سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲

اندر احوال کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم؛

خروج از انفعال کمیسیون فرهنگی با حضور با سابقه‌ها در کنار اهالی رسانه

سید نظام الدین موسوی

سینماپرس: کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با حضور چهره‌های رسانه‌ای می‌تواند پاسخگوی دغدغه‌های فرهنگی باشد، زیرا حداقل دو تن از اعضای این کمیسیون به صورت مستقیم با مسئله رسانه درگیر بوده‌اند و به عنوان روزنامه‌نگار مدت‌ها مشغله فرهنگی داشته‌اند. این اتفاق در قیاس با دوره قبلی مجلس شورای اسلامی که در آن صاحب امتیازهای چند روزنامه اصلاح‌طلب حضور داشتند و تمایلی به حضور در کمیسیون فرهنگی در آن‌ها وجود نداشت، قابل توجه است.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته اعضای چند کمیسیون تخصصی مجلس مشخص و رؤسای آن‌ها معرفی شدند، اما هیئت رئیسه کمیسیون‌های قضایی و فرهنگی مجلس هنوز مشخص نشده‌اند و اعلام آن‌ها به روزهای آتی موکول شده است، با این حال اسامی اعضای کمیسیون فرهنگی از سوی یکی از خبرگزاری‌ها معرفی شد. در فهرست منتشر شده، اسامی ذیل به عنوان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در اولین سال مجلس یازدهم معرفی شده اند: سیدرضا تقوی، نصرالله پژمانفر، غلامرضا منتظری، مرتضی آقاطهرانی، امیرحسین بانکی‌پورفرد، سیدنظام‌الدین موسوی، حسین جلالی، بیژن نوباوه‌وطن، زهره سادات‌لاجوردی، علی‌اصغر باقرزاده، فاطمه رحمانی و سیدعلی یزدی‌خواه؛ ترکیبی که در آن می‌توان شخصیت‌هایی با سابقه طولانی در حوزه‌های سیاستگذاری فرهنگی و فعالیت‌های رسانه‌ای مشاهده کرد.


حضور اهالی رسانه در کمیسیون فرهنگی


در لیست اعلامی، سیدنظام‌الدین موسوی و بیژن نوباوه‌وطن، هر دو از اهالی رسانه و دارای سابقه فعالیت‌های مطبوعاتی هستند. موسوی از جمله چهره‌های آشنای فضای رسانه‌ای کشور است. در سوابق اجرایی وی در حوزه رسانه می‌توان به مدیر مسئولی روزنامه جوان، مدیرعاملی خبرگزاری فارس، دبیری انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، معاون ارتباطات آستان قدس رضوی، ریاست شورای اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و چندین فعالیت دیگر در سطح مدیر مسئول و سردبیری مطبوعات مشاهده کرد. نوباوه نیز که در دوره‌های هشتم و نهم مجلس نمایندگی مردم تهران را برعهده داشته است، از سال ۱۳۵۹ وارد صداوسیما شد. فعالیت مستمر نوباوه در حوزه خبرنگاری باعث شد تا وی به عنوان خبرنگار اعزامی صداوسیما به چندین کشور خارجی برود، حضور در جنگ بوسنی و حضور به عنوان خبرنگار صداوسیما در انگلستان و امریکا بخشی از فعالیت‌های رسانه‌ای نوباوه را تشکیل می‌دهد.


با سابقه‌های کمیسیون فرهنگی


سیدرضا تقوی، بیژن نوباوه‌وطن، نصرالله پژمانفر و مرتضی آقاطهرانی از جمله نمایندگانی هستند که پیش از نیز سابقه حضور در کمیسیون فرهنگی را داشته‌اند. تقوی که پیش از این نماینده دوره‌های دوم، چهارم و پنجم مجلس بوده است، در همه ادوار مجلس در کمیسیون‌های فرهنگی حضور داشته است و از این نظر با سابقه‌ترین نماینده کمیسیون به شمار می‌رود. وی همچنین نزدیک ۱۷ سال ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را بر عهده داشته و معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی نیز از دیگر مسئولیت‌های تقوی پیش از این بوده است. نوباوه با سابقه حضور در دو دوره مجلس شورای اسلامی به مدت هشت سال عضو کمیسیون فرهنگی بوده است. وی مدتی مسئولیت نایب رئیس این کمیسیون را نیز برعهده داشته است. پژمانفر چهره نام‌آشنای کمیسیون فرهنگی است. وی که در دوره‌های نهم و دهم مجلس نیز نمایندگی مردم مشهد را بر عهده داشته است، در مجموع هشت سال حضور در مجلس به مدت هفت سال آن عضو کمیسیون فرهنگی بوده و از جمله نمایندگان فعالی است که نسبت به مسائل فرهنگی موضع‌گیری داشته است. آقاطهرانی که نمایندگی دوره‌های هشتم و نهم مجلس را در کارنامه دارد، به مدت چهار سال در کمیسیون فرهنگی مجلس نهم حضور داشته است.


