دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶

مهدی فقیه؛

«جشن سربرون» فرهنگ و رسوم عشایری را به تصویر می‌کشد/ حضور در کاری را می‌پذیرم که در شأن مردم باشد

مهدی فقیه در نشست صمیمی هنرمندان سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: مهدی فقیه بازیگر کشورمان درباره معیار خود برای پذیرش نقش صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، مهدی فقیه از بازیگران با اخلاق و پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران است. او  را بیشتر به عنوان بازیگر سریال‌ها و فیلم‌های تاریخی و مذهبی می‌شناسیم. «مهدی فقیه» اوایل دهه۴۰ به عنوان رتبه دوم کشوری، بورسیه دانشگاه شد و همان زمان برای تحصیل به فرانسه رفت و در دانشگاه ونسن فرانسه تئاتر خواند.  او هم اینک در سریال «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی و تهیه کنندگی حسن نجاریان از محصولات مرکز سیما فیلم در حال ایفای نقش است.

مهدی فقیه درباره قصه سریال «جشن سربرون» به خبرنگاران جوان گفت: اصولاً ایلات و عشایر دور هم زندگی می‌کنند، بسیار مهربان هستند و از قدیم الایام خالصانه دامپروری می‌کنند تا گوسفند و گوشت مردم شهر را تأمین کنند. البته در تمام دوران‌ها افرادی بوده اند که ایلات را مورد اذیت و آزار قرار می‌دادند و زیاده خواهی می کردند. قصه سریال «جشن سربرون» هم حول همین محورها می‌چرخد.  

پیروز تفکرات مردمی دارد

بازیگر «ملک سلیمان» درباره نقش خود در این سریال اظهار کرد: من در سریال «جشن سربرون» نقش مردی به نام «پیروز» را بازی می‌کنم که یکی از شخصیت‌های عشایری است. اگر حرفی می‌زند و اشکال و ایرادی را بیان می‌کند، تنها برای سربلندی ایلش است. او تفکرات ملی و مردمی دارد و منافع جمع را بر منافع خود ترجیح می‌دهد.

 «جشن سربرون» فرهنگ و رسوم عشایری را به تصویر می‌کشد/ حضور در کاری را می‌پذیرم که در شأن مردم باشد

«جشن سربرون» فرهنگ و رسوم ایلات را به تصویر می‌کشد

فقیه درباره کار در سریال تاریخی توضیح داد: سریال‌های آپارتمانی و روز جامعه در تلویزیون زیاد است که توسط بینندگان دیده می‌شود و بیشتر بُعد سرگرمی دارد؛ اما سریال‌های تاریخی آن هم سریال‌هایی که زندگی ایلات و عشایر را به تصویر می‌کشد برای مخاطب بسیار جذاب و دوست داشتنی است. در مجموعه «جشن سربرون» علاوه بر نوع رفتار ایلات با نوع زندگی آن‌ها در چادر و حتی صنایع دستی آن‌ها جاجیم و قالی که زینت بخش خانه‌ها در تمام دنیا است، هم آشنا می‌شویم. علاوه بر نوع زندگی به نوع آداب و رسوم و فرهنگ آن‌ها بیشتر پی می‌بریم. مخاطب از این نوع آثار حتما استقبال می‌کند ما در تلویزیون کمتر به زندگی ایلات توجه شده است.

بازیگر سریال «مریم مقدس» ادامه داد: مردم ایلات و عشایر افرادی بسیار آرام، مهربان و با غیرت هستند و ما شاهد دلاور مردی‌ آن‌ها در زمان انقلاب و جنگ بودیم که بخشی از نوع رفتار این مردم با صلابت در «جشن سربرون» دیده می‌شود.

لهجه‌ ندارم

این بازیگر با سابقه و پیشکسوت سینما و تلویزیون، درباره گویش خود در این مجموعه گفت: من خودم شیرازی هستم؛ اما آقای راعی توصیه کردند کاملاً فارسی صحبت کنم و هیچ لهجه‌ای نداشته باشم. در کل، متن فیلمنامه آهنگ خاصی را دارد. این داستان به تمام عشایر بازمی‌گردد و اصولاً نوع زندگی و رفتار عشایر از شرق تا غرب نزدیک به هم است و شاید به همین دلیل بازیگران سریال نباید لهجه داشته باشند.

کار در سریال‌های تاریخی بسیار سخت است

وی درباره همکاری خود با گروه سازنده «جشن سربرون» گفت: پیش‌تر با آقای راعی کارهای سینمایی از جمله «غزال» و «تولد یک پروانه» را داشتم و با نوع کارگردانی ایشان آشنا هستم. آقای نجاریان (نهیه کننده) هم بسیار همراه ما هستند؛ ولی کلاً شرایط کار در سریال های تاریخی سخت است. ما این روزها در بیابان‌ها مشغول تصویربرداری ۶، ۷ ساعته زیر تیغ آفتاب هستیم و این بسیار سخت است؛ آن هم با لباس‌ها و گریم سنگین. ولی این دست کارها ارزش دارد؛ زیرا ماندگار است و دیده می‌شود.

 «جشن سربرون» فرهنگ و رسوم عشایری را به تصویر می‌کشد/ حضور در کاری را می‌پذیرم که در شأن مردم باشد

بازی در کارهایی را می‌پذیرم که در شأن مردم باشد

فقیه در پایان گفت: در طول فعالیت هنری‌ام هیچ گاه همزمان دو پروژه را قبول نکردم؛ برای «جشن سربرون» تصویربرداری در زمستان و برف باقی مانده است و فکر می‌کنم تا پایان سال درگیر این پروژه خواهم بود. در تمام مدت عمرم تلاش کردم کاری را قبول و بازی کنم که در شأن مردم باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.