دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲

بی انصافی و قلدرمآبی مدیران خانه سینما و اعتراض سینماگران؛

از انتقاد به عملکرد تبعیض آمیز شاه نشینان خانه سینما تا درخواست برای لغو جشنواره های سینمایی/ خانه سینما عملکردی ضدصنفی دارد!

رجبی خواه-دهقان پور-شهیدی-فاضلی-اسحاقی-شوقی-کفیلی-رفیعی جم-سجاده چی-محسنی نسب

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینمای کشور در خصوص دست خالی اهالی سینما از عیدی میلیاردی وزارت ارشاد با انتقاد نسبت به عملکرد ضدصنفی دست اندرکاران این نهاد تأکید کردند: تبعیض و تفکیک میان اعضای خانه سینما عملی ناجوانمردانه، ناعادلانه و ظالمانه است. آن ها متذکر شدند کاخ نشین های خانه سینما به فکر کوخ نشینان نیستند و این نهاد مثلاً صنفی بی هویت و بی خاصیت شده و از آن منافعی به قشر بدنه سینما نمی رسد!

به گزارش سینماپرس همانطور که بعد از ایام نوروز ۹۸ صدای اعتراضات برحق اهالی سینما با درز کردن خبر اعطای مبلغی میلیاردی به خانه سینما به عنوان عیدی اهالی سینما توسط وزارت ارشاد بلند شد، امسال نیز شاهد استمرار رفتار ضدصنفی، تبعیض آمیز و زننده مدیران خانه سینما با هنرمندان بودیم.

شاه نشینان خانه سینما که گویا خود را در سمت کدخدای جبار یک دهکده می دانند با بی تدبیری و بی انصافی هرچه تمام تر با ترویج روحیه قلدرمآبانه شان سعی بر آن دارند که میان اهالی سینما شقه و شکاف ایجاد کنند. آن ها با خودی و غیرخودی کردن سینماگران درصدد هستند مبالغ بیشتری از عیدی میلیاردی وزارت ارشاد را همانند سال گذشته در اختیار افرادی بگذارند که شاید نزدیکی و قرابت بیشتری با ایشان دارند در صورتی که این مبالغ بایستی به صورت یکسان میان یکایک اعضای خانه سینما توزیع شود. 

در همین رابطه ۱۰ تن از چهره های مطرح سینمای کشور آقایان: جهانگیر رجبی خواه، دکتر حمید دهقان پور، وجیه الله شهیدی، محسن فاضلی، آرش اسحاقی، عباس شوقی، پویان کفیلی، اصغر رفیعی جم، مهدی سجاده چی و محسن محسنی نسب با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات آن ها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

جهانگیر رجبی خواه نایب رئیس انجمن کارکنان لابراتوار سینمای ایران با انتقاد شدید نسبت به عملکرد ضدصنفی مدیران خانه سینما و عدم اهدای عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به یکایک اعضای این نهاد گفت: کاخ نشین های خانه سینما به فکر کوخ نشینان نیستند! این بالانشینان هیچ گاه به پایین دستی های شان نگاه نمی کنند و به قول معروف کک شان هم نمی گزد که بقیه سینماگران با چه میزان از معضلات و مشکلات و بحران در زندگی شان مواجهند. به طور قطع و یقین نهادهای نظارتی در خصوص نحوه توزیع عیدی اعضای خانه سینما ورود کنند؛ آن ها باید بازرسی کنند و بررسی کنند که این پول ها چه شده است. متأسفانه همچنان مسأله عیدی میلیاردی سال ۹۸ حل نشده که در سال ۹۹ مجدداً این اتفاق نامبارک تکرار شده است.

دکتر حمید دهقان پور بنیان گذار و رئیس انجمن مدرسان سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: تبعیض و تفکیک میان اعضای خانه سینما عملی ناجوانمردانه، ناعادلانه و ظالمانه است و مدیران خانه سینما نباید افراد را به ۲ دسته خودی و نخودی تقسیم کنند! همه ما خودی هستیم و آن ها موظفند عیدی وزارت ارشاد را به صورت مساوی میان یکایک کسانی که کارت عضویت خانه سینما را دارند تقسیم نمایند و هر عملکرد و شیوه دیگری نادرست است. نحوه اختصاص عیدی وزارت ارشاد در سال ۹۸ و سال جاری کاملاً مصداق بی عدالتی است. عیدی باید برای همه باشد. به عنوان مثال مگر می شود در یک شرکت کارفرما به یک عده عیدی بدهد و به عده ای دیگر بنا بر تصمیمات سلیقه ای اش عیدی ندهد؟ این وظیفه دست اندرکاران خانه سینما است که یک رقمی را مشخص کنند و به صورت یکسان به یکایک اعضا عیدی بدهند.

