یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰

سید مسعود شجاعی طباطبایی:

با توجه به فرهنگ بومی مان در طراحی استیکر غفلت کردیم/ متاسفانه خیلی از رویدادهای هنری با اختتامیه به پایان می‌رسد

حضور  سیدمسعود شجاعی طباطبایی در هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان»

سینماپرس: سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر دومین جایزه سال «استیکر» معتقد است که طی سالهای اخیر در طراحی استیکر از فرهنگ بومی مان غفلت کرده ایم.

به گزارش سینماپرس، سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر دومین جایزه سال «استیکر» در گفت‌وگو با تسنیم درباره شکل‌گیری ایده این جایزه گفت: ایده اولیه این اتفاق را عزیزان پیام‌رسان آی گپ مطرح کردند و پس از صحبت‌هایی که با هم داشتیم دیدیم چه ایده خوب، جریان‌ساز و موثری است. ما واقعا در این سال‌ها با توجه به فرهنگ بومی مان در طراحی استیکر غفلت کردیم؛ گرچه برخی از هنرمندان مثل علی رادمند  که از دوران دوره قبل و این دوره جایزه سال «استیکر» است، به صورت شخصی و خودجوش کارهایی را انجام داده بودند.  

وی ادامه داد: وقتی این موضوع به شکل جدی بررسی شد با توجه به ظرفیت بسیار بالایی که ما در عرصه کارتون، کاریکاتور و تصویرسازی داریم، این نتیجه به دست آمد که می‌تواند با کیفیت بالایی به انجام برسد؛ بنابراین بحث اصلی که ما در این ارتباط داشتیم ارائه استیکر در فضای مجازی بود.

شجاعی طباطبایی با اشاره به این نکته هنوز نتوانسته‌ایم به واژه مناسب و مترادفی به عنوان جایگزین واژه استیکر برسیم و ناچاریم از همان لفظ انگلیسی آن استفاده کنیم، گفت: برخلاف همه مشکلاتی که در عرصه فضای مجازی شاهد هستیم می‌بینیم که توجه لازم به برخی مباحث نشده است. یکی از آن مباحث بحث استیکر است و به نظر می‌آمد که یک کار جدی باید در این حوزه صورت گیرد. استیکر در جهان امروز یک ارتباط تعاملی بین کاربران در فضای مجازی ایجاد می‌کند. استیکرها می‌توانند احساسات و عواطف را به راحتی با یک طرح و تصویر نشان دهند و اتفاق ایده‌آل این است که ما استیکرهایی را داشته باشیم که این بیان حسی را با بهره‌گیری از نمادهای خودمان ارائه و ایجاد کنیم، البته که همه شبکه‌های اجتماعی به هم وابسته هستند و آثار ایرانی که در این حوزه ارائه شد، در فضاهای دیگر نیز خیلی خوب دیده شدند.  

وی تاکید کرد: ما در فرهنگ عامیانه خودمان گنجینه بزرگی مثل اشعار، ضرب‌المثل‌ها، عبارات موزون و... داریم که می‌توانیم بر اساس آنها حجم زیادی از مفاهیم بصری را از طریق استیکرها منتقل کنیم.

دبیر دو دوره جایزه سال «استیکر» درباره برگزاری دومین دوره این رویداد و تغییرات نسبت به دوره اول توضیح داد: ما متوجه شدیم که استیکر یک اتفاق خیلی جدی و موثر است و یک ارتباط تعاملی بین مخاطبان در فضای مجازی است. دوره اول جایزه «استیکر» به خوبی نیز مورد استقبال قرار گرفت و می‌توان گفت در اولین قدم یک گام اساسی در ارائه این طرح‌ها برداشتیم که اتفاق خیلی خوبی بود. امسال دیدیم اتفاقی که در این حوزه باید بیفتد، تداوم است زیرا متاسفانه خیلی از جشنواره‌ها، مسابقات و رویدادهای هنری با اختتامیه به پایان می‌رسد، در صورتی‌که در جایزه «استیکر» بعد از اختتامیه کار ما تازه شروع می‌شود، از این جهت که باید بازخوردها را بسنجیم و ببینیم کدام استیکرها مورد توجه قرار گرفته و چه کاری می‌توان کرد که این اتفاق قدری غنی‌تر شود.  

