شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳

راهکار برون رفت از کمای سینما در دوران کرونا/۲

تهامی: با برگزاری جشنواره فجر نباید جان خبرنگاران و هنرمندان را به خطر بیندازیم/ بهبود حال سینما نیازمند نگاه مسئولانه، دلسوزانه و دغدغه مندانه مدیران سینمایی است!

کووروش تهامی*

سینماپرس: کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد از متولیان فرهنگی کشور در خصوص ارائه راهکار برای برون رفت از کمای سینما در دوران کرونا گفت: بنده زمانی که شنیدم قرار است جشنواره فیلم فجر در بازه زمانی سال های پیشین برگزار شود بسیار متعجب شدم؛ ما این روزها شاهد آن هستیم که معتبرترین جشنواره های سینمایی جهان یک به یک تعطیل می شوند و این اتفاق به آن علت است که جان و سلامت انسان ها در دیگر کشورها برای مسئولان بسیار مهم است اما گویا این مسائل مورد توجه مسئولان ما نیست و به همین علت چنین تصمیم گیری هایی می کنند در هر صورت حتی اگر قرار باشد جشنواره به شکل کوچک تر هم برگزار شود ما نباید جان خبرنگاران و هنرمندان را به خطر بیندازیم و این ریسکی بسیار بزرگ و خطرناک خواهد بود.

بازیگر فیلم های سینمایی «رگ خواب» و «برف روی شیروانی داغ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولان نباید با سهل انگاری و نگاه های سطحی شان از مسائلی عبور کنند که می تواند سلامت دیگران را به خطر بیندازد.

وی با بیان اینکه همه ما به اهمیت جشنواره فیلم فجر واقف هستیم اظهار داشت: این جشنواره که همه ساله در ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود بسیار مهم است. اما به راحتی می توان فقط به شکلی نمادین و بدون حضور هیچ هنرمند، خبرنگار و... آن را برگزار نمود که سینما هم ادای دین خود را به سالگرد پیروزی انقلاب انجام داده باشد.

تهامی با تأکید بر اینکه برگزاری جشنواره به سیاق همه ساله اشتباه بزرگی است متذکر شد: مسئولان باید آگاه باشند در حال حاضر وضعیت تمام دنیا با سال های دیگر متفاوت است و اگر اصرار جدی برای برگزاری جشنواره دارند یا باید این رویداد را به صورت آنلاین برگزار کنند یا اینکه قید حضور مردم، خبرنگاران و هنرمندان را بزنند و تنها فیلم ها را داوری کنند.

این بازیگر سینما در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا شما شخصاً به راهکاری برای بهبود وضعیت سینما رسیده اید یا خیر گفت: پاسخ به این پرسش کمی سخت است چرا که هر پیشنهادی می تواند ریسک بالایی در پی داشته باشد. بی تردید همه ما دلمان می خواهد شرایطی پیش بیاید که مردم با خیال راحت و بی دغدغه بتوانند در سالن های سینما حضور پیدا کرده و فیلم ببینند اما از آنجا که بیماری کرونا بسیار مرموز، پیچیده و ناشناخته است و دامنه آن نیز گسترده است نمی توان دست به ریسک زد و مردم را به سالن سینما کشاند.

بازیگر «سینما سینماست» و «سلفی با دمکراسی» خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ یک از کشورهای پیشرفته دنیا هم نتوانسته اند راهکاری اندیشه کنند که در مکان های سربسته عمومی چطور می شود مردم را دور هم جمع کرد؟ آنچه مهم است اینکه افراد در هر مکانی باید مصون باشند و ویروس نتواند آن ها را درگیر کند.

تهامی در همین راستا افزود: بهترین اتفاقی که می توانست در یک سال گذشته بیفتد پخش فیلم در مکان های سر باز و ساخت سالن های سر باز بود. ما نیازمند طرح های خوب و قابل اجرایی مثل طرح سینماماشین هستیم که می توانند مردم را به صورت امن به مکان هایی برای پخش فیلم هدایت کنند.

وی تأکید کرد: آنچه مهم است اینکه مردم در هر جایی دور هم جمع می شوند باید هوا به صورت طبیعی در گردش باشد و پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نیز به صورت جدی رعایت شود.

تهامی در خاتمه این گفتگو با اشاره به اینکه بهبود حال سینما نیازمند نگاه مسئولانه، دلسوزانه و دغدغه مندانه مدیران سینمایی است تصریح کرد: اگر این نگاه مسئولانه در بین مدیران ما وجود داشته باشد آن ها می توانند با تشکیل اتاق فکر این کارها را به صورت جدی انجام دهند ما باید از تجربه سایر کشورهای پیشرفته در این زمینه استفاده کنیم و برای همه اماکن عمومی از جمله رستوران ها، سالن های تئاتر و... نیز تدابیری اتخاذ نماییم که جان مردم را به خطر نیندازد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.