب یکی از اقدامات هوشمندانه است که برای قوی شدن اقتصاد کشور و جبران آسیب های این روزهای کرونایی است.

یکی از راه های تحقق شعار سال قرار دادن سیاست های تعیین شده در تمام امور مهم کشور است؛ البته باید به این مسأله هم اشاره کرد که جهش در تولید یعنی اقدامی جهادی، یعنی فعالیتی بالاتر و بیش از حد معمول و عادی باشد تا آن پیشرفت لازم در تمام عرصه ها رویت و تحقق یابد.

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی تأکید کردند: برای تحقق جهش تولید در سینما و تلویزیون باید به نیروهای انقلابی میدان داده شود نه معاندانی که از خارج مرزها هدایت می شوند!؛ این سینماگران سینمای امروز کشور را سرشار از فساد و ابتذال برشمردند و متذکر شدند: جهش تولید در سینمایی که سرشار از ابتذال، پوچی، بی هویتی و تبلیغ ضدارزش ها است نفعی ندارد.

سینماپرس در خصوص شعار جهش تولید و چگونگی تحقق این شعار ارزنده در سینما، تلویزیون و تئاتر کشور به گفتگو با برخی زبدگان عرصه فرهنگی و هنری کشور پرداخت. در همین رابطه ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: شفیع آقامحمدیان، حمید بهمنی، جواد اردکانی، محمدحسین نیرومند، اکبر حر، ماشاالله شاهمرادی زاده، سیدهادی منبتی و سیداحمد میرعلایی با سینماپرس گفتگو کردند. شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

۴- مهجوریت سینمای دفاع مقدس

برخی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد شدید از انفعال مدیران فرهنگی و سینمایی برای پرداختن به وقایع مهم دوران ۸ سال دفاع مقدس و عدم تولید آثار ارزنده در این حوزه متذکر شدند: وقتی رئیس جمهور در پی سازش با بیگانگان است و به گفتمان مقاومت اعتقادی ندارد، بلبشو در ارکان مهم کشور از جمله سینما امری بدیهی است؛ این دسته از سینماگران با فتح الفتوح خواندن این پیروزی بزرگ تأکید کردند: مدیران سینمایی به دلیل بده بستان های مالی در حال تخریب فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی هستند و بی توجهی به گونه مهم سینمای دفاع مقدس نیز نشانه همین اتفاق است!

مقاومت مردم خرمشهر، حماسه ای از یاد نرفتنی است؛ چرا که مردم این شهر در حالی به مبارزه با دشمن پرداختند که از پیش برای این تهاجم و تجاوز آمادگی نداشتند. آن ها با سلاح عزم و ایمان به مکتب و عشق و علاقه به میهن اسلامی شان، با دست خالی چنان مقاومت کردند که در تاریخ، بی نظیر ماند. به اعتقاد کارشناسان نظامی، مقاومت بی سابقه ای که در خرمشهر انجام شد، هرگز با دیگر مقاومت ها قابل مقایسه نیست. خرمشهر برای ملت ما تنها یک شهر نیست، بلکه تاریخ گویای پایداری، ایثار و جاودانگی انقلاب است. از این رو، سوم خرداد و فتح این شهر، آیینه گویایی از تاریخ و جغرافیای دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه این امت است.

علاوه بر خرمشهر که یکی از نقاط عطف ۸ سال دوران دفاع مقدس محسوب می شود، پدیده انقلاب اسلامی و همچنین دفاع مقدس که همراه با آرمان های والایی بوده اند متأسفانه طی تمامی سال ها توسط مدیران فرهنگی و سینمایی کشور نادیده گرفته شده اند و توجه چندانی به آن ها نشده است.

به خصوص دولت های یازدهم و دوازدهم به طور کل از سینمای جنگ غافل شدند و در عوض آن از شبه روشنفکران و لیبرال ها و غربی ها حمایت کردند و با تقلید نا به جا از  فرهنگ منحط غرب و سینمای فرانسه تمامی توان خود را به کار گرفتند تا دیگر هیچ نام و نشانی از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در سینما باقی نماند. بسیاری از سینماگران دغدغه مند و فعال در حوزه دفاع مقدس طی این ۴ سال در خانه نشینی و بیکاری مطلق به سر می بردند و متأسفانه مدیران وقت بدترین نوع برخورد را با آن ها داشتند.

