شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱

راهکار تحقق «جهش تولید» در سینما و تلویزیون/۳

اردکانی: سیاست گذاری های غلط مدیران باعث کاهش تعداد مصرف کنندگان محصولات فرهنگی شده است

جواد اردکانی*

سینماپرس: جواد اردکانی کارگردان سینما و تلویزیون در پی نامگذاری سال ۹۹ به عنوان «جهش تولید» گفت: جهش تولید در سینما و تلویزیون نیازمند افزایش میزان مخاطب است چرا که کلید هر توسعه ای مصرف است و ما از مصرف می توانیم به تولید برسیم اما متأسفانه سیاست گذاری های غلط مدیران باعث کاهش تعداد مصرف کنندگان محصولات فرهنگی شده و از همین رو هرگونه افزایش و جهش تولید در سینما و تلویزیون در حال حاضر نفعی برای کشور در پی ندارد.

کارگردان فیلم های سینمایی «به کبودی یاس» و «شور شیرین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جهش تولید دستور امسال کل کشور است اما به نظرم بخش بسیار مهمی ارزیابی وضعیت مصرف است ما اگر نتوانیم در هر زمینه ای چه محصولات فرهنگی چه سایر زمینه هایی که تولیداتش باید به دست مصرف کننده برسد به تعداد مصرف کننده ها اضافه کنیم زمینه افزایش تولید از بین می برد.

وی با انتقاد از اهمال کاری مدیران سینمایی در این خصوص اظهار داشت: معضل ما امروزه در سینما این است که حوزه مصرف مان به شدت محدود است و هر سال تعداد مصرف کننده محصولات فرهنگی در سینما کم و کمتر می شود؛ از طرفی هم موفق نشدیم محصولات را به خارج از کشور ارائه دهیم و بازار مصرف پیدا کنیم طبیعتاً جهش تولید در این حوزه یک امر نه تنها غیر ضروری است که می تواند آسیب زا باشد.

اردکانی سپس به کاهش میزان مخاطبان تلویزیون اشاره کرد و گفت: در حوزه محصولات تلویزیونی هم ما مشکلات مشابهی با سینما داریم؛ مردم امروزه گرایش زیادی به فضای مجازی، وی او دی ها و شبکه های ماهواره ای که همگی رقیب تلویزیون هستند پیدا کرده اند و ما اگر بی محابا درصد افزایش تولیدات تلویزیونی را افزایش دهیم می تواند حتی بر ضد جهش تولید عمل کند چرا که اولین مطلب این است که مدیران باید در پی مصرف کننده باشند.

این سینماگر با ذکر یک مثال ادامه داد: همانطور که اگر یک کارخانه تولید محصولات غذایی مصرف کننده نداشته باشد افزایش تولید باعث ضررش می شود افزایش تولید بدون داشتن مخاطب در سینما و تلویزیون هم باعث ضرر خواهد شد. معضل بزرگ ما این است که به لحاظ مصرف کننده سال به سال وضع مان بدتر می شود. در حوزه اکران سینماها که روند نزولی کاملاً مشهود است و در تلویزیون هم دیدگاه واقع بینانه این است که در مقابل رقبا در حال عقب نشینی دائمی هستیم و همه ساله وضع مان بدتر می شود و اگر این را فکری نکنیم و اگر در جهت افزایش تعداد مصرف کننده ها نتوانیم اعتماد مصرف کننده را جلب کنیم و مخاطب به سمت جای دیگری برود و دنبال منابعی برای اعتماد باشد ما نه تنها نمی توانیم جهش تولید داشته باشیم بلکه باید در پی کاهش تولید هم باشیم.

وی در خاتمه اظهاراتش افزود: جهش تولید در سینما و تلویزیون تنها نیازمند سیاست گذاری کلان فرهنگی است و از سوی دیگر نیازمند صرف وقت و زمان است و مسأله ای نیست که بتوانیم با یک برنامه سریع آن را به نتیجه برسانیم. بنده معتقدم انجام هرگونه کار عجله ای در این زمینه اصلاً به صلاح نیست و ما باید در ابتدای امر با یک حرکت جهادی در پی افزایش میزان مصرف کنندگان باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.