وجیه الله شهیدی رئیس انجمن مدیران سالن های سینما هم با اعتراض و انتقاد نسبت به رفتار تبعیض آمیز مدیران شاه نشین خانه سینما تصریح کرد: رفتار نادرست مدیران خانه سینما تبعیض شدیدی میان سینماگران به وجود آورده است؛ متأسفانه کسی به فکر اهالی سینما نیست! نه مدیران خانه سینما نه آقای انتظامی به عنوان رئیس سازمان سینمایی و نه هیچ شخص دیگری تدبیری برای رفع مشکلات مالی و بحران معیشتی اهالی سینما ندارند و این در حالی است که امروزه سینماگران با معضلات متعددی در زندگی های شان روبرو هستند. چرا مانند دوران آقای احمدی نژاد سبدکالا و عیدی به همه هنرمندان تعلق نمی گیرد؟ ما دلمان از این تبعیض ها خون است و متأسفانه مدیران هم هیچ تدبیری برای پرهیز این گسترش بیشتر این تبعیض ها ندارند.

محسن فاضلی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با انتقاد شدید نسبت به عملکرد ضدصنفی مدیران خانه سینما و عدم اهدای عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به یکایک اعضای این نهاد گفت: آقایان پاسخ بدهند! اگر صنوف خانه سینما کارگری شده اند چرا از هیچ یک از مزایای وزارت کار بهره مند نیستند؟ بحث ما فقط نحوه توزیع عیدی نیست! ما صنف کارگری هستیم و مدیران خانه سینما باید از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت از یکایک اعضای خانه سینما را مطالبه کنند. اگر ما صنف کارگری شده ایم چرا سبدکالا نداریم؟ چطور با اصرار مدیران خانه سینما بسیاری از صنوف در ذیل وزارت کار ثبت شده اند اما از مزایای آن بی بهره اند؟ چرا وزارت کار چیزی به ما نمی دهد؟ بی شک همانطور که سندیکاهای کارگری از مزایای متنوعی برخوردار هستند اعضای صنوف کارگری خانه سینما هم باید از سبد کالا، عیدی، بن خرید، سبد ماه رمضان و... برخوردار باشند، مگر اینکه ثبت آن ها تنها عملی صوری بوده باشد!

 آرش اسحاقی دبیر انجمن کارگردانان مستند و عضو انجمن صدا سینمای ایران نیز در این خصوص گفت: وزارت ارشاد باید میزان مبالغ اهدایی و بسته های حمایتی را افزایش دهد؛ متأسفانه این روزها شنیده می شود بسته های حمایتی که وزارت ارشاد برای کمک به سینماگران در نظر گرفته است هم بسیار محدود است و به تمامی سینماگران تعلق نمی گیرد که این مسأله باعث ایجاد اختلاف، تفرقه و تشتت در صنوف سینمایی خواهد شد. عدالت زمانی محقق می شود که یکایک اهالی سینما در همه صنوف بتوانند از مواهب مالی به صورت یکسان برخوردار شوند. این روزها وضعیت سینمای کشور بحرانی است و بسیاری از سینماگران بیکار و خانه نشین شده اند و از این رو تصمیم گیرندگان کلان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تدبیری ویژه برای رفع معضلات معیشتی اهالی سینما داشته باشند.

عباس شوقی نایب رئیس انجمن جلوه های ویژه میدانی با انتقاد شدید نسبت به عملکرد ضدصنفی مدیران خانه سینما و عدم اهدای عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به یکایک اعضای این نهاد گفت: همه چیز در خانه سینما بر اساس باندبازی است؛ حتی انتخابات صنوف همه مهندسی شده و بر اساس باندبازی و اعمال فشار مدیران بالادستی خانه سینما است. در یک جمله باید بگویم باندبازی در خانه سینما بیداد می کند و تا زمانی که کسی جلوی این رفتار را نگیرد شاهد برقراری عدالت و انصاف در خانه سینما نخواهیم بود. در خانه سینما افراد به دو دسته خودی و غیرخودی تقسیم شده اند و مدیران خانه سینما تنها از خودی های شان حمایت می کنند و در نقطه مقابل کسانی که جزو افراد خودی هیأت مدیره نیستند اذیت می شوند!