وی ادامه داد: اتفاقی که در این دوره افتاد این بود که علاوه بر استیکرهای ثابت، استیکرهای متحرک هم اضافه شد. استیکرهای متحرک که می‌توانند با سه تصویر حرکتی را نشان دهند، در فرهنگ بین‌المللی کم‌کم به سمتی می‌رود که جای خود را باز کند و چه خوب است که ما با فرهنگ بومی ایرانی خودمان این مباحث را مطرح کنیم، بنابراین یک اتفاق و یک جریان فرهنگی موثری در حال شکل‌گیری است و دوستان‌مان در آیگپ خیلی جدی پشت این کار هستند که باید از آنها قدردانی کرد و انصافا هم خیلی خوب کار می‌کنند. نمونه‌های ارائه شده خیلی خوب دیده شده است و در عین حال خلاقیت قابل توجهی دارند و این خلاقیت و نوآوری در قشر هنرمندان ما نیز بسیار چشمگیر است.

شجاعی طباطبایی خاطرنشان کرد: سال گذشته وقتی برای داوری آثار را بررسی می‌کردیم برای یک سری جزئیاتی که می‌توانست در بهتر شدن آثار ارائه شده، تاثیر به سزایی داشته باشد، خیلی افسوس می‌خوردیم، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که چه خوب است امسال یک کارگاه داشته باشیم و در این کارگاه آموزشی هم درباره ساخت و طراحی استیکر صحبت کنیم و هم در رابطه با بحث متحرک‌سازی که قطعا خیلی خیلی جذاب است. در نتیجه یک بخش دیگری که امسال اضافه شد، بخش کارگاه‌ها بود که به دلیل شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود هرچند که برگزاری مجازی امکان گسترده‌تری را برایمان فراهم می‌کند، زیرا اکثر هنرمندانی که در دوره اول با ما همکاری داشتند هنرمندان شهرستانی هستند و اگر می‌خواستیم کارگاهی داشته باشیم که برای همه قابل استفاده و به این شکل گسترده باشد، فقط در فضای مجازی امکان‌پذیر بود.  

مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری با تاکید بر اینکه ما بضاعت بسیار بالا و هنرمندان بسیار پرتوانی داریم، گفت: امیدوارم اهمیت این اتفاق را خیلی از مراکز فرهنگی ما درک کنند. من به عنوان دبیر این مسابقه انتظار داشتم و دارم که شخص وزیر ارتباطات و فن‌آوری متوجه این جریان موثر و مهم باشند. اساسا یکی از وظایف اصلی وزارت ارتباطات و فن‌آوری حمایت از چنین اتفاقات زیربنایی و نتیجه‌بخش است، ‌اتفاقاتی که مردم را با فرهنگ غنی خودشان پیوند می‌دهند. به نظر می‌رسد این امر باید یکی از شرح وظایف وزارت ارتباطات باشد. ما خیلی انتظار نداریم که در این حوزه ورود کنند اما انتقادی که داریم این است که اساسا هنوز اسیر یک سری از شبکه‌های اجتماعی خارجی هستیم، در حالی که دوستان ما در شبکه‌های اجتماعی مثل آیگپ تلاش بسیاری می‌کنند تا بتوانند فضایی را مهیا کنند که مردم به سوی شبکه‌های داخلی روی بیاورند.

وی افزود: این همه سال گذشته و ما می‌بینیم که چقدر به شبکه‌های داخلی نیاز داریم. در شرایطی که شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر به راحتی پست‌های بچه‌های ما را حذف می‌کند و به راحتی اعمال فشار و و اعمال زور می‌کنند، چرا ما به زیرساخت‌ها توجه نداریم و از شبکه‌های اجتماعی داخلی به شکل جدی حمایت نمی‌شود؟ از وزارت ارتباطات و همچنین معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری انتظار می‌رود اقدامات جدی‌تری در راستای بهره‌گیری از اتفاقات دانش‌بنیان انجام دهند تا بتوان شرایطی را فراهم کرد که در حوزه‌های مختلف استارت‌اپی و فضای مجازی توانمندی‌هایمان را گسترش دهیم.

