یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵

مجتبی فرآورده:

تولیدات سینمایی در حوزه‌های مذهبی، دینی و عاشورایی عملاً در کشور ما تعطیل شده است

مجتبی فرآورده

سینماپرس: مجتبی فرآورده ضمن اشاره به بلاتکلیفی پروژه سینمایی «ثارالله» و انتقاد از کم‌کاری‌های صورت گرفته در زمینه تولید آثار مذهبی، تأکید کرد مدیران فعلی جنم ورود به این حوزه‌ها را ندارد.

به گزارش سینماپرس، مجتبی فرآورده تهیه‌کننده سینما در گفتگو با مهر با اشاره به بلاتکلیفی چندساله پروژه سینمایی «ثارالله» گفت: فیلمنامه «ثارالله» نزدیک به ۵ سال است که آماده تولید است اما هنوز شرایط مالی برای تولید این پروژه فراهم نشده است تا بتوانیم آن را جلوی دوربین ببریم، تا ایجاد شرایط مناسب برای تولید این پروژه صبر می‌کنیم که یا فرجی حاصل شود یا متولیان فرهنگی به‌خود بیایند.

وی با اشاره به تولیدات فرهنگی و هنری با مضامین مذهبی توضیح داد: فضای فرهنگی کشور به طور کلی یک فضای راکد و خمود است و به همین دلیل هیچ‌گونه فعالیتی در حوزه فرهنگی شکل نمی‌گیرد، طبیعی این است این فضای راکد فرهنگی به فضاهایی چون سینما، ادبیات، موسیقی، شعر و غیره سرریز شده است.

مدیران اهل ورود به فضاهای پرتنش نیستند

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ملک سلیمان» توضیح داد: مدیران عزیزی که سرکار هستند، کسانی نیستند که جنم ورود به این حوزه‌ها و عرصه‌ها را داشته باشند و بیشتر ترجیح می‌دهند که در یک حوضچه آرام، مدیریت کنند تا اینکه وارد فضاهای پرتنش شوند. اگر چه از پس تلاطم‌های حوضچه‌های آرام هم برنمی‌آیند. لذا به همین دلیل ترجیح می‌دهند که اساساً صورت مساله را پاک کرده و به سمت آن ورود نکنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه تولیدات سینمایی در حوزه‌های مذهبی، دینی و عاشورایی عملاً در کشور ما تعطیل شده است و در واقع این تعطیلی به این دلیل است که مدیران تصمیم‌گیر ترجیح می‌دهند در حوزه سینما فیلم‌های گیشه‌ای بسازند که نه خودشان جرات می‌کنند با خانواده برای دیدن فیلم به سینما بروند و نه مخاطب با خانواده به سینما برود.

سال ۸۲ فیلم سینمایی «مریم مقدس (س)» در سینماها با بلیت ۱,۲۰۰ تومان اکران شد و نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان فروش داشت و این یعنی اینکه فیلم ۸۰۰ هزار بیننده و مخاطب داشت و به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌ها تبدیل شد تهیه‌کننده فیلم «۲۳ نفر» گفت: تلویزیون نیز ترجیح می‌دهد در حوزه‌ای وارد شود که سهل‌الوصول باشد و نیازی نباشد که به چند جا جواب پس دهد، در صورتی که ما تصور می‌کردیم انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و در حوزه فرهنگ باید تحول ایجاد شود، اما متاسفانه جمهوری اسلامی و مسئولان آن به گونه‌ای رفتار کردند که هیچ تحولی در حوزه فرهنگ به‌وجود نیامده است.

فیلم و سریال مذهبی مخاطب بسیاری دارد

وی ادامه داد: معتقدم فیلم‌ها و سریال‌های مذهبی مخاطبان بسیاری دارد، به عنوان مثال ما در ایام محرم و صفر قرار داریم و همچنان سریال «مختارنامه» برای چندمین بار از تلویزیون پخش شد و بیننده خود را هم داشت، تولیدات دیگری مانند «یوسف پیامبر (ع)» هم در داخل کشور بیننده داشت و هم در کشورهای دیگر مورد استقبال قرار گرفته است.

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: در بخش سینما نیز فضا همین‌گونه است به عنوان مثال سال ۸۲ فیلم سینمایی «مریم مقدس (س)» در سینماها با بلیت ۱,۲۰۰ تومان اکران شد و نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان فروش داشت و این یعنی اینکه فیلم ۸۰۰ هزار بیننده و مخاطب داشت و به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌ها تبدیل شد. در سال ۸۹ نیز «ملک سلیمان» اکران شد و آن نیز اگر اشتباه نکنم با بلیت ۳ هزار تومانی ۳ میلیارد ۶۰۰ میلیون تومان فروش داشته است، این فیلم بارها در تلویزیون پخش شد و مخاطب خود را داشت.

فرآورده گفت: متاسفانه با توجه به اینکه فیلم‌های مذهبی و دینی تولید و پخش نمی‌شود، همه یا تصور می‌کنند یا اینگونه القا می‌کنند که این نوع از آثار مخاطب ندارد، این در حالی است که فیلم‌هایی از این دست باید عرضه شود تا دید برای این فیلم‌ها مخاطبی وجود دارد یا خیر.

از شبکه خانگی توقع زیادی نمی‌توان داشت

وی درباره تولید آثار مذهبی در شبکه نمایش خانگی توضیح داد: به نظر شبکه نمایش خانگی می‌تواند بستر جدیدی برای فیلم‌ها و سریال‌های مذهبی باشد اما نمی‌توان از شبکه نمایش خانگی توقع زیادی داشت. به این جهت که مناسبات تولید در شبکه نمایش خانگی صرفاً مناسبات اقتصادی است و اقتصاد در این بخش حرف اول را می‌زند.

این هنرمند بیان کرد: زمانی که متولیان امر مانند تلویزیون که از بودجه عمومی استفاده می‌کند یا سینما که از بودجه دولتی استفاده می‌کند و یا ده‌ها سازمان بزرگی که تنها با شعار اسلام و دین و انقلاب بودجه‌های عمومی کشور را می‌بلعند در این حوزه قدم برنمی‌دارند در حالی که وظایف ذاتی این نهادها فعالیت فرهنگی در راستای انقلاب اسلامی و دین است، چگونه می‌توان از شبکه نمایش خانگی انتظار داشت که به این مهم بپردازند.

وی ادامه داد: در اهداف تلویزیون و یا دیگر سازمان‌های فرهنگی تولید آثار فرهنگی از این دست آمده است و جزو اهدافشان این است که در این حوزه‌ها کار کنند، این در حالی است که به تنها حوزه‌ای که ورود پیدا نمی‌کنند آثار مذهبی و دینی است.

فرآورده در پایان گفت: در چنین شرایطی چگونه می‌شود از بخش خصوصی توقع داشت که در چنین موضوع‌هایی ورود پیدا کنند. به همین دلیل در این حوزه باید به سمت کسانی رفت که متولی این موضوع‌ها هستند و وظیفه ذاتی آن‌ها این گونه تعریف شده است. متاسفانه در این بخش نه تنها از جانب مدیران ما کم کاری شده است، بلکه از جانب قشر مذهبی و علما و اندیشمندان ما نیز همین کم کاری صورت می‌گیرد، چرا که در این زمینه مطالبه‌ای از مسئولان ندارند. در پایان بار دیگر پیشنهاد می‌کنم به سراغ متولیان فرهنگی کشور بروید و یک‌بار هم که شده از آنان بپرسید چرا در ساخت آثار سینمایی و سریالی در خصوص دین و عاشورا اقدامی نمی‌کنند؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.