شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱

راهکار برون رفت از کمای سینما در دوران کرونا/۹

سالور: فرهنگ برای دولتمردان هیچ اولویتی ندارد و آن ها دوست دارند سینما دیگر نفس نکشد!/ برگزاری جشنواره فجر در بحران کرونا تنها برای پر کردن بیلان مدیران است

ساسان سالور

سینماپرس: ساسان سالور تهیه کننده سینما با انتقاد از متولیان فرهنگی کشور در خصوص ارائه راهکار برای برون رفت از کمای سینما در دوران کرونا گفت: فرهنگ و هنر برای دولتمردان و مدیران سینمایی هیچ اولویتی ندارد و آن ها دوست دارند سینما دیگر نفس نکشد! مدیران سینمایی با رفتارشان ثابت کرده اند که از این هرج و مرجی که سینما را فرا گرفته راضی هستند و به همین علت است که هیچ اقدامی برای برون رفت سینما از این بحران کنونی برنمی دارند و دست در دست مافیایی گذاشته اند که اصلاً تمایل ندارد به سینما کمک شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «سه کام حبس» و «هایلایت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در این یک سالی که از ورود ویروس کرونا به کشور و تعطیلی سالن های سینما می گذرد ما جز شنیدن شعارهای زیبا از زبان متولیان فرهنگی و مدیران سینمایی هیچ اقدام موثری را شاهد نبوده ایم.

وی ادامه داد: مدیران سازمان سینمایی طی یک سال گذشته می توانستند با در نظر گرفتن کمک و یارانه به اهالی سینما و به خصوص تهیه کنندگان بخشی از مشکلات آن ها را التیام بخشند اما فقط شعار دادند و با وعده های خوب خود ما را سرگردان و معطل گذاشتند.

سالور با تأکید بر اینکه گویا اصلاً مدیران وزارت ارشاد می خواهند سینما و تئاتری در کشور وجود نداشته باشد تصریح کرد: بی تردید اگر مدیری متعهد، کاربلد و دغدغه مند در رأس امور فرهنگی و هنری وجود داشت ما شاهد این بلاتکلیفی و هرج و مرج در تمامی ارکان فرهنگی و هنری نبودیم. اما از آنجا که اصولاً فرهنگ و هنر برای دولتمردان و مدیران بالادستی و میانی خالی از اهمیت است هیچ اتفاق مثبتی در راستای کمک به وضعیت بد عرصه های فرهنگی و هنری رخ نداد.

این سینماگر در همین راستا متذکر شد: اصلاً برای مدیران سینمایی و فرهنگی مهم نیست که سینما باشد یا نه، برای آن ها مهم نیست که هنرمندی گرسنه است یا نه که اگر این مسائل مهم بود حداقل گامی کوچک در راستای برون رفت از این وضعیت بغرنج برمی داشتند.

وی با انتقاد از مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومانی که به برخی از هنرمندان در دوران کرونا اعطا شد اظهار داشت: این مبلغ ناچیز در این وانفسای تورم و گرانی بیش از حد چه دردی از هنرمندان درمان کرد؟ این مبلغ جز توهین به هنر و هنرمند چیز دیگری نداشت! من بسیار متأسفم که متولیان فرهنگی چنین رفتار زشتی را با هنرمندان این مرز و بوم انجام دادند و به زعم خود فکر کردند که عملی بسیار عالی انجام داده اند.

سالور سپس انتقاد شدید خود را از برگزاری جشنواره فیلم فجر در بحران کرونا ابراز کرد و در این راستا گفت: برگزاری جشنواره فجر در بحران کرونا تنها برای پر کردن بیلان مدیران است؛ بنده چندین بار در گفتگوهای خود با رسانه ها اعلام کردم که در حالی که امروزه هنرمندان محتاج کمک های مالی دولت هستند جشنواره فجر نباید برگزار شود و بودجه آن باید به افراد بیکار و خانه نشین سینما اختصاص پیدا کند اما دریغ از گوش شنوایی که حرف های بنده و دیگر سینماگران را بشنود چرا که آقایان فقط به فکر سود و موقعیت خود هستند!

این تهیه کننده تأکید کرد: مدیران سینمایی طی یک سال گذشته حتی از فراهم آوردن زیرساخت لازم برای اکران آنلاین آثار هم عاجز ماندند! این در حالی بود که ما از چند سال قبل به آن ها التماس می کردیم که زیرساخت اکران آنلاین را فراهم کنند. به کپی رایت جهانی بپیوندند اما افسوس که هیچ گامی در این راستا برداشته نشد و همین باعث شد برخی فیلم هایی که به صورت آنلاین در دوران کرونا اکران شدند سر از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در بیاورند.

وی یادآور شد: این اتفاق در حالی است که دفاتر پخش و کمپانی های بزرگ دنیا در دوران کرونا خود را با اکران آنلاین حفظ کردند و سینمای شان مانند سینمای ما به اغما نرفت! دلیل اصلی این اتفاق هم آن است که در دیگر کشورهای صاحب صنعت سینما، فرهنگ و هنر در اولویت دولت ها قرار دارد اما دولت ما به فرهنگ و هنر بی توجه است.  

سالور در پایان این گفتگو افزود: از سوی دیگر در بسیاری از کشورهای دنیا سالن های سینما با تدابیری ویژه بازگشایی شدند خوب اگر دغدغه ای از سوی متولیان فرهنگی و هنری کشور ما وجود داشت می توانستند با کپی برداری از اعمال و رفتار آن کشورها موجبات بازگشایی سالن های سینما در کشور را فراهم آورند اما از آنجا که مدیران ما ادعای آن را دارند که همه چیز را بومی سازی و ایرانیزه کنند از این کار عاجز مانده اند و همین باعث تعطیلی طولانی سالن های سینما شده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.