پویان کفیلی رئیس انجمن دستیاران فیلمبردار سینما گفت: اگر مبلغ اعطایی وزارت ارشاد عنوانش «عیدی» است باید به همه تعلق بگیرد چرا که در فرهنگ ما عیدی متعلق به همه است و فقیر و غنی و بزرگ و کوچک نمی شناسد اما اگر عنوان آن «بسته حمایتی» است قضیه فرق می کند! سینماگران وضعیت مطلوبی ندارند و این در حالی است که مردم تنها سلبریتی ها را می بینند و فکر می کنند وضع سایر اهالی سینما نیز مانند آن ها خوب است اما همانطور که یک نوازنده درآمد اندکی دارد اما خواننده ها درآمدهای میلیاردی دارند در سینما نیز وضعیت این گونه است و ما به جز تعداد انگشت شماری از بازیگران و کارگردانان که درآمدهای نجومی دارند شاهد دستمزد و درآمد اندک سایر سینماگران هستیم و از این رو اگر مالیات از این پردرآمدها اخذ شود می توان به کم درآمدها کمک کرد و عدالت را در سینما جاری ساخت.

اصغر رفیعی جم تهیه کننده و فیلمبردار پیشکسوت سینما با انتقاد شدید نسبت به عملکرد ضدصنفی مدیران خانه سینما و عدم اهدای عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به یکایک اعضای این نهاد گفت: طی ۵۰ سال فعالیتم در سینمای ایران هیچ خیری از خانه سینما ندیدم؛ اصلاً در این نهاد هیچ کس به وضعیت بغرنج زندگی اهالی سینما توجهی ندارد و من نمی دانم این آقایانی که در این مکان دورهم جمع شده اند چه کاری می کنند؟ هرچه هست کار صنفی نیست! مشکل ما تنها مدیران خانه سینما نیستند، ما در صنوف سینمایی هم دچار مشکل هستیم. وقتی رئیس برخی صنوف دست شان با مدیران خانه سینما در یک کاسه است و تنها به منافع شخصی خود توجه می کنند اوضاع از این بهتر نمی شود. این اتفاق در حالی است که خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای کشور باید درد یکایک اعضایش را ببینند و با همه به صورت یکسان و به دور از هرگونه تبعیض برخورد کند.

مهدی سجاده چی رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران نیز در این باره اظهار داشت: نحوه توزیع عیدی توسط مسئولان خانه سینما در سال گذشته که سرشار از حاشیه بود و امسال هم بدون اینکه با روسای صنوف هماهنگی شود خودشان بدون هیچ اطلاعی از شرایط اعضا نیازسنجی کرده اند که به هر صنفی تا چه میزان عیدی تعلق بگیرد، این نیازسنجی از اساس غلط است و مشخص نیست چرا هیأت مدیره خانه سینما بدون هماهنگی با روسای صنوف خودشان برای توزیع عیدی نیازسنجی کرده اند؟ اولاً که اگر عنوان مبلغی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار خانه سینما گذاشته «عیدی» است این مبلغ باید به همه تعلق بگیرد. اما اگر اسم آن بسته حمایتی نوروزی است باز هم این در حیطه اختیارات هیأت مدیره خانه سینما نیست که بخواهند برای صنوف تصمیم گیری کنند چرا که آن ها از سطح نیازهای سینماگران آگاهی ندارند.

محسن محسنی نسب کارگردان سینما با انتقاد شدید نسبت به عملکرد ضدصنفی مدیران خانه سینما و عدم اهدای عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به یکایک اعضای این نهاد گفت: امروزه وضع بد معیشتی سینماگران بسیار آشکار است؛ تمام ممر درآمد اهالی سینما به صورت کامل متوقف شده و این وظیفه مسئولان است که همه جشنواره های ریز و درشت سینمایی را تا پایان سال ملغی کرده و مبالغ آن را به سینماگران بیکار و خانه نشین اختصاص دهند. بی تردید تصمیم لغو جشنواره های سینمایی تا پایان سال جاری مهمترین تصمیمی است که مدیران می توانند بگیرند و قطعاً کسانی که تمامی درآمدها و رانت های شان از قبل برگزاری این جشنواره های بودجه بربادده و بی خاصیت است جلوی این تصمیم مهم ایستادگی می کنند. سوأل من این است که چرا مانند دوران ریاست شمقدری عیدی و سبدکالا به تمام سینماگران تعلق نمی گیرد؟ در آن دوران عیدی و سبدکالا به همه به صورت عادلانه تعلق می گرفت و حتی افرادی که عضویت هیچ یک از صنوف سینمایی را نداشتند اما از بدنه سینما بودند این هدایا را دریافت می کردند. این ویژگی بزرگ آقای شمقدری بود که انصاف و عدالت را رعایت می کرد اما افسوس که دیگر از این خبرها نیست!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.