سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰

سینماگران مطرح کردند؛

از اشاره به خائن بودن برخی مدیران فرهنگی کشور تا درخواست برای توجه به سینماگران ارزشی/ جشنواره فیلم مقاومت رویداد مهم سینمایی کشور

سلیمی-هاشمی-برجی-فهیم-همراه-الماسی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور همزمان با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در خصوص اهمیت این رویداد سینمایی تأکید کردند: برخی مدیران فرهنگی کارشان فراتر از خیانت است و در حال نابودی کامل فرهنگ دفاع مقدس هستند؛ مدیران دروغ می گویند که از سینمای دفاع مقدس حمایت می کنند؛ متأسفانه ما که رسماً هیچ نوع حمایتی را از سمت مدیران برای تولید آثار سینمای مقاومت و دفاع مقدس شاهد نبوده ایم و بالعکس آنچه شاهدیم عدم حمایت همه جانبه مسئولان ذیربط از فیلم ها و سینمای دفاع مقدس است!

به گزارش سینماپرس سینمای دفاع مقدس که از آن به عنوان یک ژانر بومی از آن یاد می‌شود، دوران پرفراز و نشیبی را طی ۴ دهه گذشته پشت سر گذاشته است. سینمای دفاع مقدس در واقع فتح‌الفتوح سینمای انقلاب اسلامی است. پدیده‌ای که در دنیا بی‌ نظیر است و بر اساس مولفه‌هایش، همه مختصات یک ژانر سینمایی را دارد و منحصر به‌فرد است، ضمن آن که به‌واسطه وجوه عقیدتی‌اش، بسیاری از فیلمسازان نوجو را در همه این سال‌ها در دل خود تربیت کرده است.

اما متأسفانه مدیران فرهنگی و سینمایی کشور به ویژه در سال های اخیر بی توجهی مفرطی به این سینمای بسیار مهم و ارزشمند داشته اند به نحوی که بی توجهی آن ها باعث بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از سینماگران ارزشی، دغدغه مند و متعهد شده و صدای اعتراض و انتقاد آن ها را بلند کرده اما حتی کمترین توجهی به انتقادات و اعتراضات آن ها نیز صورت نمی گیرد!

در این وانفسای بی توجهی مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی به فیلم های مقاومت، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، جشنواره فیلم مقاومت به‌نوعی جبران کم‌ کاری و غفلت مدیران ارشد سینمایی است!

در همین رابطه ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشورمان آقایان: سهیل سلیمی، سیدجواد هاشمی، رضا برجی، آرش فهیم، ابوالفضل همراه و جهانگیر الماسی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سهیل سلیمی کارگردان سینما در آستانه برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در خصوص اهمیت این رویداد سینمایی گفت: اهمیت سینمای انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست بی تردید سینمای مقاومت برای کشوری که پرچمدار مقاومت در جهان است به شدت مهم و حائز اهمیت است اما متأسفانه مدیران بالادستی محافظه کار و مدیران میانی فشل و ناکارآمد، سینما و جشنواره فیلم مقاومت را دچار کرختی و رکود کرده اند. جشنواره فیلم مقاومت نباید به صورت خنثی و باری به هر جهت برگزار شود این جشنواره باید انگیزه و شور و نشاط جدی برای یکایک فیلمسازان دغدغه مند حوزه دفاع مقدس و مقاومت اسلامی به وجود آورد تا برای حضور در این رویداد سر و دست شکانده و دست به تولید و حرکت بزنند.

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت گفت: مدیران دروغ می گویند که از سینمای دفاع مقدس حمایت می کنند؛ متأسفانه ما که رسماً هیچ نوع حمایتی را از سمت مدیران برای تولید آثار سینمای مقاومت و دفاع مقدس شاهد نبوده ایم و بالعکس آنچه شاهدیم عدم حمایت همه جانبه مسئولان ذیربط از فیلم ها و سینمای دفاع مقدس است! علاوه بر دروغ گویی مدیران مبنی بر حمایت از سینمای ارزشمند مقاومت و دفاع مقدس، یکی دیگر از دلایل مهجوریت این گونه مهم سینمایی این است که نویسندگان به صورت مستقیم به جنگ می پردازند و در فیلمنامه های شان تنها خاکریز و جبهه و جنگ و تفنگ وجود دارد که این مسأله باعث می شود نتوان با سرمایه اندک فیلم هایی در حوزه دفاع مقدس تولید کرد.

