یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶

کرونا و لزوم آینده نگری برای حفظ سینما/۶

اشرفی زاده: در پیک بحران کرونا پروژه های سینمایی و تلویزیونی مستثنی نیستند/ مسئولان تدبیری برای بیمه بیکاری سینماگران داشته باشند

مرجان اشرفی زاده

سینماپرس: مرجان اشرفی زاده کارگردان سینما در خصوص لزوم آینده نگری مدیران و سیاست گذاران فرهنگی کشور برای حفظ سینما در روزهای کرونایی گفت: در پیک بحران کرونا پروژه های سینمایی و تلویزیونی مستثنی نیستند و باید موقتاً تعطیل شوند چرا که خطر بیماری و مرگ جان دست اندرکاران پروژه ها را تهدید می کند و مدیران بالادستی موظف هستند تا ضمن جبران ضرر و زیان تهیه کنندگان و سرمایه گذاران، آن ها را برای تعطیلی موقت پروژه ها همراهی نمایند.

کارگردان فیلم سینمایی «آبجی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:طبیعتاً هنرمندان بخشی از افراد جامعه هستند و حفظ سلامت خود و خانواده های شان جدا از مسأله معیشت اهمیت بسیار دارد اما ۲ نکته است که ماجرا را سخت کرده از یک طرف تعطیلی همه مشاغل باعث می شود نیاز به خوراک تصویری در این ایام بیشتر باشد و بنابراین تلویزیون یا پلتفرم ها باید به حیات شان ادامه دهند و برای سرگرمی مردم تولید داشته باشند و در این وضعیت بحرانی فضای سرگرم کننده ای برای خانواده ها ایجاد کنند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی در پروژه های سینمایی و تلویزیونی هم امری نشدنی است. اصولاً در برنامه سازی هایی از جنس کار ما چنین تدبیری نمی توان اندیشه کرد و به همین علت هم ما شاهد مبتلا شدن بخشی از هنرمندان خوب سینما و تلویزیون به این ویروس هستیم.

اشرفی زاده سپس در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما مسئولان و سیاست گذاران کلان عرصه فرهنگ و هنر برای برون رفت از این بحران و به خصوص بیکاری گسترده هنرمندان که باعث شده تا از تأمین معاش روزانه خود عاجز بمانند، چه تدبیری باید اندیشه کنند اظهارداشت: متأسفانه ما همیشه گروهی را داریم که مشغول به کار نیستند اما الآن در این بحران کرونا این وضعیت حادتر از گذشته خود را نشان داده است.

این سینماگر خاطرنشان کرد: مسأله ناامنی شغلی و مالی عرصه فرهنگی و هنری مسأله ای جدی است که متأسفانه هیچ گاه به آن توجه نمی شود. مسئولان رسماً توجهی به مسأله امنیت شغلی و معیشتی هنرمندان ندارند و بالعکس گاهی هم در این خصوص عملکردی معکوس دارند و همین قضیه اخذ مالیات از هنرمندان نمونه آن است. بی تردید این قبیل تصمیم گیری ها و اتفاقات تبعات بسیار بدی دارد.

کارگردان فیلم ویدیویی «نامه های خیس» تأکید کرد: در هر صورت متأسفانه همیشه افرادی از چهره های مطرح فرهنگی و هنری در تنگنا بودند اما تعدادشان از این کمتر بود اما حالا طیف بیشتری درگیر هستند. به هر رو الگوهایی در کشورهای پیشرفته وجود دارد که به وضعیت زندگی مردم و هنرمندان شان توجه بهتری می کنند و بی تردید مسئولان می توانند از این الگوها برای بهبود اوضاع استفاده کنند. از سوی دیگر مسئولان تدبیری برای بیمه بیکاری سینماگران داشته باشند.

وی در پایان این گفتگو افزود: متأسفانه ما علیرغم وعده های مکرر مسئولان هنوز بیمه بیکاری نداریم و این در حالی است که مسأله بیمه بیکاری و امنیت شغلی برای ما بسیار مهم است و امیدوارم این بحران کرونا علتی باشد برای اینکه مسئولان هرچه سریع تر تدبیری عاجل برای تأمین بیمه بیکاری هنرمندان داشته باشند چرا که حتی اگر این ویروس هم از بین برود شاید در آینده اتفاقات هولناک دیگری زندگی ما را تهدید کند که داشتن بیمه بیکاری در این خصوص بسیار موثر است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.