فیلم های ضد ارزشی، سیاه و تلخ تولید شده در سینمای کشور در جشنواره های غربی حاضر شدند، مورد تشویق قرار گرفتند و جوایز متعددی به آن ها اهدا شد اما هیچ یک از دغدغه های مقام معظم رهبری و سینماگران متعهد و ولایتمدار به ثمر نرسید!

طی این سال ها بی تدبیری مطلق دولتمردان امید همه سینماگران متعهد و ارزشی را ناامید کرد. علاوه بر سینماگران ارزشی و ولایتمدار همه مردم متعهد که عشق به ولایت و نظام اسلامی دارند با بهت و حیرت به عملکرد منفعلانه مسئولان دولت و کرنش آن ها در قبال غربی ها خیره شده اند اما یاد ۸ سال دفاع مقدس، اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی هرگز از اذهان شان پاک نمی شود.

در همین رابطه ۴ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: ابراهیم اصغری، مجتبی شاکری و سیدجواد هاشمی و سرکار خانم: راضیه تجار با ما گفتگو کردند. سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹

۵- دروغ پراکنی و حاشیه سازی در سینما

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی فرافکنی، حاشیه سازی و تخریب های پی در پی مدیریت خانه سینما با تأکید بر اینکه اهالی سینما روز به روز بیشتر متوجه ناکارآمدی خانه سینما می شوند متذکر شدند: مدیران فرهنگی اهدافی سیاسی و جناحی را دنبال می کنند و توجهی به اخلاقیات و ندارند؛ این خانه به سینماگران تعلقی ندارد و همه صنوف این روزها از دست رفتارهای غلط مدیران این نهاد عاجز شده اند!

چندی پیش همایون اسعدیان طی گفتگو با یک خبرگزاری، با دروغ پراکنی آشکار، نسبت به سرنوشت چندین میلیارد تومان مبالغ اهدایی سازمان سینمایی به وی و همکارانش در تیم اصلی مدیریت خانه سینما فرافکنی کرد!

رئیس هیأت مدیره خانه سینما در این‌ گفتگو به جای شفاف سازی و پاسخ دقیق و مستدل و اقناع کننده به حدود ۴ هزار عضو پرتلاش صنوف سینمایی کشور بابت ارقام دریافتی از وزارت ارشاد در سال های اخیر، به دروغ گفتگوی خود را به سال های استقرار دولت دهم و کمک های اهدایی رئیس جمهور وقت به اهالی سینما متصل نمود و از دریافت رقم ۱۰ میلیارد تومان توسط هیات ساماندهی صنوف سینمایی سخن گفت که این رقم بارها از سوی مدیران و مراجع ذیصلاح در همان زمان به کلی تکذیب شده است.

در همین راستا سعید الهی دبیر وقت هیات ساماندهی صنوف نسبت به اظهارات فرافکنانه اسعدیان واکنش نشان داد و اتهامات وارده به هیات ساماندهی صنوف را تکذیب کرد. در بخشی از اظهارات الهی آمده بود: «در کمال تاسف و در آستانه  ماه بندگی و خلوص و عبادت رمضان، باری دیگر آقای همایون اسعدیان رئیس هیات مدیره خانه سینما مبادرت به نشر اکاذیب و تهمت خطاب به مدیران و فعالان مدیریت سینمایی دوره های پیشین نموده و با ابهام آفرینی سعی در فرافکنی و دوری از پاسخگویی شفاف نسبت به مبالغ دریافتی و میلیاردی از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند سال اخیرداشته اند.»

پیروی این اتفاقات محمدحسین فرحبخش و سیدضیاء هاشمی نیز پس از افرافکنی همایون اسعدیان در مورد فرجام بودجه میلیاردی که وزارت ارشاد در اختیار خانه سینما قرار داده مطالب تندی علیه فرافکنی این مدیر خانه سینما در رسانه ها مطرح ساختند.

در همین راستا ۵ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: هوشنگ توکلی، رضا شکراله، جهانگیر الماسی، محمدرضا اسلاملو و علی مهام با سینماپرس گفتگو کردند. چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹

۶- بحران کرونا و انفعال مدیران سازمان سینمایی

تعدادی از هنرمندان سینمای کشور در پی بحران کرونا، بیکاری گسترده سینماگران و انفعال مدیران سینمایی برای توجه به وضعیت بد معیشتی هنرمندان با بیان اینکه بودجه سرسام آور جشنواره ها، باید صرف امور معیشتی سینماگران شود تأکید کردند: نیاز به خروج مدیران از انفعال است!

