چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶

آمار قابل توجه وزیر ارشاد:

در دوره دفاع مقدس بیش از ۱۳۰ شهید سینماگر داشته‌ایم!

سید عباس صالحی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط زنده تصویری با خانواده شهید صوفی درباره شهدای سینماگر صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» در یازدهمین هفته از این طرح با حضور سید عباس صالحی از خانواده «ناصر علی صوفی» از استان اردبیل تجلیل شد.
در ابتدای این ارتباط زنده تصویری سید عباس صالحی با بیان اینکه استان اردبیل به عنوان خاستگاه تشیع ایران است، اظهار داشت: کل ایران به این استان هم به عنوان یکی از پایگاه‌های مذهبی کشور و هم پایگاه ایستادگی در مقابل دشمن مدیون است، این استان از همان روزهای اول جنگ درگیر این جهاد بزرگ شد.
وی ادامه داد: امروز فرصتی فراهم شد به صورت مجازی به خدمت این خانواده شهید برسیم و این که چنین جوانانی چگونه پای اعتقادات، وطن و انقلاب اسلامی ایستادند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این خانواده شهید پدری دارد که از ابتدای تولد لباس احرام را به تن فرزند خود می‌کند که در نهایت به لباس شهادت او تبدیل شده است، این خانواده در تربیت فرزندان خود بسیار تلاش کردند و همین امر باعث شده است که سه فرزند از این خانواده در کنار هم در جنگ تحمیلی از وطن خود دفاع کردند.
صالحی یادآور شد: دیدار امروز به موجب فرارسیدن روز ملی سینما تدارک دیده شده است، زیرا پدر این شهید و خود شهید از تلاشگران در این عرصه بودند، همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس باید یادی از هنرمندان شهید به ویژه هنر سینما در این عرصه کرد.
وی افزود: در دوره دفاع مقدس بیش از ۱۳۰شهید سینماگر داشته‌ایم، این شهدا در بخش‌های مختلفی از حوزه سینما اعم از بازیگری، کارگردانی، نویسندگی، فیلمبرداری و ... فعالیت داشتند، در اوایل انقلاب و پس از عبور از سینمای قبل از انقلاب حضور این تعداد از شهدای سینماگر بیانگر آن است که سینماگران وظیفه خود دیدند که به عنوان رزمنده یا روایت‌گر جنگ در این جهاد حضور داشته باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: بخش دیگری که در حوزه خدمت سینما به دفاع مقدس شاهد آن هستیم فضای فیلم‌های دفاع مقدس است، با آغاز دفاع مقدس خیلی از سینماگران وظیفه خود دیدند که فضای جنگ را با فیلم به تصویر بکشند، بنابراین سینمای دفاع مقدس به اندازه عمر دفاع مقدس است. زیرا از زمان آغاز جنگ شاهد شکل‌گیری ژانر دفاع مقدس در بین سینماگران هستیم.
صالحی با یاد خاطره مرحوم رسول ملاقلی‌پور از هنرمندان استان اردبیل گفت: کارهای دفاع مقدسی ایشان همچنان جذاب است، چه آثاری که در سال‌های اوج دفاع مقدس ساخته شد و چه همچنین کارهای دیگری از ایشان که روایتگر جنگ است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این فیلم‌ساز خوب اردبیلی به نحوی در کنار رزمندگان دفاع مقدس قرار گرفت تا با دوربین خود روایت‌گر رشادت‌های رزمندگان باشد تا زوایای مختلف جنگ مغفول نماند و سینماگران ما امروز این خط را همچنان دنبال می‌کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: شهید ناصر علی صوفی مختص زمان خودش نبود بلکه حضور او در حال حاضر مکتب علوی را زنده نگاه می‌دارد و امید است خون شهدا چراغ راه ما باشد.
در بخشی از این ارتباط زنده تصویری حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان و ادای احترام به خانواده شهید صوفی تصریح کرد: امسال این ابتکار ارزشمند یعنی طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» با کمک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا به امروز برگزار شده و هدف از این طرح تکریم خانواده شهدا است.
در بخش دیگری از این ارتباط زنده تصویری سید ناصر احقاقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل با گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس گفت: متناسب با آغاز چهلمین سالگرد دفاع مقدس جشنواره چراغ سینما، چراغ هنرهای نمایشی و تجسمی و سایر جشنواره‌ها را برای یادآوری از این جهاد بزرگ خواهیم داشت.
ندایی معاون سیاسی اجتماعی استاندار اردبیل نیز در بخش دیگری از این ارتباط زنده تصویری با بیان اینکه خانواده شهید صوفی یک خانواده کاملا فرهنگی در استان هستند، خاطرنشان کرد: این خانواده در امر فرهنگ استان بسیار تاثیرگذار بودند، همچنین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به صورت مجازی به خانه شهدا در سراسر کشور سفر می‌کنند تشکر می‌کنیم، زیرا این کار بسیار ارزشمند است.
در بخش دیگری از این ارتباط زنده تصویری محمد حسن صوفی برادر شهید باتشکر از تمام کسانی که این طرح را راه‌اندازی کردند، گفت: برادرم در وصیت‌نامه خود نوشته است که من از ساعت ۲:۳۰ نیمه شب بیدارم و وقتی جوانان جان بر کف و آماده جهاد و شهادت را می‌بینم بر آن‌ها غبطه می‌خورم.
وی در ادامه جلسه به ذکر خاطره‌هایی از عملیات‌های جنگی که به همراه برادر بوده است، پرداخت.
گفتنی است شهید ناصر علی صوفی قائم مقام و جانشین گردان قاسم (ع) از لشگر ۳۱ عاشورا در ۲۰ دی ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی شلمچه به مقام رفیع شهادت نائل آمد. این شهید به همراه پدر خود در حرفه سینما فعالیت داشته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.