سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴

بحران کرونا و انفعال مدیران سازمان سینمایی/۱۰

علیخانی: اساس زندگی مسئولان حرف های بی عمل است!/ مسئولان با افق دید بالا تصمیمات را اتخاذ کنند

عبدالله علیخانی

سینماپرس: عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما در خصوص بحران کرونا، بیکاری گسترده سینماگران و انفعال مدیران سینمایی برای توجه به وضعیت بد معیشتی هنرمندان گفت: متأسفانه اساس زندگی مسئولان حرف های بی عمل است!؛ آقایان از بزرگ و کوچک، در این ماه ها که سینماگران سرگشته تر و حیران تر از همیشه بوده اند فقط وعده داده اند و حرف های قشنگ زده اند اما هیچ عملکردی برای بهبود وضعیت زندگی سینماگران نداشته اند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شب های تهران» و «تکیه بر باد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جز مبالغی که طبق رسوم همه ساله به عنوان عیدی به اهالی سینما اختصاص پیدا می کند و امسال هم شاهد توزیع آن البته به صورت کاملاً گزینشی بودیم و این عیدی به همه سینماگران تعلق نگرفت، تاکنون هیچ قدم مثبتی برای تأمین معاش اهالی سینما که ماه ها است با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند صورت نگرفته است.

علیخانی با تأکید بر اینکه بحران کرونا مسأله ای نیست که بتوان امید به بهبود عاجل وی داشت اظهار داشت: مسئولان باید در سطوح کلان با افق دید بالا تصمیماتی را اتخاذ کنند و برنامه ریزی داشته باشند که اگر این ویروس مجدداً هجومی شد، هزاران نفر از اهالی سینما که بیکار و خانه نشین هستند بتوانند از پس تأمین حداقل های زندگی شان برآیند. مسئولان نباید تصور کنند که به این زودی ها از شر ویروس کرونا خلاص می شویم. ما باید برنامه ریزی هدفمند و طولانی مدتی داشته باشیم که اگر یکی دو سال با این ویروس درگیر بودیم برای رفع بحران زندگی هنرمندان چه باید بکنیم!

این سینماگر در همین راستا با بیان اینکه اکثریت قریب به اتفاق جشنواره های سینمایی ما هیچ نفع و دستاوردی برای عرصه فرهنگی و هنری کشور ندارند تصریح کرد: هزینه های ده ها میلیاردی جشنواره های ریز و درشت و بی خاصیت باید برای تأمین معیشت سینماگران اختصاص یابد؛ مدیران سینمایی باید تنها جشنواره ملی فیلم فجر را که به عنوان سمبل و نماد ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی است برگزار کنند و با تعطیل کردن مابقی جشنواره های بی خاصیت بودجه آن ها را به اهالی سینما اختصاص دهند.

وی متذکر شد: نکته قابل تأمل آنجا است که جشنواره هایی که در کشور ما برگزار می شوند اصلاً حرفه ای نیستند، ما حتی در ظاهر و شکل برگزاری جشنواره ها هم نمی توانیم حرفه ای عمل کنیم. به عنوان مثال در هیچ یک از کشورهای دنیا نمی آیند تمام تولیدات شاخص شان را در جشنواره نمایش دهند و آثار از میان سایر کشورها گزینش می شوند؛ پس همین بهتر که این جشنواره های غیراستاندارد بی خاصیت بودجه بربادده هرچه سریع تر تعطیل شوند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «آواز قو» و «شب های تهران» تصریح کرد: به جای بریز و بپاش های فایده این پول های نجومی، باید از این مبالغ برای تأمین زندگی و سر و سامان دادن به زندگی سینماگران استفاده شود. متأسفانه این روزها بسیاری از سینماگران دردسرها و گرفتاری های زیادی از جمله اجاره خانه و... را تحمل می کنند و اگر اندکی آینده نگری و درایت در میان مسئولان وجود داشته باشد آن ها به فکر چاره ای سریع برای رفع بحران معیشتی هنرمندان خواهند افتاد.

علیخانی خطاب به یکایک مدیران فرهنگی و سینمایی کشور گفت: آقایان با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود! شما تا این ساعت فقط حرف زده اید و حرف های تان حداقل برای بنده قابل باور نیست! اگر راست می گویید کمی به حرف های تان عمل کنید ما هر وقت شما حرف های تان را عملی کردید باورتان می کنیم! شما در این شرایط خطیر و گرفتاری شدید برای بیش از ۵۰۰۰ فعال سینمایی کشور چه کاری انجام داده اید؟

این تهیه کننده در پایان اظهاراتش افزود: بنده امیدوارم به زودی شاهد تصمیمی قاطعانه، عاجل و کارآمد از سوی مدیران فرهنگی و سینمایی برای رفع بحران از زندگی اهالی سینما باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.