رضا برجی مستندساز نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: برخی مدیران فرهنگی کارشان فراتر از خیانت است و در حال نابودی کامل فرهنگ دفاع مقدس هستند؛ آن ها هر آنچه دستاوردهای دفاع مقدس در عرصه فرهنگی و هنری کشور بوده را از بین برده اند و تبعات منفی این اتفاق شوم به زودی در سایر عرصه های مختلف کشور نمود عینی پیدا خواهد کرد و ما به زودی ضربه مهلکی از این سهل انگاری شوم خواهیم خورد. باعث شرمساری است که حتی د ر هفته دفاع مقدس هم در شهرها و کوچه و خیابان ها هیچ المان و نمادی از ۸ سال دفاع مقدس نیست. این اتفاق نشان از آن دارد که متولیان نمی خواهند یاد و نامی از دوران پرافتخار و باشکوه دفاع مقدس باقی بماند و نسل جوان از این دوران باعظمت اطلاعی داشته باشند.

آرش فهیم عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز همزمان با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در خصوص اهمیت این رویداد سینمایی گفت: جشنواره فیلم مقاومت به عنوان راهبردی‌ترین رویداد هنری-رسانه‌ای ایران، ظرفیت تبدیل شدن به آلترناتیو جشنواره‌ها وجوایز غربی را دارد. مقاومت، مفهومی است که برای همه فعالان هنری که در پی معنویت، عدالت، صلح و آزادی ملت‌ها هستندجذابیت دارد. اگر این مفهوم در قالب یک جشنواره سینمایی تبلور پیدا کند، می‌تواند تبدیل به یک جبهه سینمایی شود.

ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این خصوص اظهارداشت: انقلاب و دفاع مقدس باید هویت و شاخصه سینمای جمهوری اسلامی ایران باشد؛ ما باید در آثار فرهنگی و هنری تمام تلاش مان را به کار ببریم تا نسل جوان کشور را با تولیدات دفاع مقدسی و ارزشی باورمند و قدرتمند کنیم و در عرصه فرهنگ و هنر تو دهانی محکمی به دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی که با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی در پی آن هستند که عزت و استقلال را از جوان ایرانی بگیرند، بزنیم! دهه ها قبل برای هنرمندان فیلمسازی در ژانر ارزشمند دفاع مقدس افتخار بود. مسئولان قبلاً حمایت اصلی شان از ژانر دفاع مقدس و انقلاب بود اما نامدیریتی ها باعث شده پرداختن به این ژانر امروزه بی کلاسی محسوب شده و دیگر کمتر کسی از این سینما دفاع کند!

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در خصوص اهمیت این رویداد سینمایی گفت: جشنواره فیلم مقاومت، سینمای انقلاب و دفاع مقدس  جزئی از مسائل استراتژیک هستند که باید در ذیل پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران به آن ها پرداخته شود اما متأسفانه برخی مدیران سنت و ارزش ها را در سینما از بین برده و به جای آن ابتذال مفرط و غرب زدگی را جایگزین کرده اند که این اتفاق مایه شرمساری است! فقدان دغدغه مندی و توجه به مسائل بنیادین و استراتژیک باعث مهجوریت سینمای دفاع مقدس شده؛ این سینما به حال خود رها شده؛ اصولاً عرصه مهم فرهنگی و هنری کشور به صورت باری به هر جهت جلو می رود. بسیاری از افراد با اینکه به صورت مستقیم در سینما مدیریت ندارند از دور سایه شوم خود را بر سینما انداخته و برای سینما تصمیم گیری می کنند و این در حالی است که تصمیم گیری های آن ها به ضرر جدی سینمای مقاومت و دفاع مقدس است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.