یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴

سیاست بازیگر آثار دفاع‌مقدسی؛

پول باشد حتی اگر من نباشم!

سیدجواد هاشمی در نشست خبری فیلم سینمایی پیشونی سفید۲

سینماپرس: نکته‌ای که باعث شده تبلیغ سیدجواد هاشمی برای املاک دبی ناراحت‌کننده‌تر باشد این است که او همان بازیگری است که شهرتش را با حضور در عرصه ایثار و آثار دفاع مقدسی به دست آورده و حالا برای منفعت‌طلبی فردی، دست به چنین تبلیغی می‌زند.

به گزارش سینماپرس، بلندگوی دلالان املاک دوبی شدن و تبلیغ برای بیرون بردن ارز از کشور و خانه خریدن در حاشیه خلیج فارس، آن هم از طرف کسی که نماد و نماینده فرزندان شریف و پاک دفاع مقدس است، شگفت می‌نماید، اما وقتی پای سودپرستی و ترجیح منافع فردی، حتی به قیمت نابودی منافع جمعی مطرح باشد، شگفت‌آورتر و عجیب‌تر است. خلاصه اش می‌شود این که: «پول باشد حتی اگر من نباشم!» این «من» البته، همان هویت، استقلال و وطن‌خواهی ماست، نه آن «من» که حریص و آزمند در طلب سود شخصی و منافع فردی است.

در آمیختن فردگرایی و سودپرستی، سوغات ویرانگر غرب است. سیدابوالفضل موسویان، عضو هیأت علمی دانشگاه مفید در کتاب «دین و آزادی» می‌نویسد: «بنای فرهنگ غرب بر اومانیسم استوار است؛ یعنی اصالت و محوریت انسانی که از مبدأ و معاد بریده است و چیزی جز خودش را نمی‌بیند و آنچه برای او اهمیت دارد، برآوردن خواسته‌ها و لذت‌های مادّی و دنیوی است. جامعه نیز مجموع افراد انسانی و امری اعتباری است. پس در مسائل اجتماعی و حقوقی آنچه باید رعایت شود مصالح فرد و تأمین حداکثر خواسته‌های اوست و همواره مصالح و آزادی‌های فرد، تقدّم و اولویت دارد. این همان فردگرایی است که به لحاظ نظری در غرب به آن استناد می‌شود. اگر چه در مقام عمل و اجرا، صد درصد، امکان تحقق ندارد.»

در جهان‌بینی الهی، سعادت و کمال فرد با تأمین مصالح جامعه گره خورده است. هر شخصی در خیرخواهی و دستگیری از بندگان خدا و فراهم کردن زمینه رشد و تعالی جامعه، به دنبال رضایت حق و کمال خویش است. خیرخواهی و مصلحت‌طلبی برای جامعه، نفع و خیر فردی نیز به دنبال خواهد داشت؛ پس بر خلاف جامعه‌گرایی سوسیالیستی، از خودگذشتگی برای نفع همگان، غیرمنطقی و نامعقول نیست و بر خلاف فردگرایی غربی، انسان‌های دیگر را در خدمت هوس‌های خود نمی‌خواهد؛ بلکه سعادت حقیقی را برای خود و دیگران طلب می‌کند. بالاترین جلوه این کار، ایثار و شهادت افراد مؤمن است؛ در عین این که بالاترین کمال را برای خود رقم می‌زند به دنبال اصلاح و سعادت جامعه نیز هست.

در حالی که غرب با ابزارهایی مثل مالیات، این فردگرایی و منفعت‌طلبی را تا اندازه زیادی مهار کرده و حتی به خدمت جمع در آورده است، اما سرگردانی بین فرهنگ هویت‌مند اسلامی و سبک اقتصاد غربی ـ که مبتنی بر سودپرستی شخص‌محور است ـ حتی کسی را که عمری در نقش ایثارگران و دلاوران دفاع مقدس، بارها میلیون‌ها بیننده را در مقابل صفحه جادو یا پرده سینما به دلرباترین صحنه‌های حماسه برده است، مسحور خود می‌کند.

بنابراین نکته‌ای که باعث شده این تبلیغ بیشتر ناراحت‌کننده باشد این است که سیدجواد هاشمی، همان بازیگری که شهرتش را با حضور در عرصه ایثار به دست آورده، برای منفعت‌طلبی فردی، دست به چنین تبلیغی می‌زند و شاید متوجه نیست که خروج این همه سرمایه از کشور می‌تواند پیامدهای زیان‌باری برای مردم کشورش داشته باشد.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.