دبیر جایزه سال «استیکر» درباره سرنوشت برنده‌های سال پیش و استیکرهایی که در سال گذشته طراحی شده بود، گفت: خوشبختانه دوستان آیگپ بعد از گذشت مدتی از اختتامیه دوره پیشین مسابقه «استیکر» اعلام کردند که برندگان مسابقه در صورت تمایل می‌توانند آثار خود را در دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز ارائه کنند. این نهایت محبت و لطف دوستان ما در آیگپ بود که این مکان را فراهم کردند تا این آثار در شبکه‌های مجازی دیگر هم دیده شود که خیلی هم خوب دیده شد و مورد استقبال قرار گرفت.  

وی عنوان کرد: من فکر می‌کنم فارغ از جایزه ما در طول سال هم باید کار کنیم و یک جشنواره یا جایزه به تنهایی نمی‌تواند به معنای واقعی کلمه جریان‌ساز باشد. باید همواره در حال ساخت، تولید، ارائه و اجرا باشیم. یک جشنواره می‌تواند زمینه‌ساز باشد و یک حرکتی را آغاز کند اما این حوزه نیاز به حمایت جدی دارد، نیاز دارد که مراجعی که باید متولی این کار باشند، مثل وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری پای کار بیایند.  

این هنرمند کارتونیست اظهار کرد: بدون اغراق هنرمندان ما در عرصه کارتون و کاریکاتور حرف اول را در دنیا می‌زنند، به گونه‌ای که چنانچه هنرمندان ما در مسابقه‌ای حضور نداشته باشد، اعتبار آن مسابقه زیر سوال می‌رود. همچنین در زمینه تصویرسازی هم هنرمندان ما جایزه‌های جهانی بزرگ بین‌المللی را از آن خودشان کرده‌اند. وقتی ما چنین توانمندی و بضاعتی را داریم چقدر خوب است که محدود به یک مسابقه یا جایزه نباشیم. چیزی که خیلی برای هنرمندان جوان، توانمند و غالبا شهرستانی ما مهم است این است که در طول سال دائم سفارش کار داشته باشند تا مشکلات معیشتی‌شان حل شود و بتوانند کارهای فاخر ارائه دهند که بازخورد گسترده‌ای داشته باشد.  

وی ادامه داد: توصیه من به مسئولین مرتبط با این حوزه این است که در فرصت باقی مانده کاری انجام دهند تا حمایت درستی از این هنرمندان صورت بگیرد، این افراد در برابر چنین اتفاقات مسئولند و فردا از آنها سوال خواهد شد که چه کاری انجام دادید؟ به نظر من باید در این حوزه کار جدی‌تری صورت بگیرد.

شجاعی طباطبایی در پایان گفت: جا دارد از تمامی ارگان‌ها و افرادی که ما را در برگزاری جایزه سال «استیکر» همراهی کردند مثل همراه اول، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، شرکت تابان آتی‌پرداز و حمایت رسانه‌ای سایت‌های زومیت و روزرنگ قدردانی و تشکر کنم و امیدوار باشم که این جایزه سال «استیکر» همیشگی باشد و ارتباط و تعامل‌مان با هنرمندان و مردم حفظ شود و بعد امیدوار باشم که شبکه‌های مجازی‌مان بتوانند توانمندی لازم برای ارائه در فضای مجازی را داشته باشند و بتوانند با رقبای جدی در سطح دنیا رقابت کرده و همپای آن‌ها پیش بروند، زیرا ما هم زیرساخت و هم توانمندی لازم برای این امر را داریم. امیدوارم روزی برسد که هر یک از شبکه‌های مجازی ما به قدری پیشرفت کنند و کارایی بالایی داشته باشند تا بتوانند با نمونه‌های خارجی که از امکانات بسیار گسترده مالی هم برخوردار هستند، رقابت کنند. تصور می‌کنم اگر این حمایت‌ها به درستی صورت بگیرد مردم هم بیشتر علاقه‌مند می‌شوند تا از شبکه‌های مجازی داخلی استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.