تازه‌واردهای کمیسیون


موسوی، جلالی، لاجوردی، باقرزاده، رحمانی، منتظری و یزدی‌خواه، اولین دوره حضور در مجلس را تجربه می‌کنند. یزدی‌خواه در زمینه فعالیت‌های فرهنگی پیش از این در قوه قضائیه فعالیت داشته است. رحمانی، باقرزاده، لاجوردی و باقرزاده فعالیت‌های شاخص فرهنگی تا به حال نداشته‌اند، اما در حوزه‌های اجتماعی سوابق اجرایی از آن‌ها دیده می‌شود.


بسیجی هنرمند در کمیسیون فرهنگی


غلامرضا منتظری، رئیس اسبق بسیج هنرمندان از جمله نمایندگان مجلس یازدهم است که نامش به عنوان یکی از اعضای کمیسون فرهنگی مجلس به چشم می‌خورد. منتظری از شهریور ۹۴ تا مرداد ۹۶ مسئولیت بسیج هنرمندان را برعهده داشت. وی هشت سال مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان نیز بوده و سال‌ها مسئولیت گروه‌های معارف اسلامی در دانشگاه‌های مازندران، گیلان و گلستان را بر عهده داشته است. نماینده مردم آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی دبیری جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی را در پرونده فعالیت‌های فرهنگی خود دارد.


نماینده‌هایی که دیگر در کمیسیون نیستند


از نمایندگانی که در دوره دهم مجلس نیز حضور داشته و عضو کمیسیون فرهنگی بوده‌اند، احد آزادی‌خواه و سیدصادق طباطبایی‌نژاد ترجیح داده‌اند به جای حضور مجدد در کمیسیون فرهنگی به کمیسیون کشاورزی کوچ کنند! سیداحسان قاضی‌زاده نیز که در مجلس گذشته در کمیسیون فرهنگی حضور داشت و عضو شورای نظارت بر صداوسیما بود، در این دوره تمایلی نداشته در سال اول مجلس در کمیسیون فرهنگی باشد!


کمیسیون منفعل نباشد


تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد به جز برخی از نمایندگان فعال کمیسیون فرهنگی، بسیاری از اعضا بدون داشتن تخصص و سابقه فرهنگی به عضویت این کمیسیون مهم درآمده‌اند و در نهایت مانند آزادیخواه و طباطبایی‌نژاد سر از کمیسیون‌های دیگر درآورده‌اند. نداشتن علایق فرهنگی باعث شد که کمیسیون فرهنگی در اکثر مواقع با مواضع انفعالی صرفاً بعد از وقوع مسائل سعی در ورود به آن‌ها داشته باشد که در نهایت نیز موفقیت به دست نیاورده است. اعضای کمیسیون فرهنگی در دوره یازدهم مجلس می‌توانند با رفع نواقص و کمبودهایی که این کمیسیون در دوره‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده است پویایی را به حوزه فرهنگ در حیطه قانونگذاری و نظارت بازگردانند. یکی از مواردی که کمتر پیش آمده بود کمیسیون فرهنگی بتواند در آن موفق باشد بحث نظارت است. روال اینگونه بوده که کمیسیون فرهنگی بیشتر با رویکرد سلبی به امور فرهنگی ورود می‌کرده و نقش ایجابی خود در ارتقای فرهنگ در این کمیسیون کمرنگ بوده است، اما امید می‌رود در این دوره کمیسیون فرهنگی نقشی فعالانه‌تر و ایجابی‌تر ایفا کند.

*جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.