دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷

حاشیه نگاری از اولین روز فجر سی و نهم؛

ژانر وحشت در جشنواره فیلم فجر/ از عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی تا انتقاد گسترده منتقدان، اهالی رسانه و هنرمندان از برگزاری جشنواره خنثی در بحران کرونا!

اولین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: اولین روز از برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حاشیه های بسیاری همراه بود؛ مهمترین این حواشی مربوط به عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در سینماها به ویژه در برج میلاد که به عنوان محل اصلی استقرار اهالی رسانه برگزیده شده، بود به نحوی که در ساعات پایانی شب علیرضا وهاب زاده مشاور وزیر بهداشت اتفاقات رخ داده در برج میلاد را تخلف دانست و خواهان پاسخگویی دست اندرکاران جشنواره شد؛ بسیاری از چهره های سرشناس فرهنگی و هنری نیز در صفحات مجازی شان خواستار لغو هرچه سریع تر جشنواره فجر شدند و تأکید کردند در صورت عدم لغو این رویداد ظرف هفته های آتی شاهد موج سهمگین چهارم ویروس کرونا در کشور خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر آن هم از اولین روز برگزاری این رویداد موجب بهت و حیرت بسیاری از افراد شد. در برج میلاد عکاسان رسانه ها مانند سال های گذشته در فضایی به شدت فشرده کنار هم ایستاده و فعالیت می کردند. برخی هنرمندان و چهره های سرشناس یکدیگر را بدون ماسک در آغوش کشیده و هیچ خبری هم از توزیع اقلام بهداشتی مانند الکل، ماسک، دستکش و... برای حاضران نبود.

وضعیت برگزاری جشنواره در روزهای بحرانی کرونا آنقدر وخیم بود که بسیاری از هنرمندان و رسانه های داخلی و خارجی را به واکنش وادار کرد؛ بسیاری از هنرمندان خواستار لغو هرچه سریع تر این رویداد شده و تأکید کردند در صورت عدم تعطیلی به زودی شاهد ابتلا و مرگ بسیاری از هنرمندان و مردم خواهیم بود.

فرزاد حسنی با انتقاد شدید از برگزاری جشنواره فجر در روزهای کرونایی نوشت: «دقیقا با شما هستم! هنر نجات دهنده است نه مبتلا کننده؛ هنر تعهد دارد بی قید و لاابالی نیست؛ هنر تجارت و منفعت نیست، شرفه! همکاران عزیزم! در تمام اون ساعاتی که زل زدید به پرده نقره ای، چشم های کریم اکبری مبارکه، پرویز پورحسینی، روح الله رجایی، مهرداد میناوند و هزاران اسم آشنا و غریبه مقابل چشماتون باشه، یادتون باشه حاصل رنج و رعایت و جان چه انسان هایی رو به هدر دادید! باز هم در صفحات اجتماعی تون سنگ مردم را به سینه بزنید، ما هم باور می کنیم!

از سوی دیگر برگزارکنندگان جشنواره که مانند روال هر ساله خود برای داغ تر کردن شوی خود از عادل فردوسی پور دعوت به عمل آورده بودند تیرشان به سنگ خورد چرا که وی با در آغوش کشیدن برخی از هنرمندان و بدون ماسک ظاهر شدن در مقابل دوربین عکاسان باعث شد تا در زمانی کوتاه موج گسترده انتقادات از داخل و خارج از کشور نسبت به برگزاری جشنواره بودجه بربادده فجر ۳۹ روان شود.

آناهیتا همتی یکی از هنرمندانی بود که به عکس در آغوش کشیدن پرویز پرستویی توسط عادل فردوسی پور واکنش نشان داد و در صفحه اش نوشت: «رعایت فاصله فیزیکی در جشنواره فیلم فجر!»

سیاوش خیرابی نیز در این باره نوشت: امروز تو فضای مجازی تصاویری از کاخ جشنواره پخش شد که ترسناک بود؛ خدا کنه بعد از جشنواره آرتیست های عزیزمون، اصحاب رسانه و عکاس های دوست داشتنی ما سالم باشند (الهی آمین)!

از سوی دیگر حضور چشمگیر مدیران کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی در جشنواره بسیار چشمگیر بود؛ در حالی که اصولا بنابر مر قانون برنامه تلگرام فیلتر و استفاده از آن غیرقانونی نیست مشخص نیست دست اندرکاران جشنواره چرا به مسئولان این رسانه ها اجازه حضور در جشنواره و حتی طرح سوأل در نشست های خبری را می دهند! پرسش مدیران یکی از این کانال ها در نشست خبری فیلم «بی همه چیز» با واکنش تند جواد نوروزبیگی روبرو شد. نوروزبیگی درباره مدیر این کانال حاشیه پراکن گفت: شما بی اخلاقید و اخبار را سرقت می کنید!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.