سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت:

برگزاری جشنواره سینماحقیقت بصورت برخط امکان بی‌نظیری را فراهم می‌کند

محمد حمیدی‌مقدم

سینماپرس: محمد حمیدی‌مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در پیام خود به مناسبت آغاز این رویداد بزرگ سینمای مستند ایران تاکید کرد سینمای مستند، زبان مشترک ملت‌هاست.

به گزارش سینماپرس، متن کامل پیام محمد حمیدی مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به این شرح است:

به نام خدا
سینمای مستند، زبان مشترک ملت‌هاست. فرصتی برای پیوند مردم با هم در روزگاری که سرعت تحولات، شتابی روزافزون به خود گرفته است. به یاری فیلم‌های مستند، مردم به درک و دریافت تازه‌ای از موضوعات پیرامون می‌رسند و این دانایی را برای بهبود شرایط به کار می‌بندند.
هیچ بخشی از زندگی نیست که از چشم سینمای مستند دور مانده باشد. هر کجا نیازی برای جستجو، تحول و تغییر دیده می‌شود، سینمای مستند هم آنجاست. مستندسازان همیشه در خط مقدم مواجهه با چالش‌ها و دشواری‌ها ایستاده‌اند. آنان در مسیر حقیقت‌جویی و حقیقت‌گویی خطر را به جان می‌خرند. جلوه‌های فراوانی از این خطر پذیری و احساس مسئولیت را در شرایط دشوار امروز و همه‌گیری ویروس کرونا شاهد هستیم.
در هم تنیده بودن جشنواره سینماحقیقت با سینمای مستند موجب شده تا جشنواره نیز در پیوند با این خطرپذیری و احساس مسئولیت گامی فراتر برود. در حالی که برپایی بسیاری از رخدادهای فرهنگی و هنری در هاله‌ای از رکود و ابهام است، برگزاری جشنواره سینماحقیقت بصورت برخط (آنلاین)، امکان بی‌نظیری را فراهم می‌کند. تبدیل چالش به فرصتی شگفت‌انگیز برای ایجاد چشم‌اندازی گسترده که مجال تماشای فیلم‌های مستند را برای طیف بسیار وسیعی از مخاطبان فراهم می‌آورد.
سینمای مستند به عنوان یکی از فرهنگی‌ترین و پیشروترین قالب‌های سینمایی، در کنار دارا بودن مخاطبانی فراوان در بین اقشار مختلف، فرهیخته‌ترین طیف بینندگان را نیز به خود اختصاص داده است. سینمایی‌ که به دلیل ماهیت خود با ظرایف و ظرفیت‌های گوناگون عجین شده است و به واسطه تعدد گونه‌هایش قابلیت زیادی برای حضوری راهگشا و ثمربخش در زندگی امروز را دارد.
توجه ویژه سازمان امور سینمایی به سینمای مستند در مسیر وسعت بخشیدن به قلمرو فعالیت‌ها و تعمیق رویکردهای اصیل، حضور پر شور سینماگران در حیطه تولید و عنایت به ضرورت فعالیتی پیگیر و ثمربخش، همگی سبب گردیده است تا این گستره آکنده از تحرک و پویایی باشد.
سپاس بی‌کران از همه مستندسازان و علاقه‌مندان و همکاران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که سخت‌کوش و صبور، شرایط دشوار همه‌گیری را تاب آوردند و با جانفشانی از هیچ کوششی برای برگزاری شایسته جشنواره چهاردهم فروگذار نکردند. از خداوند متعال توفیق همگان را خواستارم.

محمد حمیدی مقدم
دبیر جشنواره

*‌مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذر تا ۲ دی‌ماه ۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.