شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴

کرونا و لزوم آینده نگری برای حفظ سینما/۵

الوند: آنچه به سینمای ایران ضربه زده ویروس کرونا نیست بلکه مسئولان بی دغدغه و غیرمتخصصی است که برای سینما تصمیم گیری می کنند!

سیروس الوند

سینماپرس: سیروس الوند کارگردان سینما در خصوص لزوم آینده نگری مدیران و سیاست گذاران فرهنگی کشور برای حفظ سینما در روزهای کرونایی گفت: آنچه به سینمای ایران ضربه زده ویروس کرونا نیست بلکه مسئولان بی دغدغه و غیرمتخصصی است که برای سینما تصمیم گیری می کنند! مسئولانی که نفس سینما را جدی نگرفته و باعث شده اند سینمای ایران روز به روز بیشتر دچار افت شود و به همین علت است که ما حتی قبل از شیوع و گسترش ویروس کرونا هم شاهد کاهش شدید مخاطب در سینما بودیم!

کارگردان فیلم های سینمایی «دست های آلوده» و «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه اگر کرونا هم نباشد در سینما امنیتی وجود ندارد. باید فرصت درست در عرضه آثار باشد تا سینما روی پای خودش بایستد اما این فرصت ها قبل از کرونا هم از بین رفته بود.

الوند با بیان اینکه فروش پایین فیلم ها و عادت مردم برای تماشای فیلم در خانه بسیار آسیب زننده است اظهار داشت: متأسفانه سیستم شبکه نمایش خانگی مردم را بد عادت و آن ها را به خانه نشینی برای تماشای فیلم ترغیب کرده است. این بسیار ناراحت کننده است که مردم عادت رفتن به سینما را فراموش کنند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: اینکه ما بخواهیم همه مشکلات دامنه دار سینمای ایران را به گردن کرونا بیندازیم اصلاً درست نیست! ما سال ها است در سینمای ایران شاهد مشکلات ریز و درشت و متعددی هستیم که هیچ یک از مدیران سینمایی علیرغم وعده های شان آن ها را برطرف نکردند. ما با مسأله قاچاق فیلم در سینمای ایران روبرو هستیم. دانلود غیرقانونی و فقدان قانون کپی رایت آسیب جدی به سینمای ایران وارد کرده و متأسفانه مسئولان دست روی دست گذاشته و فقط نظاره گر این مسأله هستند.

وی یادآور شد: ما حتی قبل از انقلاب هم همواره تأکید داشتیم دولت و حکومت باید سینما را صنعت تلقی کند چرا که اگر به عنوان صنعتی که محتوای فرهنگی دارد به سینما نگاه شود به خودی خود بخش عمده ای از مشکلات هنرهفتم برطرف می گردد. بنده طی ۵۲ سالی که در این کار هستم خیلی پیگیر شدیم که سینما، صنعت تلقی شود؛ مدیران هم همواره وعده می دادند که دغدغه ما را پیگیری می کنند اما هرگز چنین چیزی عملی نشد!

کارگردان فیلم های سینمایی «مزاحم» و «برگ برنده» با تأکید بر اینکه سینما هر روز تنهاتر و بی یاورتر و بی پشتیبان تر از گذشته می شود متذکر شد: ما باید آگاه باشیم، سینمایی که رانتش مردم باشند سینمایی موفق است. سینمایی که سفارش کار را از مخاطب بگیرد سینمایی درست است اما در کشور ما این گونه نیست. بنده معتقدم رسانه ها می توانند کمک بزرگی برای  فیلمسازان باشند و به آن ها بگویند که باید چه فیلمی بسازند چرا که رسانه ها به عنوان یک جامعه آماری و اطلاع رسانی بهتر از ما اطلاع دارند که مثلاً در این شرایط مردم دنبال آثار فرهنگی هستند یا تفریحی یا حتی ناسیونالیستی و... یا مجموعه ای از همه این موارد!

این فیلمساز در همین راستا تصریح کرد: بنده باز هم تکرار می کنم، درست است که کرونا همه مناسبات سینما را بر هم زده اما اگر کرونا برود باز هم سینمای ما رها شده و بی پشتیبان و بی حامی جدی است مگر اینکه مسئولان کنار بروند و تصمیم گیری برای سینما دست خود اهالی سینما باشد چون آن ها کارشان سینما است و بهتر از مسئولان بی تخصص می دانند باید برای رشد و اعتلای سینما چه کاری انجام دهند.

الوند در پایان این گفتگو افزود: چه کسی از سینماگرانی که سال ها سابقه دارند بهتر می توانند برای سینما تصمیم گیری کنند؟ من امیدوارم به زودی اداره سینما به دست سینماگران دغدغه مند و سینه سوخته سپرده شود تا شاید از این رهگذر بتوان بخشی از مشکلات متعدد که بر سر راه سینما است را برداشت!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.