دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲

راهکار تحقق «جهش تولید» در سینما و تلویزیون/۱

آقامحمدیان: «جهش تولید» نیاز به حضور مدیران دغدغه مند و متعهد دارد/ اولویت تولید آثار فرهنگی و هنری باید بر اساس محتوای ارزشمند باشد

شفیع آقامحمدیان

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پی نامگذاری سال ۹۹ به عنوان «جهش تولید» گفت: جهش تولید در سینما و تلویزیون نیاز به حضور مدیران دغدغه مند و متعهد دارد؛ مدیرانی که با تمام توان برای تحقق این شعار قدم بردارند و مسائلی نظیر معضلات اقتصادی را بهانه ای برای کم کاری خود قرار ندهند.

کارگردان فیلم سینمایی «راننده سفیر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه تاکنون از بسیاری فرمایشات مقام معظم رهبری استفاده های منفی شده است؛ به عنوان مثال در سالی که ایشان شعار «رونق تولید» را انتخاب کردند ما تنها شاهد افزایش کمی تولیدات سینمایی و تلویزیونی بودیم و به کیفیت آثار هیچ توجهی نشد. من امیدوارم در سال جهش تولید با دغدغه مندی و دلسوزی از سوی مسئولان سیاست گذار حوزه فرهنگ و هنر شاهد این اتفاق تلخ نباشیم.

وی ادامه داد: ما باید از فرصت ها استفاده کنیم تا اینکه نتیجه بهینه بگیریم؛ فرصت سوزی برخی مدیران فرهنگی هیچ توجیه عقلانی ندارد و من امیدوارم آن ها هیچ بهانه ای برای کم کاری در زمینه تولید آثار ارزشمند نداشته باشند.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه اولویت تولید آثار فرهنگی و هنری باید بر اساس محتوای ارزشمند باشد تصریح کرد: من امیدوارم در سال جاری بتوانیم شاهد جهش خوب محتوایی در تولیدات هم باشیم؛ محتوایی که برای سرنوشت و زندگی مردم و آحاد افراد جامعه راهگشا باشند نه اینکه در خطوط باطل سیر کنند و آب به آسیاب دشمن بریزند!

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: متأسفانه مدت های مدیدی است که در بسیاری از تولیدات سینمایی و تلویزیونی محتوای غنی و ارزشمندی دیده نمی شود و این در حالی است که این ۲ رسانه بسیار مهم و تأثیرگذار باید سرشار از محتوای مفید و سالم باشند.

آقامحمدیان در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما معضلات اقتصادی و اتفاقاتی نظیر شیوع بیماری «کرونا» تا چه میزان می تواند مانع جهش تولید در سینما و تلویزیون شود اظهار داشت: بی تردید اگر مدیران اندکی دغدغه در کارشان داشته باشند هیچ چیز نمی تواند مانع کار و فعالیت شان شود. بنده صراحتا عنوان می کنم که اگر دغدغه و اهتمام جدی از سوی مدیران و متولیان وجود داشته باشد مباحث اقتصادی هم برطرف می شود. متأسفانه آنچه ما را طی سال های اخیر رنج داده این مورد است مه اصولا دغدغه ای در میان مدیران فرهنگی برای رشد و ارتقای حوزه فرهنگ و هنر نیست.

وی افزود: بیماری هم مدتی کوتاه دارد و می گذرد و قطعا دنیا به واسطه این بیماری تعطیل نمی شود. ما اگر هوشمندانه به مسائل نگاه کنیم از همین بیماری هم می توانیم پی به حکمت های بسیاری ببریم و همه این مسائل به همان اصل دغدغه مند بودن مدیران فرهنگی بازمی گردد.

کارگردان فیلم سینمایی «مروارید سیاه» در خاتمه اظهاراتش تأکید کرد: در ایام نوروز ۹۹ سریال هایی از تلویزیون پخش شدند که اغلب شان هیچ قرابت و سنخیتی با فرهنگ ارزشمند و غنی ایرانی-اسلامی نداشتند؛ فیلم های سینمایی هم که مدت ها است عاری از محتوای اخلاقی و ارزشی هستند. من امیدوارم در سال جاری کار به دست افراد متعهد و کاردان سپرده شود تا ضمن جهش تولید آثار ارزشمند دیگر شاهد هدرکرد بودجه های کشور برای تولید آثار نازل و بعضا ضدارزش نباشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.