یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴

فریبکاری به سبک مدیران سینمایی دولت بنفش/۶

لک زاده: رفتار دست اندرکاران جشنواره سی و نهم مصداق بارز فریبکاری است/ جشنواره فجر در سال جاری برای چندمین بار دست به خودکشی زد!

کریم لک زاده

سینماپرس: کریم لک زاده کارگردان فیلم سینمایی «شیرجه بزرگ» که تنها اسماً در جشنواره فجر حضور دارد اما نمایش داده نمی شود با انتقاد شدید از سیاست های نادرست برگزار کنندگان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: رفتار دست اندرکاران جشنواره سی و نهم مصداق بارز فریبکاری است؛ آن ها در ابتدای امر اعلام کردند که امسال هر فیلمی تولید شده می تواند در جشنواره فجر حضور داشته باشد و هیچ هیأت انتخابی هم در جشنواره وجود ندارد و با این کار همه سینماگران را ترغیب کردند که آثارشان را در جشنواره ثبت نام کنند اما در عمل با اعطای قدرت بیش از حد به ۷ نفری که عنوان داور را با خود به یدک می کشیدند باعث شدند تا با تنگ نظری آن ها تنها ۱۶ فیلم کاندیدا شده و در جشنواره نمایش داده شوند.

کارگردان فیلم های سینمایی «قیچی» و «کله سرخ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده غیر از واژه تنگ نظری هیچ واژه دیگری را مناسب این رفتار هیأت داوران که همزمان هیأت انتخاب هم بودند نمی توانم عنوان کنم. این ۷ نفر هم هیأت انتخاب بودند و هم هیأت داوران و به صورت فرمایشی با پیش فرض اینکه نباید بیش از ۱۶ فیلم را انتخاب کنند با تنگ نظری دست به گزینش آثار زدند.

وی ادامه داد: مسئولان جشنواره اگر عنوان می کنند فیلم های ما در جشنواره حضور دارد باید حداقل امکان نمایش آثارمان را برای اهالی رسانه و منتقدان سینما فراهم کنند تا آن ها نظر بدهند کارهای ما شایسته تر برای کاندیداتوری در رشته های مختلف بوده یا آثاری که هیأت داوران دست به گزینش آن ها زده اند! ما فیلم ساخته ایم که دیده شود نه اینکه بخواهیم آن را در کمدهای خانه مان نگه داری کنیم!

لک زاده خاطرنشان کرد: متأسفانه هیأت انتخاب و داوران جشنواره فجر اجازه ندادند فیلم هایی خارج از جریان رایج در سینمای کشور در رشته هایی کاندیدا شده و امکان نمایش داشته باشند. داوران با نگاه و منش و رفتار غلط شان روی جریان نادرست سینمای کشور صحه گذاشتند؛ این ۱۶ فیلم همه یک فیلم هستند فیلمی که داوران ساختند و می خواهند به اسم یک سال دستاورد سینمای کشور به خورد ملت بدهند.

این سینماگر با انتقاد شدید از نگاه مغرضانه و دروغگویی های زیاد در جشنواره فجر تصریح کرد: هدف برخی سیاست گذاران جشنواره و مدیران سینمایی این است که عده ای از سینماگران را تحقیر کنند. تلاش آن ها در سال جاری بر این بود تا عده ای را تحقیر کنند. چطور می گویند این فیلم ها در جشنواره هستند و ما هیأت انتخاب نداریم اما فقط ۱۶ فیلم نمایش داده می شوند و نشست خبری دارند؟ آیا این نوعی تحقیر کردن نیست؟

وی افزود: بنده اگر از روز اول می دانستم که قرار است تنها ۱۶ فیلم در جشنواره نمایش داده شوند هرگز نمی پذیرفتم که در جشنواره حضور داشته باشم و ترجیحم این بود که هرگز وارد این بازی نشوم.

لک زاده تأکید کرد: جشنواره فجر در سال جاری برای چندمین بار دست به خودکشی زد! مسئولان جشنواره رسما! کاری می کنند که بنده و امثال افتخار کنیم که فیلم مان در جشنواره نیست. این یک فاجعه بزرگ است که آن ها فیلمسازان وطنی را از مهمترین رویداد سینمایی کشور بری می کنند.

این فیلمساز در پایان این گفتگو فساد در انتخاب های هیأت داوران را قطعی برشمرد و متذکر شد: دو تن از کسانی که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با آقای طباطبایی نژاد همکاری داشتند در هیأت داوران عضو هستند و معلوم است به فیلمنامه هایی که خودشان مجوز داده اند توجه بیشتری می کنند. این رسم داوری نیست و این انتخاب ها عین فساد است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.