دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷

لزوم بازنگری در رویکردهای نظارتی سازمان سینمایی/۳

الماسی: ایراد اساسی سینما فقدان نظارت تخصصی و اصولی است/ سهل انگاری مدیران ضربات جبران ناپذیری بر پیکره فرهنگ کشور وارد می کند

سخنرانی جهانگیر الماسی در مراسم شب «مجید قاری‌زاده»

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در پی سخنان مقام معظم رهبری پیرو غفلت مسئولان فرهنگی در تولید و اکران فیلم های سینمایی که مبانی قضایی جمهوری اسلامی ایران را زیر سوأل می برند گفت: ایراد اساسی سینمای کشور فقدان نظارت تخصصی و اصولی است؛ ما شاهد هیچ گونه نظارت تخصصی در سینما نیستیم و این در حالی است که ناظران باید از میان افراد تحصیل کرده، خبره و برجسته در حوزه های جامعه شناسی، روانشناسی و... به کار گرفته شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عدم نظارت کافی بر تولیدات سینمایی سال ها است ضربات زیادی را به هنرهفتم وارد کرده است. بی تردید ما امروزه نیازمند یک بازنگری فوری، جدی و اساسی در حوزه نظارت بر آثار سینمایی هستیم. ما باید از مدیران و متولیان سینمایی و دستگاه های نظارتی این پرسش را داشته باشیم که چرا به افرادی که صلاحیت ندارند و یا صاحب نظر نیستند مجوز ساخت و تولید فیلم می دهند؟

وی ادامه داد: بزرگترین ضعف امروز ما این است که کسانی با فقر شدید دانش، سواد و بینش خود را همه چیزدان می پندارند و راجع به هر مبحثی دست به تولید فیلم می زنند. چنین امری اصلاً پسندیده نیست. نیم نگاهی به فیلم های مهم تاریخ سینما از آمریکا گرفته تا انگلستان و... نشان می دهد که این کشورها چه دیدگاه درستی را از دستگاه ها و محاکم قضایی خود نشان می دهند و بی تردید نیز ما موظفیم در فیلم های سینمایی مان از دستگاه قضایی تصویری درست ارائه کنیم.

این سینماگر یادآور شد: بنده بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری به این مسأله زیاد فکر کردم و جز چند مورد محدودی که در آثار سینمایی تصویری درست و به جا از دستگاه قضایی نشان داده شده بود به موارد دیگری برخورد نکردم؛ یکی از فیلم هایی که به عقیده بنده تصویر درستی از قاضی و قضاوت نشان داده شده بود فیلم «می خواهم زنده بمانم» به کارگردانی زنده یاد ایرج قادری بود.

بازیگر فیلم های سینمایی «افسانه آه» و «دیگه چه خبر؟» با تأکید بر اینکه فرمایش اخیر مقام معظم رهبری این است که ما ناآگاهانه دستگاه قضایی و مدیریتی را به دلیل فقدان دانش زیر سوأل می بریم اظهار داشت: متأسفانه در برخی فیلم ها دستگاه قضا را اسباب تزلزل زندگی جمعی می دانیم؛ این دیدگاه بسیار ناراحت کننده است. بی شک آقایان مدیر و مسئول سینمایی باید پاسخگوی چنین اتفاقات ناشایستی در سینمای ایران باشند. آقایانی که صاحب امضا هستند، صاحب نظر هستند و به این فیلم ها مجوز می دهند اینک باید در پیشگاه ملت شریف ایران اسلامی پاسخگوی اعمال ناشایست خود باشند.

وی در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: بی تردید مقام معظم رهبری از طریق افراد معتمدشان متوجه جزئیاتی در فیلم های سینمایی شدند که ما به آن آگاه نیستیم. در اینکه سخنان مقام معظم رهبری فصل الخطاب است هیچ تردیدی وجود ندارد و همه ما باید در مقابل ایشان و نظرات شان سر تعظیم فرود بیاوریم.

الماسی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد شدید از مدیران فرهنگی و سینمایی کشور تصریح کرد: سهل انگاری مدیران ضربات جبران ناپذیری بر پیکره فرهنگ کشور وارد می کند؛ تولیدات باید عطف به اهداف عالیه کشور باشد. اگر هدفی برای فردای جامعه تعریف نکنیم تولیدات مان هرچه باشد چاپلوسی می شود. سینما نیاز به اخلاقیات دارد اما امروزه جای اخلاق و اخلاق مداری در سینمای کشور بسیار خالی است.

این بازیگر برجسته سینما و تلویزیون کشور در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: ترسیم کردن مدینه فاضله در اذهان ما همین انقلاب شکوهمند اسلامی بود. ما با ابزار اسلام می خواستیم به آن مدینه فاضله برسیم. ما عاشق فردای متفاوت شدیم!؛ ای کاش مقام معظم رهبری تأکید کنند بحث های نظری برای مدیران فرهنگی راه بیفتد تا همه ملت ببینند این ها که عنوان مدیر و مسئول را با خود به یدک می کشند دنبال چه جامعه ایده آلی هستند؟ چه چیزی برای فردای ایران اسلامی می خواهند؟ می خواهند جامعه و به ویژه نسل جوان کشور را به کدام سمت و سو هدایت کنند؟ این ها اتفاقاتی است که باید رخ بدهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.