چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷

اکران آنلاین؛ تهدید یا فرصت؟!/۶

وحیدزاده: سینما در حال حاضر الله بختکی پیش می رود!/ تا زمانی که به کپی رایت جهانی نپیوندیم، اکران آنلاین معنایی جز ضرر مادی برای سینماگران ندارد

ابراهیم وحیدزاده

سینماپرس: ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما با توجه به گسترش ویروس کرونا که منجر به تعطیلی برخی سالن های سینما و عدم استقبال مردم از سینماها شده در خصوص وضعیت اکران آنلاین گفت: سینما در حال حاضر الله بختکی پیش می رود و متأسفانه علیرغم آنکه ماه ها از شیوع و گسترش ویروس منحوس کرونا می گذرد هنوز هیچ تدبیری از سوی مسئولان سینمایی و فرهنگی برای عبور هنرهفتم از بحران اندیشه نشده است و معلوم نیست با این شرایط سینمای ایران در آینده به کدام سمت و سو خواهد رفت؟

کارگردان فیلم های سینمایی «تحفه ها» و «مجسمه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما سینما را از اروپایی ها وام گرفتیم و از آن ها سینما را آموختیم و باید در تمامی مقاطع حساس و بحرانی مانند همین شیوع ویروس کرونا از شیوه های آن ها برای عبور از بحران بهره مند شویم.

وی ادامه داد: سال ها است نمایش فیلم ها به صورت آنلاین در دنیا باب شده و مردم جهان هم استقبال بسیاری را از این شیوه نمایش می کنند؛ ظرفیت اکران آنلاین به حدی گسترده است که کمپانی های بزرگی مانند نتفلیکس حتی سریال ها و فیلم های بزرگی را تنها برای اکران آنلاین تولید می کنند؛ اصولاً دنیا سال ها است به این نتیجه رسیده که اکران آنلاین نقطه مقابل سالن سینما نیست و مشکلی برای سالن های سینما ایجاد نمی کند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: آنچه باعث شده ما در کشورمان با مشکل عمده بر سر راه اکران آنلاین روبرو شویم این است که ما قانون کپی رایت را تصویب نمی کنیم؛ بی تردید اگر قانون کپی رایت در کشور ما وجود داشته باشد پخش آنلاین با استقبال ویژه ای از سوی هنرمندان و اهالی سینما روبرو می شود چرا که دیگر کسی جرأت نمی کند فیلمی را کپی و قاچاق کند.

وحیدزاده تصریح کرد: اما تا زمانی که به کپی رایت جهانی نپیوندیم، اکران آنلاین معنایی جز ضرر مادی برای سینماگران ندارد و قطعاً هیچ سرمایه گذار و تهیه کننده ای راضی نمی شود محصول خود را با دست خود به دست قاچاقچیان محصولات فرهنگی بسپارد.

کارگردان فیلم های سینمایی «عشق فیلم» و «معادله» با بیان اینکه من نمی دانم چرا مسئولان برای تصویب قانون کپی رایت تعلل می کنند اظهار داشت: خوشبختانه ما در زمینه های علمی حرف جدی برای گفتن داریم؛ اینکه چرا از آن بهره نمی گیریم جای سوأل دارد! امروزه می توان با استفاده از علم و تکنولوژی جلوی قاچاق محصولات فرهنگی را گرفت اما متأسفانه حتی همین کار ساده هم در کشور ما صورت نمی گیرد.

این فیلمساز در خاتمه اظهاراتش افزود: در هر صورت امروزه اکران آنلاین تنها به نفع فیلم هایی می تواند باشد که سال ها از زمان ساخت شان گذشته و به دلیل مافیای اکران امکان نمایش فیلم شان در سالن های سینما فراهم نشده است؛ در غیر این صورت اکران آنلاین برای سایر فیلم های دیگر جز ضرر مادی نکته دیگری در پی نخواهد داشت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.