شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲

بحران کرونا و اصرار برای برگزاری جشنواره فیلم فجر/۸

جلالی فخر: فعالیت سینماهای مردمی و مشارکت مردم در جشنواره فجر اشتباه است

مصطفی جلالی فخر

سینماپرس: دکتر مصطفی جلالی‌فخر متخصص بیماری‌ های داخلی و منتقد فیلم در خصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای بحرانی کرونا گفت: فعالیت سینماهای مردمی جشنواره فجر و مشارکت مردم طبق روال سال‌های گذشته، اشتباه محض است و ممکن است باعث شعله‌وری مجدد کرونا شود؛ حتی اگر آمار مرگ و میر و ابتلا در آن مقطع پایین باشد، تا زمانی که پایان کرونا توسط وزارت بهداشت به صورت رسمی اعلام‌ نشود، نباید سلامتی مردم با حضور در سینماهای جشنواره به خطر افتد.

این منتقد برجسته سینمای کشور در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده طبعاً با برگزاری جشنواره به صورت فیزیکی موافق نیستم. این روزها سینماها تعطیل شده و برگزاری این جشنواره می تواند به بهبود روحیه سینما کمک کند؛ تعطیلی کامل جشنواره، اوضاع مایوس فعلی را تشدید می‌کند و چه بسا شبیه اعلام رسمی مرگ سینما به شمار آید. ‌ بنده مخالفتی با برگزاری جشنواره فیلم فجر بدون حضور مردم ندارم.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تأکید کرد: اگر جشنواره به صورت محدود با نمایش فیلم ها، فقط برای داوران برگزار شود، شبیه جوانه ای است‌ که از یک شاخه خشکیده بیرون می‌زند. از منظر تبلیغاتی هم اگر به این قضیه نگاه کنیم متوجه می شویم که فیلم های حاضر در این رویداد می توانند برای اکران در دوران پساکرونا معرفی شوند. به هر حال در این ایام همه گیری ویروس کرونا، عده ای با یا بدون رعایت پروتکل فیلم ساخته اند و بهتر است فیلم‌ های‌شان دیده شود.
جلالی فخر سپس با بیان اینکه اگر اوضاع همه‌گیری کرونا، بهترشود می توانیم مانند سال‌های گذشته، سینمای مطبوعات را نیز در جشنواره داشته باشیم، اظهار داشت: اگر مسئولان سازمان سینمایی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره نظر به اختصاص مکانی برای اهالی رسانه و مطبوعات داشته باشند باید بدانند که تنها با یک پنجم ظرفیت سال قبل می توانند این کار را انجام دهند.
وی در همین راستا افزود: باید سالن های با تهویه مناسب برای اهالی رسانه در نظر گرفته شود؛ همه حاضران باید ماسک داشته باشند و در ردیف ها باید بین هر نفر ۵ صندلی فاصله وجود داشته باشد.
این پزشک متخصص در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما اگر شرایط به همین سادگی است چرا سایر جشنواره های معتبر بین المللی برای اولین و یا چندمین بار پس از همه گیری ویروس کرونا اعلام لغو و تعویق کرده اند، اظهار داشت: آن جشنواره ها رقابتی هستند؛ نشانه سینمای یک سرزمین نیستند. درست یا غلط، جشنواره فجر به عنوان چراغ سینمای کل کشور شناخته می‌شود و تفاوت فاحشی با جشنواره های رقابتی در سراسر دنیا دارد.
وی در خاتمه افزود: اگر به جای جشنواره فیلم فجر در مورد جشنواره هایی مانند جشننواره فیلم کودک، جشنواره سینماحقیقت یا جشن خانه سینما و... صحبت می کردیم بنده تأکید می کردم که بهترین راه، لغو کامل این جشن ها و جشنواره ها است اما در خصوص جشنواره فیلم فجر به دلیل آنکه نشانه ای از فرهنگ و سینمای سرزمین ما است نمی توانم چنین نظری داشته باشم و معتقدم این جشنواره باید بدون حضور مردم و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی میان داوران برگزار شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.