شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳

فریبکاری به سبک مدیران سینمایی دولت بنفش/۵

اسکندری: در جشنواره فیلم فجر سال جاری عدالتی وجود ندارد!/ چرا فقط به کسانی که برای خوش آمد جشنواره های غربی و درآمدزایی از گیشه فیلم می سازند توجه می شود؟

ستاره اسکندری در نشست خبری فیلم سینمایی«سرو زیر آب»

سینماپرس: ستاره اسکندری که با اولین فیلمش در مقام کارگردان با عنوان «خورشید آن ماه» در جشنواره حضور دارد با انتقاد شدید از تصمیم نمایش تنها ۱۶ فیلم کاندید شده در جشنواره فیلم فجر گفت: وضعیت جشنواره ملغمه ای است که نمی توانیم به رعایت عدالت در آن معتقد باشیم؛ هیچ چیز در این جشنواره روشن و شفاف نیست! یکی از مهمترین اتفاقاتی که تاکنون در هیچ یک از جشنواره های دنیا رخ نداده و وقوع آن در جشنواره فجر حیرت آور است اینکه اعلام می شود ۵۷ فیلم در جشنواره حضور دارند اما تنها ۱۶ فیلم نمایش داده می شوند! این چه تصمیمی است؟ درخواست ما این است که حداقل آثارمان برای اهالی مطبوعات نمایش داده شود تا آن ها بتوانند قضاوت درستی بر آنچه در یک سال سینمای ایران پیش آمده داشته باشند.

بازیگر فیلم های سینمایی «سرو زیر آب» و «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سیاست گذاری های صورت گرفته در جشنواره فجر سال جاری طبیعتاً مورد علاقه و سلیقه بنده و سایر سینماگران نیست. نه اینکه الآن چون فیلمم در هیچ رشته ای نامزد نشده این را عنوان کنم، حتی اگر فیلمی هم نداشتم باز هم با صدای بلند اعلام می کردم که این روش و این تصمیم گیری از اساس اشتباه است.

وی ادامه داد: حداقل اتفاقی که باید در جشنواره رخ بدهد فرصت دیده شدن آثاری برای اهالی رسانه و منتقدان است؛ این کمترین درخواستی است که ما از مدیران سازمان سینمایی و سیاست گذاران و برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر داریم.

اسکندری سپس با بیان اینکه چرا فقط به کسانی که برای خوش آمد جشنواره های غربی و درآمدزایی از گیشه فیلم می سازند توجه می شود؟ تصریح کرد: تکلیف ما که با هدف فرهنگی کار می کنیم چیست؟ تکلیف بنده ای که شخصاً دستم را در جیبم کردم و در منطقه ای که آسان نبوده فیلم ساختم تا بخشی از فرهنگ مردم کشورم را نشان بدهم چیست؟ چرا در سیاست گذاری مدیران سینمایی و فرهنگی هیچ دغدغه فرهنگی دیده نمی شود؟

این سینماگر خاطرنشان کرد: فیلم بنده مربوط به استان سیستان و بلوچستان است؛ فیلمی مربوط به یک اقلیم خاص با نگاهی دگرگونه به قومیتی که به عنوان آدم های خشن از آن ها یاد می شود اما من نشان دادم مردمان این خطه از کشورمان نیز مانند سایر قومیت های ایرانی سرشار از مهر و عاطفه و انسانیت هستند.

وی متذکر شد: بنده با حفظ احترام به نگاه داوران که یک سری فیلم ها را واجد شرایط می دانستند این نکته را عرض می کنم که دلمان خوش بود امسال هیأت انتخابی در جشنواره نیست و گستردگی نظر وجود دارد اما متوجه شدیم وضعیت امسال بسیار بدتر از سال های دیگر است به نحوی که در فهرست نهایی ۱۶ فیلم همه فیلم های ارگانی پذیرفته شدند.

بازیگر فیلم های سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» و «خانه کاغذی» تأکید کرد: مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره فجر به جای اینکه ما را تشویق کنند که در ایام کرونا برای حفظ حیات سینما رفتیم و کار کردیم بدتر حال مان را بد کردند. همانطور که پیش تر هم اشاره کردم وضعیت امسال جشنواره فیلم فجر به مثابه ملغمه ای است که هرچقدر بخواهیم خودمان را قانع کنیم که نگاه هیأت داوران است راضی نمی شویم و متوجه می شویم عدالت در تماشای آثار وجود نداشته است.

اسکندری یادآور شد: سال های قبل که هیأت انتخاب وجود داشت تعداد فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره بسیار بیشتر از حالا بود و بخش های متنوعی برای نمایش آثار در نظر گرفته شده بود اما امسال اوضاع به مراتب بدتر شده و هیچ کس هم پاسخگوی چرایی این اتفاقات متأثرکننده نیست!

وی در پایان این گفتگو افزود: مدیران سینمایی اگر قصد سرد کردن دارند چشم ما دلسرد می شویم، مانند همه بزرگان و پیشکسوتانی که سال ها است خانه نشین شده و یا جلای وطن کرده اند اما بیایید و کمی انصاف داشته باشید و برای فیلمسازانی که هدف شان نشان دادن کرامت انسانی مردم کشور است ارزش قائل شوید و به جای قایم کردن فیلم ها در پستو همه آثار را حداقل برای اهالی رسانه و منتقدان نمایش دهید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.