پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷

محمدرضا شاه‌حسینی:

از جشنواره‌هایی که حتی در پوسترشان هیچ هویت و بارقه امیدی نیست چه انتظاری می‌توان داشت؟

پوسترفیلم کوتاه و فیلم کودک

سینماپرس: یک فعال رسانه‌ای تصریح کرد: وقتی پوستر یک جشنواره افشا می‌کند که در ذات آن جشنواره هیچ بارقه امیدی وجود ندارد، پس چرا اصلا آن جشنواره برگزار می‌شود؟

به گزارش سینماپرس، محمدرضا شاه‌حسینی، نویسنده و کارشناس سینما در گفت‌وگو با کیهان درباره پوستر جشنواره‌های فیلم کودک و فیلم کوتاه که به تازگی رونمایی شده‌اند گفت: پوستر هر جشنواره‌ای، نشان‌دهنده هویت و هدف آن جشنواره است؛ بسیاری از جشنواره‌ها در جهان، از این ابزار برای معرفی بهتر خودشان استفاده می‌کنند. به همین دلیل آنچه در پوستر جشنواره‌ها طراحی می‌شود اهمیت دارد.
وی درباره پوستر سی‌وسومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: جشنواره کودک، بین‌المللی است، اما در پوستری که برای این جشنواره طراحی شده، شما هیچ نشانه هویتی که در سطح جشنواره‌های جهانی مشخص کند این رویداد در ایران برگزار می‌شود نمی‌بینید. یعنی اگر این پوستر را به یک مخاطب خارجی نشان دهید و بگویید این جشنواره در افغانستان، آمریکا و روسیه یا هر کشور دیگری برگزار می‌شود، برایش یکسان است! در این پوستر، هشت تصویر مختلف دیده می‌شود که هیچ‌کدام دال بر فرهنگ و هویت و سبک زندگی ایرانی و اسلامی نیستند.
این منتقد ادامه داد: البته طراح این پوستر مقصر نیست، بلکه به سیاست‌گذاری این جشنواره برمی‌گردد و شاید چیزی به نام سبک زندگی و عناصر هویتی در سیاست‌گذاری جشنواره فیلم کودک وجود ندارد!
شاه‌حسینی همچنین درباره پوستر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: در این پوستر نیز فقط ظلمت و تاریکی دیده می‌شود! هر چند که در دوره اخیر جشنواره فیلم کوتاه که پارسال برگزار شد، موضوع فلاکت غلبه داشت اما قرار نیست در پوستر جشنواره نیز فقط سیاهی القا شود!
وی تصریح کرد: وقتی پوستر یک جشنواره اعلام می‌کند که در ذات آن، هیچ روشنی و بارقه امیدی وجود ندارد، پس اصلا برگزاری آن جشنواره برای چیست؟
این کارشناس سینما تأکید کرد: جای سؤال است که چرا با وجودی که طی یک سال اخیر، اتفاقات مهمی ‌در کشورمان رخ داده، به‌ویژه شهادت حاج قاسم سلیمانی، اما هیچ نشانه‌ای از این اتفاقات ملی در پوسترهای جشنواره‌های سینمایی دیده نمی‌شود؟
وی در پایان گفت: اگر یک جشنواره با بودجه شخصی برگزار شود موضوع دیگری است، اما وقتی جشنواره‌هایی با بیت‌المال و بودجه عمومی کشور برگزار می‌شوند باید عایدی و منفعتی ملی و عمومی هم داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.