جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸

منصور لشکری قوچانی:

کمترین هزینه برای تولید یک فیلم بین سه تا چهار میلیارد تومان است/فیلم باید بیش از سه برابر بفروشد که به سود برسد

منصور لشکری قوچانی در نشست خبری فیلم سینمایی «قاتل اهلی»

سینماپرس: یکی از تهیه کننده سینما معتقد است به دلیل اینکه اکثر فیلم‌ها با پول‌های باد آورده تولید می‌شوند، جز دیده شدن دغدغه دیگری ندارند.

به گزارش سینماپرس، منصور لشکری قوچانی تهیه کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره آینده اکران فیلم های کم کیفیت در دوران پس از کرونا گفت: در وهله اول تولید فیلم در چنین وضعیتی اشتباه است. در زمانی که می دانیم اگر فیلمی تهیه شود نمی توانیم اکران کنیم از سویی زیرساخت های نمایش آنلاین وجود ندارد و مسئولان ارشاد هم دغدغه آن را ندارند، ساخت فیلم تصمیم درستی نیست. کسانی که با پول شخصی و عشق به سینما قصد تولید داشته باشند، انگشت شمار هستند. اکثر افرادی که دست به تولید می زنند با پول های بادآورده و بیت المال فعالیت می‌کنند و هیچ نگرانی از بابت اکران و دیگر مقوله ها ندارند.

وی افزود: این روزها در کشورهای اروپایی و آمریکایی که زیرساخت های آنلاین هم دارند فیلم تولید نمی‌شود؛ آن‌ها شرایط را می سنجند اما در کشور ما که از تعداد سالن سینما تا نمایش آنلاین با مشکل روبرو هستیم فیلم تولید شده و پروانه ساخت هم به طور مرتب صادر می شود.

تهیه کننده «قاتل اهلی» ادامه داد: این روزها اگر سالن‌های سینما باز بود، دردی از دردهای این هنر دوا نمی‌کرد؛ چراکه به علت کرونا کسی سینما نمی رفت. نمایش آنلاین هم که وضعیتش مشخص است؛ یعنی هیچکدام از فیلم های اکران شده آنلاین، به درآمد یک میلیارد تومان هم نرسیدند. در صورتی که کمترین هزینه برای تولید یک فیلم بین سه تا چهار میلیارد تومان است و باید بیش از سه برابر بفروشد که به سود برسد. پس هر فردی سراغ تولید برود متضرر خواهد شد. برخی می گویند فلان جا هزینه تولید فلان فیلم یا سریال را می دهد؛ این «فلان جا» کجا است؟ آیا جز این است که اکثر این پول‌ها از جیب مردم تأمین می شود!؟

این تهیه کننده اظهار کرد: البته بخشی از پول های بادآورده با نیت خیر و برخی با نیت‌های دیگر به سینما می‌آید، اما مهم اینجاست حتی همان پروژه ای که نیت خیر دارد، ضربه مهلکی به فرهنگ ایرانی اسلامی می زند؛ چراکه  دیگر تولیدات هم به این علت که نمی خواهند جلوی دیگر آثار کم بیاورند و قصد دیده شدن و درآمدزایی دارند، به رقابت ناسالم و تولید فیلم مبتذل می رسند. اگر می بیند این روزها سازندگان، آثاری تولید می‌کنند و حاکمیت از آن ها ناراحت و ناراضی شده نتیجه همین رقابت ناسالم است. کسانی که با پول های بادآورده اثری تولید می کنند، بدانند نهایتا در حال رشد سینما و فرهنگ ابتذال هستند. پس تنها راه سالم ماندن سینما، تولید با پول سالم است.

وی تصریح کرد: نکته قابل تامل اینجاست وقتی یک بخشی آمده سینمای ما را نابود کند مگر می شود سیستمی مانند ارشاد و یا ارگان های مرتبط آن را تشخیص ندهند!؟ پس اگر همت کنند به طور قطع می توانند جلوی آن ها و تبعات منفی گسترده شان را بگیرند. بدانید کسانی که با پول کثیف فیلم می سازند، فقط دغدغه دیده شدن دارند و اصلا به سود و زیان توجهی نمی کنند.

تهیه کننده «خط ویژه» بیان کرد: امیدوارم وزارت ارشاد، صدا و سیما، قوه مقننه، مجریه و... طرح و بستری در فضای مجازی برای نمایش آثار سینمایی ایجاد کند که هزینه های تولید فیلم ها برگردد. باید کاری کرد که حتی فروش مجازی فیلم‌ها به سود برسند. یکی از بزرگترین گردش مالی کشور ما از طریق همین فضای مجازی و گردش اینترنتی است. در دوران کرونا مصرف اینترنت بالا رفت.

وی افزود: واقعا اگر مسئولان دلشان برای فرهنگ این سرزمین می سوزد باید کاری کنند. باید بخش فرهنگ از بخش تجارت در فضای مجازی و حجم اینترنتی جدا شود. از آنجایی که اینترانت داریم، برگشت سرمایه برای سینما و سریال به وجود می آید و اتقاق خوبی است.

تهیه کننده «عصر یخبندان» گفت: نسخه ای که در ایران اجرا می کنند، مشابه نسخه ای در غرب مانند نتفلیکس است، اما متوجه نیستند در آنجا اینترنت به قیمت بسیار ارزان در اختیار مردم قرار می گیرد، اما در کشور ما چون اینترانت است و با اینترنت جهانی فرق دارد، جریان مالی اش نیز متفاوت است. پس باید بر اساس همین اینترانت فکری کرد و سینمای آنلاین و ملی بوجود آورد که به مقاصد مثبت و نجات فرهنگ مملکت برسیم. متاسفانه مسئولان این کار را نمی کنند؛ چراکه هم پلتفرم های فروش اینترنتی و هم پلتفرم هایی که از بخش نمایش آنلاین سریال و فیلم درآمدزایی دارند، ضرر می کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.