سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶

مصطفی کیایی:

سینماداران با پول حاصل از فروش فیلم ها، سود خوبی به دست آوردند اما ضررهای چند صد میلیونی برای ما باقی ماند

مصطفی کیایی

سینماپرس: بدهی سینماداران به تهیه کنندگان، ماجرای ادامه داری است که همچنان به نتیجه نرسیده است.

به گزارش سینماپرس، مصطفی کیایی کارگردان سینما در خصوص تسویه نشدن بدهی سینماداران با تهیه کنندگان و زیان‌های وارد شده به صاحبان آثار به خبرنگاران جوان گفت: سال گذشته فیلمم را در حالی اکران کردم که سینماها به مرز ورشکستگی رسیده بودند. با استقبال خوبی که مردم از فیلمم کردند، سینماها بار دیگر روشن شد و به گفته خود سینماداران این هنر جان دوباره‌ای گرفت. به عنوان کارگردان سینما، خدمتم را به این عرصه کردم، اما در این مسیر نه تنها سود نکردم، بلکه فروش فیلمم دیگر برایم ارزش مالی ندارد. پولی که می‌توانست برای من سودآور باشد، با توجه به تورم ایجاد شده در کشور ارزشش به یک سوم رسیده است.

وی در ادامه گفت: طبق آیین نامه‌ای که در سازمان سینمایی موجود است، تمامی سینماداران بعد از اتمام اکران فیلم‌ها تا دو هفته فرصت دارند که با صاحبان آثار تسویه کنند. این قانون در صنعت سینمای ما معنایی ندارد. پس از اینکه شش ماه از اکران فیلمم گذشت، بازهم سینماداران با من تسویه نکردند؛ ناگهان کرونا آمد و اوضاع بدتر شد. تا امروز هنوز به پولم نرسیدم.

کیایی در خصوص سود سینماداران از فروش فیلم‌ها عنوان کرد: سینماداران با پول حاصل از فروش فیلم ها، سود خوبی به دست آوردند. با ترمیم سالن‌ها و اضافه کردن پردیس‌های سینمایی به این چرخه اوضاع برای سینماداران بهتر هم شد، اما ضررهای چند صد میلیونی برای ما باقی ماند. این موضوع برای هیچ کس اهمیتی ندارد. روش تسویه فیلم‌ها آن هم با فروش فیلم بعدی یک تهیه کننده، روش بسیار غلطی است. متاسفانه این چرخه معیوب همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه به تفکیک پول‌های سینماداران و صاحبان آثار اشاره و اظهار کرد: چرا نباید همانطور که ۵۰ درصد سینماداران همان لحظه‌ای که سود حاصل از اکران به دستشان می‌رسد، پول فیلمسازان و سرمایه گذاران را پرداخت کنند؟ چرا نباید سود هر طرف از این فرایند به تفکیک، مستقیم به حسابش واریز شود که این مشکلات بوجود نیاید؟ وقتی سینماداران نمی‌توانند، امانت داران خوبی برای پرداخت پول به تهیه کنندگان باشند، به طور حتم سازمان سینمایی باید فکری به حال این مشکل کند.

کیایی در پایان به پیگیری قانونی این مشکل اشاره کرد و گفت: همیشه در مملکت ما از حق‌الناس صحبت می‌شود و هنوز هم افرادی هستند که برای پرداخت بدهی، از ثروتشان می‌گذرند؛ چراکه به حق الناس اعتقاد دارند. سوال من این است که چرا این دم و دستگاه و تشکیلات برای حق الناس ارزشی قائل نیست؟ به این نتیجه رسیده ام با شکایت به پولم برسم و بتوانیم کار بعدی را شروع کنم. تا امروز تلاش کردیم که این مشکل را به صورت درون خانوادگی حل کنیم، اما اگر سینماداران نخواهند همکاری کنند، دعوای بدی به راه می‌افتد.

فقط وعده‌های سرخرمن می‌دهند

سعید خانی تهیه کننده سینما نیز درباره این موضوع گفت: اردیبهشت ماه بود که دولت اعلام کرد بدهی سینمادارن به صاحبان اثر را پرداخت می‌کند. وعده دولت باعث شد، سینمادارانی که می‌خواستند پول ما را بدهند، کمی عقب بکشند و از پرداخت پول منصرف شوند. اگر دولت برای دادن این بدهی پا جلو نمی‌گذاشت، صاحبان آثار بلد بودند که با مذاکره پول‌های خود را از سینما داران بگیرند.

گلایه سعید خانی برای نپرداختن بدهی توسط سینماداران

وی درمورد صندوق کار آفرینی امید و پرسه‌های اداری آن بیان کرد: با روی کار آمدن صندوق کارآفرینی امید، پیچ و خم‌های اداری آن باعث شد که هر روز بیشتر از دیروز متضرر شویم. پولی که برایمان سودآوری داشت، با این اتفاق دیگر از ارزش افتاد. وعده‌های سرخرمن همچنان به نتیجه نرسیده و سینماداران هم برای گرفتن وام هایشان اقدامی نمی‌کنند. مشکلی که می‌توانستیم با دست باز کنیم، در حال حاضر با دندان هم باز نمی‌شود.

