شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴

ادعای یک تهیه کننده فعلی و مدیر بازنشسته رسانه ملی:

هیچ‌چیز قابل رقابت با تلویزیون نیست/تا سال‌های بعد هم هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند با تلویزیون رقابت کند!

مهدی فرجی در مراسم تشییع پیکر مرحوم «محمدابراهیم سلطانی فر»

سینماپرس: تهیه‌کننده سریال "نون.خ" به دست‌های پشت پرده‌ای که به دنبال بی‌اعتبار کردن تلویزیون‌اند، اشاره و تأکید کرد که هیچ‌چیز قابل رقابت با تلویزیون نیست.

به گزارش سینماپرس، یکی از چالش‌های اساسی مهمِ امروز تلویزیون به افسارگسیختگی برآوردها و محتواهای نمایش‌خانگی برمی‌گردد که حتی با حضور ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و فراگیر سازمان صداوسیما)، نه تنها برطرف نشد بلکه مدیریت، کنترل و نظارت این عرصه هر روز جدّی‌تر و خطرناک‌تر هم پیش می‌رود. وقتی دستمزدهای نجومی سر از تلویزیون درمی‌آورند؛  مدیران رسانه ملّی برای عقب‌نماندن از قافله رقابت، روزی خودشان را به رنگِ فضای‌ مجازی درمی‌آورند و روزی دست به دامان بازیگر، کارگردان و عوامل نمایش‌خانگی می‌شوند تا از آن بازیگر و عوامل استفاده کنند؛ از این جهت برآوردها تبعیض‌آمیز و گاهی هم غیرمعقولانه می‌شود.  

همان اتفاقی که با ورود بازرگانی صداوسیما برای برخی از سریال‌ها و حتی برنامه‌های پربیننده افتاد و مصادیق بارزِ آن "پایتخت"، "دورهمی" و حتی "خندوانه" باشد. این رفتارِ غیر اصولی رسانه‌ای بلبشویی را در تلویزیون ایجاد کرده است که در سال ۱۴۰۰ بیش از پیش، چالش جدّی پیش‌روی تلویزیونی‌ها خواهد بود؛ اگر برای این موضوع تمهیدی اندیشه نشود و راهکاری را در دستور کار قرار ندهند این بازارِ نابسامان و بی‌حساب و کتاب را ساماندهی نکنند باید شاهدِ اتفاقات بیشتر وقریب‌الوقوعی در این عرصه باشیم.

این موضوع را با کارگردان‌ و هنرمندان این عرصه در میان گذاشتیم که بخشی بر این باورند با این رویکرد، چراغِ سبز بی‌اعتبار کردن تلویزیون را روشن کرده‌اند و بخشی هم اعتقاد دارند نوعی جایگزین برای کیفی‌سازی سریال‌های تلویزیون به شمار می‌رود. مهدی فرجی تهیه‌کننده تلویزیون که او را به عنوان یکی از مدیران قدیمی سیما و شبکه یک سیما می‌شناسیم در پاسخ به این سؤال که بسیاری این حرکت‌های نمایش‌خانگی را نوعی از رفتار می‌دانند که انگار به دنبال بی‌اعتبار کردن تلویزیون‌اند، به تسنیم  گفت: هیچ‌چیز قابل رقابت با تلویزیون نیست؛ هر زمان برنامه خوبی در تلویزیون تولید و پخش شد میزان بیننده‌هایش قابل رقابت با هیچ رسانه‌ای نیست. به نظرمن تا سال‌های بعد هم هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند با تلویزیون رقابت کند.  

وی با اشاره به فضای غیرقابل کنترل و غیرمبنایی نمایش‌ خانگی، ‌ افزود: در نمایش‌ خانگی به دلیل حضور و فعالیت بخش‌ خصوصی و سرمایه‌گذاری‌هایی که تا حدود زیادی غیرقابل کنترل و آزادند و در مسیرِ غیرمبنایی حرکت می‌کنند، تأثیراتی روی برنامه‌سازی و سریال‌سازی تلویزیون گذاشته‌اند. امیدوارم این مسیر ساماندهی و به نوعی نظام ساماندهی ایجاد شود.  

تهیه‌کننده سریال "نون. خ" در پاسخ به این سؤال که چقدر حضور سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر سازمان صداوسیما (ساترا) می‌تواند به این افسارگسیختگی و فضای غیرقابل کنترل کمک کند، خاطرنشان کرد: اینکه کجا باید نظارت کند، ساترا یا بخش دیگری در تلویزیون فعال شود، قطعاً کمک‌کننده و تأثیرگذارند اما به طورکلی در ساماندهی امر تولید ما به نظام صنفی نیاز داریم که خود این مجموعه‌های صنفی می‌توانند مکانیزمی برای کنترل باشند.  

فرجی خاطرنشان کرد: امروز کاری را در خارج از کشور با هنرمندان پیش ببرید صنفی فعالیت می‌کند که به شما بازیگر، سیاه‌لشکر و فیلمبردار و به قولی این رویه را نظارت و کنترل می‌کند اما اساساً در ایران روی هیچ‌چیزی نظارت نمی‌شود؛ هرکسی یک روزه هم تهیه‌کننده، بازیگر، کارگردان و هرچیز دیگری می‌شود و هیچ نظارتی وجود ندارد.  

او درباره ساخت کارهای کمدی در تلویزیون، تصریح کرد: مردم ما به شدت به آثار کمدی علاقه‌مندند و به اعتقاد من بخشی که در سریال‌سازی کمتر به آن توجه می‌شود همین فضای کمدی است، در حالی که مخاطب زیادی دارد. ما نیاز به آثاری داریم که جامعه را به سمت شادابی و نشاط ببرد. حتی ساختِ این نوع آثار مثل "نون. خ" در شرایط سختی، کرونا و سرمای ۱۰ درجه زیر صفر هم پیش می‌رود. چون مردم می‌خواهند چنین کارهایی ساخته شود؛ اما ما همیشه تلاش کرده‌ایم از شوخی‌های فضای‌ مجازی اجتناب کنیم.  

فرجی با اشاره به اجتناب از شوخی‌های مجازی بی‌ادبانه، تأکید کرد: ما در همین "نون. خ" تلاش کردیم شوخی خاصّ خودمان را داشته باشیم و در عین حال، شوخی مؤدبانه را برگزیدیم. سعی کردیم مسیر فصل‌های قبلی را دنبال کنیم؛ کماکان مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در نون. خ ادامه دارد و به حوادث مربوط به دوران خودش بی‌اعتنا نیست.  

او همچنین درباره اینکه "نون. خ" در فصل سوم به پایان می‌رسد یا خیر، گفت:  هنوز نمی‌توانیم به صراحت درباره فصل‌های بعدی صحبت کنیم اما تصورم بر این است که ادامه پیدا می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.