شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲

روایت زندگی متفکر هندی؛

«اقبال لاهوری» به هیسپان تی می رود

اقبال لاهوری

سینماپرس: مستند «اقبال لاهوری» که درباره علامه محمد اقبال لاهوری شاعر، سیاستمدار و فیلسوف هندی است روی آنتن هیسپان تی وی می رود.

به گزارش سینماپرس، مستندی درباره علامه محمد اقبال لاهوری شاعر، سیاستمدار، فیلسوف و متفکر نامدار و نواندیش هندی با عنوان «اقبال لاهوری» روی آنتن هیسپان تی وی می رود.

او در سال ١٨٧٣ میلادی در شهر سیالکوت از ایالت پنجاب هند به دنیا آمد. او تحصیلات عالی خود را در رشته های فلسفه و حقوق در دانشگاه های انگلستان و آلمان به اتمام رساند و با توجه به اشرافی که به علوم اسلامی و مکاتب فلسفی شرق و غرب داشت، توانست همچون پل ارتباطی در جهت درک بهتر مبانی فلسفه شرق و غرب باشد. اقبال یکی از فیلسوفان بزرگ اسلامی است که منبع فکرش از قرآن سیراب می شود. آنچه که از اقبال یک چهره متمایز و ممتاز می سازد استعمارستیزی او در دوران سلطه استعمار انگلستان بر شبه قاره هند و اشعار بی بدیل وی برای بیداری مسلمانان و مردمان تحت ستم است.

اقبال بی آنکه زبان فارسی را به شکل رسمی و آکادمی خوانده باشد به این زبان اشعار فراوانی سروده که به گفته اهل فن بخشی از شاهکارهای ادب فارسی هستند. علامه افکار بلند خود را در قالب اشعار برای اصلاح جامعه مسلمانان و به حرکت در آوردن آنها باقی گذاشت. اقبال هیچگاه خود را شاعر نمی دانست بلکه شعر را ابزاری برای بیان افکار و بالا بردن ضریب نفوذ مفاهیم می دانست.

ساختار مجموعه مستند «اقبال لاهوری» با توجه به ابعاد چندوجهی شخصیت و افکار او بر سه محور اصلی شامل مراحل زندگی و تکامل شخصیت او، بررسی فلسفه و افکار علامه و پرداختن به زیبایی شناسی و حس شاعرانه اقبال در بیان مسائل روز جامعه بنا شده است.

این مستند یکشنبه ۳۱ فروردین ماه ساعت ۸:۳۰، ۱۴:۳۰، ۲۱ و تکرار آن روز دوشنبه ساعت ۲:۳۰ بامداد به وقت تهران برای مخاطبان اسپانیایی‌زبان شبکه هیسپان تی وی روی آنتن می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.