سرمایه گذاران دیگر به سینمای ایران اعتماد نمی‌کنند

امیرحسین حیدری مدیر یکی از شرکت‌های پخش فیلم گفت: در سال ۹۸ پنج فیلم شرکت من اکران شد که متاسفانه تا به امروز ریالی از فروش آن‌ها دریافت نکرده‌ایم. درآمد اکران این فیلم‌ها هیچ ربطی به مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا ندارد. پشت گوش انداختن سینماداران از پرداخت این بدهی‌ها باعث مشکلاتی در چرخه تولید شده است. به دلیل همین گرفتاری‌ها، سرمایه گذاران به این حوزه ورود نمی‌کنند و قطعا اگر سرمایه گذاران در این حوزه حضور نداشته باشند، صنعت سینما با مشکلات عدیده‌ای روبه رو خواهد شد.

وی درخصوص بدهی نه چندان زیاد صاحبان آثار عنوان کرد: طلب کلی صاحبان آثار ۳۰ میلیارد است. این مبلغ آنقدر زیاد نیست که سینماداران نتوانند آن را پرداخت کنند. این پولِ یک آپارتمان در شمال شهر هم نیست. تا امروز حداکثر تعامل را با سینماداران داشتیم، اما متاسفانه آن‌ها نمی‌خواهند گره این مشکل باز شود. با وجود اینکه صندوق کارآفرینی امید، وام‌هایی را به سینماداران اختصاص داده است، اما آنان از گرفتن وام خودداری کردند.


وی در پایان اضافه کرد: اگر سینماداران برای پرداخت بدهی اقدام نکنند، ما هم به روش دیگری برای گرفتن حقمان اقدام می‌کنیم. امیدواریم که این بدهی‌ها تسویه شود که تولیدات را آغاز کنیم و در زمان بازگشایی سینماها بدون فیلم نمانیم و این چرخه را زنده نگه داریم.

کرونا بیشترین آسیب را به سینماداران وارد کرد

محمد صابری محمدرضا صابری سخنگو و دبیر انجمن سینماداران ضمن تشکر از صبوری صاحبان آثار درخصوص باز کردن گره این مشکل گفت: در این ایام کرونا بیشترین آسیب به سینماداران وارد شده است. از دست دادن اکران‌های نوروزی و فروش‌هایی که می‌توانستیم در این زمینه داشته باشیم، خسارت‌های هنگفتی روی دستمان گذاشت. همین امر باعث شد که نتوانیم بدهی صاحبان آثار را بپردازیم. البته نمی‌خواهم با گفتن این حرف‌ها برای مشکلات پیش آمده توجیه بتراشم، اما واقعا ما هم روزهای سختی را می‌گذرانیم.

کیایی: اگر سینماداران تعامل نکنند، دعوای بدی راه می‌افتد/ اولتیماتوم صندوق اعتباری هنر به سینما داران

وی درمورد تسویه فیلم‌های اکران شده بیان کرد: روال در صنعت سالنداری در کشورمان به این صورت است که وقتی فیلمی از اکران پایین می‌آید، با فروش فیلم بعدی بدهی هایمان را تسویه می‌کنیم، اما در حال حاضر با از دست دادن بهرین زمان‌های اکران شرمنده دوستانمان شده ایم. با درایت‌هایی که در این زمینه شده، تلاش می‌کنیم تا به زودی بدهی آن‌ها را بپردازیم. اگر هم سینماداران در این زمینه کوتاهی کنند، پروانه نمایش آن‌ها را لغو خواهیم کرد.

ما حتی نمی‌توانیم خرج‌های ابتدایی سینما را هم بپردازیم

محمد قنبری مدیر پردیس سینمایی مگامال نیز در این خصوص گفت: سینماها هم با توجه به کرونا شرایط سختی را می‌گذراند و خیلی از پرسنل هایمان به دلیل راکد شدن این هنر به شغل‌های دیگری روی آوردند. در این شرایط حتی نمی‌توان گلیم هزینه‌های سینما را از آب بیرون کشید؛ چه برسد به پرداخت بدهی صاحبان آثار. البته با درایت‌هایی که سازمان سینمایی صورت داده است، اقداماتی در زمینه تکمیل پرونده و ارایه سند انجام دادیم که زودتر از خجالت دوستان در آییم.

سینماداران اگر به بانک مراجعه نکنند پروانه نمایششان باطل می‌شود

سید حسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پایان این گفت‌وگوها درخصوص اقدامات سینماداران برای گرفتن وام در جهت پرداخت بدهی تصریح کرد: سینماها یکی از مشاغلی بودند که با ورود کرونا به کشور بیشترین ضرر را متحمل شدند و بدهی‌های پرداخت نشده صاحبان آثار هم به این مشکلات افزود. در این بین وزارت ارشاد راهکاری را ارایه داد؛ این وزارت خانه با روی کار آمدن صندوق کارآفرینی امید وام‌هایی را به سینماداران بدهد که این مشکل حل شود. ما هم ۵۱ سینما را که مقروض صاحبان آثار بودند، مورد بررسی قرار دادیم و بدهی‌های هرکدام را مشخص کردیم. سینماداران برای گرفتن وام هایشان به بانک مراجعه کردند، اما با توجه به زمانی که برای ثبت نام آن‌ها قرار داده بودیم، اقدامی نکردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.