در پی شیوع ویروس کرونا، شاهد تعطیلی مشاغل زیادی بودیم که سینما نیز یکی از آن‌ ها است. این موضوع، ضرر بزرگی برای سینماداران شهرهای مختلف به همراه داشته و علاوه بر سینماداران به دلیل تعطیلی پروژه های سینمایی و تلویزیونی یکایک سینماگران در صنف ها و رشته های مختلف بیش از گذشته با بحران بیکاری و بی پولی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند!

با این همه مدیران سینمایی جز برخی شعار و وعده برای رفع این معضلات در کمال بی تدبیری هیچ قدم عملی برای رفع بحران معیشتی زندگی هنرمندان برنداشته اند و این در حالی است که شنیده می شود برخی از کشورهای جهان مبالغی را به سینماگران خود اختصاص داده اند تا در این دوران بحران کرونا غم نان و معیشت نداشته باشند!

از ابتدای شیوع این ویروس برخی اهالی سینما و کارشناسان راهکارهایی برای تأمین معاش حداقلی اهالی سینما و برون رفت از این بحران ارائه کرده بودند که مانند همیشه مدیران سینمایی هیچ توجهی به این راهکارها از خود نشان ندادند! یکی از این راهکارها اعلام لغو یکایک جشنواره های سینمایی تا پایان سال جاری و اختصاص بودجه ده ها میلیاردی این جشنواره ها به اهالی سینما بود.

در همین رابطه ۱۳ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: حسن هدایت، دکتر مصطفی جلالی فخر، محسن روزبهانی، اسحاق خانزادی، رضا سخایی شاهرودی، سعید امیرسلیمانی، رضا رویگری، رهبر قنبری، عبدالله علیخانی، حجت الله سیفی، محمد نیک بین، حسن نجفی و سرکار خانم: فاطمه گودرزی ضمن گفتگو با سینماپرس نظرات شان را در خصوص چگونگی برون رفت از این بحران با ما در میان گذاشتند. شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

۷- زمزمه‌هایی از حذف شورای پروانه ساخت

تعدادی از سینماگران برجسته کشور در پی انتشار ماده ۱۰ پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی از سوی سازمان سینمایی که در آن زمزمه هایی مبنی بر حذف شورای پروانه ساخت وجود دارد متذکر شدند: حذف پروانه ساخت منجر به ترویج بی بندوباری بیشتر در سینما و قانونی شدن ابتذال می شود؛ برخی از سینماگران خاطرنشان کردند: آزادکردن پروانه ساخت باعث ولنگاری بیشتر در حوزه فرهنگ و هنر خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۰ پیش نویس نظام تهیه کنندگی که چندی پیش از سوی سازمان سینمایی منتشر شد، دسته‌ ای از موسسات فیلمسازی که در رده یک قرار گرفته‌ اند بلافاصله پس از ارائه درخواست و تکمیل مدارک یک فیلمنامه، پروانه ساخت دریافت می‌ کنند و نیازی به بررسی درخواست آن ها در شورای پروانه ساخت وجود ندارد!

توانایی تولید سالانه ۲۰ فیلم شامل ۵ فیلم سینمایی، سابقه تولید ۲۰ و مالکیت حداقل ۱۵ فیلم سینمایی و معدل جذب مخاطب بیش از متوسط مخاطب سالانه برخی از مهمترین شرایط ذکرشده برای این مؤسسات در نظام‌ نامه تهیه‌کنندگی است.

بخش عمده ای از سینماگران کشور نسبت به این اقدام نادرست که می تواند ضمن ایجاد انحصار برای عده ای تهیه کننده خاص، موجبات تولید هرچه بیشتر آثار نازل، سطحی، مبتذل و سخیف را فراهم سازد انتقادات جدی کردند.

در همین راستا ۱۰۰ تن از سینماگران طی نامه‌ای به حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی نسبت به پیش‌نویس منتشرشده از نظام نامه تهیه‌کنندگی سینما اعتراض کردند.

این تهیه کنندگان و کارگردانان سینما نظام نامه تهیه‌کنندگی فیلم را زمینه ساز ایجاد انحصار و رانت عنوان کرده‌ اند و طی نامه‌ ای به حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی کشور با اعلام اینکه این نظام نامه حامی سرمایه‌داران رانتی و دولتی و در راستای محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید است، خواستار بازنگری عاجل در آن شدند.

