سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹

نظر محسن هاشمی درباره مستندی که سیاست‌های لیبرالی پدرش را به چالش کشید؛

شاهد نقد غیرمنصفانه نیستیم!

محسن هاشمی

سینماپرس: محسن هاشمی با استقبال از ساخت مستند «شورش علیه سازندگی» گفت: مستند سازی از تاریخ معاصر در سال‌های اخیر برای جوانان حتی از کتاب هم اثرگذاری بیشتری دارد و فرهیختگان و عموم مردم با تماشای آثار مستند می‌توانند شناخت خود را در ارتباط با تاریخ معاصر بالاتر ببرند.

به گزارش سینماپرس، رئیس شورای شهر تهران پس از تماشای مستند «شورش علیه سازندگی» که در ارتباط با اعتراضات مردم مشهد و اسلامشهر علیه جراحی بزرگ اقتصادی دولت سازندگی است، با مثبت دانستن این مستند اظهار داشت: اصولا مستندسازی در ارتباط با تاریخ معاصر تجربیات گذشته را در ارتباط با مسیر آینده به رخ می‌کشد و می‌تواند بسیار مثبت باشد، اما نکته‌ مهم داشتن نگاه منصفانه است و همه دیدگاه‌ها در آن باید یکسان مطرح شود که در مستند «شورش علیه سازندگی» این یکسان بودن دیدگاه‌ها وجود دارد و شاهد نقد غیرمنصفانه نیستیم.

براساس این گزارش، مستند «شورش علیه سازندگی» در واقع به دورانی اشاره دارد که دولت سازندگی بر اساس نیاز زمانه، دست به جراحی بزرگ اقتصادی زد؛ مهم‌ترین مساله آن دوران، موضوع آزادسازی قیمت ها بود که در سال‌های اولیه، پیامدهای مثبتی برای اقتصاد ایران به همراه داشت اما رفته رفته مساله ای که دولت با عنوان «تعدیل اقتصادی» از آن نام می‌برد به لایه زیرین جامعه و حاشیه، فشار زیادی وارد کرد و باعث شد در شهرهای مشهد و اسلامشهر در دهه ۷۰ شمسی اعتراضات وسیعی شکل گیرد.

مصطفی شوقی کارگردان مستند «شورش علیه سازندگی» که اخیرا در اینترنت عرضه شده، در توضیح دلیل ساخت این اثر می‌گوید:« مستند شورش علیه سازندگی در واقع به دورانی اشاره دارد که دولت سازندگی بر اساس نیاز زمانه، دست به جراحی بزرگ اقتصادی زد؛مهم ترین مساله آن دوران، موضوع آزادسازی قیمت ها بود که در سال های اولیه، پیامدهای مثبتی برای اقتصاد ایران به همراه داشت اما رفته رفته مساله ای که دولت با عنوان «تعدیل اقتصادی» از آن نام می برد به لایه زیرین جامعه و حاشیه، فشار زیادی وارد کرد و باعث شد در برخی از شهرها تحرکات اجتماعی شکل گیرد. شاید مهم ترین چالش مفهوم «عدالت » که از مهم ترین شعارهای انقلاب بود. طبقه اجتماعی محرومین و حاشیه نشینان که اتفاقا از حامیان اصلی انقلاب بودند با برنامه تعدیل ساختاری به نوعی زیر چرخه های توسعه سازندگی در حال له شدن بودند و همین باعث شد که واکنش نشان دهند.

من در مستند «شورش علیه سازندگی» در میانه روایت ایستاده ام و با طیف مخالفان سرسخت و موافقان شیفته دوران سازندگی گفت‌وگو کرده‌ام. شعار مستند این است؛ شورش علیه سازندگی، صدایی که دیر شنیده شد و دیده نشد! طعنه‌ای دارد به این که از آن دوران تصویر خاصی وجود ندارد و تاکنون کمتر درباره اش سخن گفته شده است».

این مستند ۸۰ دقیقه‌ای حاصل دو سال کار پژوهشی و تولیدی به کارگردانی مصطفی شوقی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر است که دوران ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را از سال ۶۸ تا ۷۶ شمسی روایت می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.