چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶

با کارگردانی «گبرلو» در شوآفی رسانه ای با عنوان «شب صحبت»؛

اتهام همصدایی با دشمن به منتقدان سریال پایتخت!

محمود گبرلو

سینماپرس: در برنامه‌ای که به‌عنوان نقد و بررسی سریال «پایتخت ۶» از شبکه اول سیما پخش شد، منتقدان ششمین سری از سریال «پایتخت»، با ضدانقلاب خارج کشور همصدا دانسته شدند و در ادامه برنامه فوق، مجری برنامه نیز که ظاهرا بایستی بی‌طرف باشد، همان اتهامات را تکرار نمود!

به گزارش سینماپرس، این اتهامات به دنبال انتقاد برخی منتقدان و کارشناسان فرهنگی و رسانه‌های داخلی مطرح شده که به ساختار ضعیف و محتوای نامطلوب سری ششم از مجموعه «پایتخت» از قبیل رویکرد ضد خانواده و رواج شاخصه‌های فرهنگ غربی در این باب از قبیل پرخاشگری فرزندان نسبت به والدین تا حد درگیری و کتک زدن آنها، شکستن حریم محرم و نامحرم، تصویرسازی عادی از روابط ناهنجار، نمایش جامعه‌ای سرشار از دروغ و فریب و شارلاتانیسم که حتی یک فرد درست و درمان در آن یافت نمی‌شود و مضحکه و تمسخر آیین‌ها و مناسک دینی و مذهبی معترض بوده‌اند.
این در حالی است که در هنگام تولید سریال «پایتخت» و در واقع دیگر برنامه‌های تولیدی رسانه ملی، شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های ضدانقلاب خارج کشور به سیاق عناد با هرگونه همکاری با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، همه این برنامه‌ها و سازندگان آنها را مورد هجمه قرار می‌دادند و واضح است این عناد هیچ تناسبی با انتقادات و اعتراضات خیرخواهانه منتقدان داخلی نسبت به محتوای سریال یاد شده نداشته و ندارد.
طرفه آنکه با مشخص شدن محتوای برخی از آن تولیدات همچون سریال «پایتخت ۶»، شاهد چرخش ۱۸۰ درجه‌ای همان رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب در رابطه با این سریال و حمایت از آن در مقابل منتقدان و معترضان داخلی هستیم.   فی‌المثل وب‌سایت «رادیو زمانه» وابسته به سرویس اطلاعاتی هلند ضمن حمله به منتقدان «پایتخت ۶» و تندرو خواندن آنها، این سریال را جذاب و پرمخاطب خوانده و «تیغ بران انتقاد از حاکمان کنونی ایران» و همچنین مقابله با آیین‌ها و مناسک دینی تحت عنوان «خرافه» دانسته است.
این وب‌سایت خارجی، سریال «پایتخت» را همچنین  باعث «ترویج روحیه‌ای که بازار مراجع تقلید و طلاب و حوزه‌های علمیه را کساد خواهد کرد» معرفی کرده و یکی از نقاط قوت آن را نبود «خبری از خانواده سنتی» و راحت بودن زن‌ها و مردهای نامحرم با یکدیگر، به شمار آورده است!
همچنین «رادیو فردا»، وابسته به سازمان CIA نیز در مطلبی، بازآفرینی برخی از فیلم‌های خاطره‌انگیز دوران شاهنشاهی را از نقاط قوت سریال «پایتخت ۶» به شمار آورده و این بازآفرینی را به‌طور کلی متفاوت با دیگر بازسازی‌ها و ادای دین‌ها به محصولات سینمایی قبل از انقلاب دانسته است.
«دویچه‌وله» رسانه وابسته به سرویس اطلاعاتی آلمان هم با مقاله‌ای به نمایش روابط نامشروع و رفتارهای غیراخلاقی و پرخاشگرانه و مضحکه مناسک مذهبی  به‌عنوان جذابیت‌های سریال «پایتخت ۶» پرداخته و منتقدان این سریال را «موسوم به ارزشی» و «تندرو» خوانده و از جمله با ذکر نام، روزنامه‌های کیهان و جوان را مورد حمله قرار داده و در نهایت از قول کاربری نوشته که «پایتخت ۶ نزدیک‌ترین پایتخت به جامعه امروزمان بود؛ جامعه‌ای که در آن مواد مخدر بیداد می‌کند، احترام بزرگ‌تر نگه داشته نمی‌شود و همه از هم طلبکارند». دیگر رسانه‌های بیگانه و زنجیره‌ای مانند «بی‌بی‌سی» (رسانه سلطنتی بریتانیا)، گویا نیوز (وابسته به سازمان سیا) و... نیز ضمن انتشار مطالب مشابه با حمله به منتقدان «پایتخت ۶»، سریال یاد شده را مورد تجلیل و تحسین قرار دادند. حالا با این اوصاف، همنوایی مدافعان پایتخت ۶ با رسانه‌های بیگانه و معاند به مراتب نگران‌کننده‌تر است!
۱۸ سال پیش «بنیامین نتانیاهو» (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) در جمع کمیته صلح آمریکایی و در سالگرد حادثه یازدهم سپتامبر به آمریکا توصیه کرد برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی به جای کاربرد ‌تانک و توپ و موشک، از تلویزیون و ماهواره و اینترنت استفاده کند. نتانیاهو توضیح داد با نمایش سریال‌هایی که جوانان را با لباس‌های پرزرق و برق و در فضاهای مختلط و بی‌بند و بار نشان می‌دهد همچنین با نمایش روابط نابهنجار در خانواده و میان زنان و مردان و ترویج مصرف‌گرایی و رفاه‌زدگی می‌توان جوانان را به این‌گونه صفات رفتاری و غیراخلاقی جذب کرد و ابتدا باعث فروپاشی ایدئولوژیک و ارزشی جامعه و سپس از هم پاشیدن فیزیکال نظام ایران دست یافت.
همچنین ۷۵ سال پیش در سازمان سیا سندی برای تولید فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی تدوین شد موسوم به «آزادی میلیتاریستی» که اساس این سند بر ‌ترویج سبک زندگی آمریکایی در فیلم‌ها و سریال‌ها قرار داشته و دارد. نوعی سبک زندگی که عناصرش مغایر با سبک زندگی ایدئولوژی‌های مخالف با ایدئولوژی آمریکایی بوده و  مبتنی بر ارتباطات باز و لاابالی در خانواده و روابط بی‌بند و بار دختران و پسران در فضاهای مختلط و مصرف‌گرایی و رفاه‌زدگی و... قرار دارد. اکنون می‌توان مورد بررسی قرار داد که سری جدید مجموعه پایتخت چه اندازه همسو با این چشم‌اندازها تهیه شده و چه اندازه به بسط و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی پرداخته است.

*کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.