در همین رابطه ۸ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: محسن علی اکبری، علیرضا رئیسیان، سیدامیر سیدزاده، سیدسعید سیدزاده، محمد قهرمانی، داود بیدل و سیروس الوند و سرکار خانم: انسیه شاه حسینی نیز نظرات شان را با سینماپرس در میان گذاشتند. دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹

۸- سریال های ماه رمضان از منظر اهالی سینما

پس از پخش سریال های ماه مبارک رمضان سال جاری نظر فعالان فرهنگی عرصه صدا و سیما را جویا شدیم. بر شمردن مشکلات ناشی از عدم خلاقیت و نوآوری و کمبود بودجه مناسب مواردی بود که واکنش ایشان را به روند تولید این گونه سریال ها بر انگیخت و بعضاً با بیان اینکه سریال های مناسبتی دیگر جایگاهی نزد مخاطبان ندارند خواستار تغییر رویه در این زمینه شدند.

بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی عدم توجه مخاطبان به برنامه های تلویزیونی و به ویژه سریال های مناسبتی را به دلیل عدم وجود خلاقیت و به روز شدن آثار تولید شده در سیما می دانند و معتقدند با گذشت هر سال، تولیدات تلویزیون روندی رو به زوال را پیش رو می گیرد و این برای یک رسانه ملی ضعف بزرگی محسوب می شود.

بسیاری کارشناسان بر این باورند که سریال های ماه رمضان امسال بی کیفیت، ضعیف و تکرار آثار گذشته بودند که نابسامانی های امور مالی و به هم ریختگی اوضاع اداری و اجرایی و جا به جایی مدیران و نبود برنامه سازان حرفه ای و هنرمندان صاحب نام از عوامل اصلی بی برنامگی و نداشتن فیلم و سریال جدید و قوی و جذاب سیما است.

تعدادی دیگر با بر شمردن مشکلات ناشی از عدم تناسب موضوعی، استفاده از تعداد محدودی از کارگردانان و فیلمنامه نویسان نورچشمی، تقلید از سریال های غربی و شتاب زدگی دلیل اصلی افول سریال های مناسبتی دانستند.

تقلید و کلیشه پردازی، عدم کوشش برای ارتقای سطح فرهنگی و علمی جامعه، استفاده از بازیگران و سوژه های تاریخ مصرف گذشته، شوخی های اروتیک و بی توجهی به سبک زندگی ایرانی-اسلامی از جمله مواردی بود که منتقدان و کارشناسان نسبت به آن ها اتفاق نظر داشتند.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: امیرحسین شریفی، مهدی احمدی، مهدی امینی خواه، مسعود آب پرور، دکتر امان الله قرایی مقدم، امرالله احمدجو و مهدی باقربیگی با سینماپرس گفتگو کردند. چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

******************************

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در بهار ۹۹ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت. از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

یادداشتی با عنوان «وقتی چشم ها برای دیدن گسترش ابعاد فساد و ابتذال در سینما و شبکه نمایش خانگی بسته است/ آقای وزیر ریشه های بروز «ولنگاری فرهنگی» را بخشکانید!» به قلم سیدرضا منتظری خطاب به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته شد. در بخشی از این یادداشت آمده است: «در حالی که مدت های مدیدی است بسیاری از کارشناسان، صاحب نظران و دغدغه مندان حوزه فرهنگ و هنر تأکید می کنند که مدیران و متولیان فرهنگی به درستی به وظایف شان عمل نکرده و فقدان ریل گذاری اصولی مبتنی بر اهداف و ارزش های ملی، دینی و انقلابی توسط آن ها باعث بروز «ولنگاری فرهنگی» در عرصه های مختلف به ویژه سینما، تئاتر و شبکه نمایش خانگی شده است، به تازگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار توئیتی به یکی از سریال های نوروزی کنایه زده و از فیلمنامه آن انتقاد کرده است.» یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹

