دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶

دست خالی اهالی سینما از عیدی میلیاردی وزارت ارشاد/۹

اسحاقی: وزارت ارشاد باید میزان مبالغ اهدایی و بسته های حمایتی را افزایش دهد/ علیرغم ثبت صنوف در وزارت کار، همچنان از مزایای سایر صنوف کارگری برخوردار نیستیم!

آرش اسحاقی

سینماپرس: آرش اسحاقی دبیر انجمن کارگردانان مستند و عضو انجمن صدا سینمای ایران با انتقاد شدید نسبت به عدم اهدای عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به یکایک اعضای خانه سینما گفت: وزارت ارشاد باید میزان مبالغ اهدایی و بسته های حمایتی را افزایش دهد؛ متأسفانه این روزها شنیده می شود بسته های حمایتی که وزارت ارشاد برای کمک به سینماگران در نظر گرفته است هم بسیار محدود است و به تمامی سینماگران تعلق نمی گیرد که این مسأله باعث ایجاد اختلاف، تفرقه و تشتت در صنوف سینمایی خواهد شد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عدالت زمانی محقق می شود که یکایک اهالی سینما در همه صنوف بتوانند از مواهب مالی به صورت یکسان برخوردار شوند. این روزها وضعیت سینمای کشور بحرانی است و بسیاری از سینماگران بیکار و خانه نشین شده اند و از این رو تصمیم گیرندگان کلان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تدبیری ویژه برای رفع معضلات معیشتی اهالی سینما داشته باشند.

این سینماگر با انتقاد از نحوه اختصاص عیدی وزارت ارشاد طی سال های اخیر اظهار داشت: متأسفانه مدتی است که عیدی وزارت ارشاد شامل حال همه سینماگران نمی شود. بی تردید کارت های هدیه و یا بسته های معیشتی باید به همه اعضا تعلق بگیرد و زمانی که چنین اتفاقی رخ نمی دهد و صنوف مجبور می شوند برخی اعضا را گزینش کنند، اختلاف و درگیری های بسیاری در صنوف ایجاد می شود.

اسحاقی متذکر شد: نکته قابل تأمل اینجا است که اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همه اهالی سینما هم عیدی بدهد برایشان مبلغ بسیار ناچیزی است. بی تردید بخشی از بودجه وزارت ارشاد باید صرف معیشت و زندگی سینماگران شود و این بسیار بد است که تنها افرادی خاص از همه مواهب برخوردار باشند.

کارگردان مستند «خرابات» در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که به نظر شما با توجه به شیوع کرونا مسئولان خانه سینما و سازمان سینمایی چه تدابیری باید اندیشه کنند اظهار داشت: مشکل سینماگران به کرونا برنمی گردد! ما بیش از ۲ دهه است که خانه سینما دچار بحران و مشکل شده ایم و بعد از مدت ها کش و قوس به این نتیجه رسیدند که صنوف برای بهره مندی از حداقل امکانات رفاهی باید در ذیل وزارتخانه ای ثبت شوند.

وی ادامه داد: به هر حال این اتفاق افتاد و بخشی از صنوف در ذیل وزارت کار ثبت قانونی شدند اما متأسفانه علیرغم تمامی وعده ها هیچ سازوکار قانونی برای حمایت از صنوف در وزارت کار شکل نگرفته و قانونی برای حمایت های صنفی از اهالی سینما وجود ندارد و ما همچنان از مزایای سایر صنوف کارگری برخوردار نیستیم!

اسحاقی در خاتمه افزود: صنوف فرهنگی تعریف درستی در وزارت کار ندارند و ما همچنان بلاتکلیف مانده ایم و بی تردید این وظیفه مدیرعامل و هیأت مدیره خانه سینما است که تدبیری اساسی برای رفع این معضل مهم و اساسی داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.