همچنین در پی توزیع ناعادلانه عیدی به سینماگران سینماپرس یادداشتی تحت عنوان «از اعتراض سینماگران نسبت به توزیع ناعادلانه عیدی توسط خانه سینما تا انتقاد نسبت به بی تدبیری مدیران فرهنگی برای تأمین معیشت هنرمندان در دوران کرونایی» منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت آمده است: «در حالی که انتظار می رفت در ایام بحران کرونا و خانه نشین شدن اجباری بخش اعظمی از اهالی سینما متولیان خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران و مسئولان سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدبیر ویژه ای برای رفع مشکلات و موانع به وجود آمده در زندگی سینماگران و سایر هنرمندان در دیگر حوزه ها داشته باشند، شنیده می شود که همچون سال گذشته عیدی میلیاردی که وزارت ارشاد برای تقسیم کردن آن میان اعضای خانه سینما در اختیار دست اندرکاران این نهاد قرار داده، تنها به عده ای معدود اهدا شده و دست قاطبه سینماگران از دریافت آن خالی مانده است!» شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹

در پی آشفتگی و تشتت های ممتد در سینمای ایران سینماپرس مبادرت به انتشار یک یادداشت دیگر با عنوان «وضعیت اسفبار بخش عمده ای از اهالی سینما و بی تفاوتی مدیران/ شنیده هایی از بیمه تکمیلی تا تأسیس یک خانه سینمای استانی و حواشی دیگر!» کرد. در بخشی از این یادداشت آمده است: «طی هفته گذشته سینمای ایران آشفته و پرتلاطم تر از هر زمانی بود اما در این دوران کرونایی مدیران سینمایی خود را بیش از گذشته به خواب زده اند و هیچ تدبیری برای رسیدگی به وضعیت اسفبار بخش عمده ای از اهالی سینما که در بیکاری و فقر به سر می برند ندارند!»  شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹

در پی شعله ور شدن اختلافات در خانه سینما سینماپرس مبادرت به انتشار یادداشتی تحت عنوان «از نامه نگاری انتقادی صنوف سینمایی بر ضد رفتارهای دیکتاتورمآبانه مدیران شاه نشین خانه سینما تا خبرهایی مبنی بر تدارک تجمع اعتراضی صنوف سینمایی در دوران کرونایی!» کرد. سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

در ادامه رفتار تبعیض آمیز مسئولان با اهالی سینما و انفعال خانه سینما نیز سینماپرس یادداشتی با عنوان «وقتی فقط یک صنف کمک شهرداری تهران را دریافت می کند!» منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت آمده است: «در پی عملکرد ضدصنفی مدیران خانه سینما طی سال های اخیر و عدم اهدای عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به یکایک اعضای این نهاد که موجب خشم، انتقاد و اعتراض بسیار گسترده از سوی اهالی سینما که این روزها در بحران کرونا همگی بیکار و خانه نشین شده اند، به تازگی ابعاد تازه ای از گسترش بی عدالتی و نابرابری در دولت اعتدال شکل گرفته به نحوی که شنیده می شود در سایه انفعال خانه سینما، تنها یک صنف توانسته حمایت شهردار تهران را برای اعضایش فراهم آورد!» چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

******************************

  علاوه بر این یادداشت ها و سوژه ها سیدرضا منتظری یک گفتگوی مفصل با جواد شمقدری کارگردان فیلم سینمایی «توفان شن» به مناسبت سالروز حمله ناکام نظامی آمریکا به ایران داشت که در ۲ بخش منتشر شد.

بخش اول این گفتگو با عنوان «وقتی سینمای جشنواره‌ای و معناگرا جای سینمای انقلاب را گرفت/ نقش آفرینان این انحراف چه کسانی بودند؟» شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ منتشر و بخش دوم این گفتگوی مفصل با عنوان «از هجمه شدید رسانه ای تا ایجاد ظن و تردید در اصل واقعه/ وقتی فیلم در آمریکا قاچاق شد!» در تاریخ دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ منتشر شد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم و نماینده مجلس یازدهم در گفتگویی با سیدرضا منتظری متذکر شد: امروزه با رخوت و بی انگیزگی برای اجرای قانون از سوی مسئولان دولت به ویژه در حوزه فرهنگی روبرو هستیم که بسیار تأسف بار و ناراحت کننده است. این گفتگو تحت عنوان «امروزه با رخوت و بی انگیزگی برای اجرای قانون از سوی مسئولان دولت روبرو هستیم/ مجلس یازدهم در حوزه نظارت بر عملکرد دولت جدی تر ورود می‌کند» در تاریخ سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ در سینماپرس منتشر شده است.

ادامه دارد...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.