یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید - بخش سوم

سینماگران خواستار میدان دادن به جوانان انقلابی در سینما شدند/ از انتقاد برای بی توجهی به صنعت انیمیشن تا زنگ خطر تولد مجدد فیلمفارسی!

قهرمانی-سیدزاده-هاشمی-سجادی حسینی-قائم مقامی

سینماپرس: همزمان با آغاز سال ۹۹ تعدادی از اهالی سینما با انتقاد از وضعیت بحرانی سینما، خواستار توجه جدی مدیران به اوضاع اسفبار کنونی شدند و تأکید کردند مسئولان دولت شعار خودشان که «تدبیر و امید» بود را تحقق نبخشیدند؛ سینماگران ضمن آنکه خواستار میدان دادن به جوانان انقلابی و متعهد در سینما شدند تأکید کردند فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر این زنگ خطر را به صدا درآورد که سینمای فیلمفارسی مجدداً متولد شده است!

به گزارش سینماپرس مدت های مدیدی است که مشکلات متعدد و دامنه دار سینمای کشور را دچار بحران هایی عجیب ساخته؛ مدیریت ناکارآمد، ایجاد گعده های خودمانی بین سیاست گذاران، بی توجهی به بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از سینماگران، گسترش ابعاد فاجعه بار ابتذال در سینمای کشور و... از جمله این مشکلات است و این مسائل باعث شده تا صداهای مخالف از عملکردهای نادرست مدیران فعلی سازمان سینمایی از گوشه و کنار شنیده شود؛ همزمان با سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛ محمد قهرمانی، سیدامیر سیدزاده، سیدجواد هاشمی، کاوه سجادی حسینی و ایمان قائم مقامیجزو افرادی بودند که در بخش اول این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی به سینماپرس گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

*****************

مدیران سینمایی باید به جوانان متعهد، ولایتمدار و انقلابی میدان بدهند

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما با تأکید بر اینکه فقدان تدبیر بزرگترین معضل مسئولان سینمایی دولت دوازدهم است اظهار داشت: متأسفانه مسئولان دولت حتی شعار خودشان که «تدبیر و امید» بود را تحقق نبخشیدند! آن ها تدبیر درستی اندیشه نکردند و بی تدبیری شان باعث افول جدی سینما شد.

وی ادامه داد: متأسفانه با اقدامات اشتباهی مسئولان و مدیران و سیاست گذاران سینمای کشور امید از جامعه رخت بست و مردم از عملکرد آن ها به کلی ناامید شدند لذا به نظر می رسد برای سال آینده باید برای این ۲ معضل چاره ای بکنند، باید تدبیری اندیشه کنند و بهترین اتفاق این است که به جوانان متعهد، ولایتمدار و انقلابی میدان بدهند تا آن ها وارد عرصه تولید در سینما شده و بتوانند بحران را بکاهند.

این سینماگر تأکید کرد: خوشبختانه ما در کشور جوانان کارآمد و انقلابی کم نداریم؛ اگر کمی تدبیر و درایت وجود داشته باشد ما باید تمامی امکانات مان را در اختیار این جوانان بگذاریم تا بتوانند با تعهدشان بدل به هنرمندانی بزرگ شوند و ریشه های فرهنگ و هنر را در ایران اسلامی مستحکم تر نمایند.

قهرمانی متذکر شد: مسئولان دولت باید بدانند که از درجه مقبولیت پایینی در سطح عمومی جامعه برخوردار هستند و باید کار شایسته ای کنند تا کمی شعارشان محقق شود و در سال های واپسین حضورشان اندکی کار شایسته انجام دهند.

از مدیران سینمایی به طور کامل قطع امید کرده ام

سیدامیر سیدزاده دیگر تهیه کننده سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: واقعیت این است که بنده از مدیران سینمایی به طور کامل قطع امید کرده ام و از این رو هیچ انتظاری از آن ها ندارم.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ ما مشکلات عدیده و زیادی در عرصه هنرهفتم بودیم؛ از عدم ساخت فیلم های مناسب برای اقشار جامعه و عدم تنوع ژانر گرفته تا عدم اجرای عدالت در شورای صنفی برای اکران فیلم ها، بی برنامگی برای اکران فیلم ها و...؛ این ها تنها از جمله مشکلات عدیده ای بود که باعث شد سینما از رونق برخوردار نباشد.

این سینماگر سپس با بیان اینکه در جشنواره فیلم فجر هم شاهد فیلم های ضعیفی بودیم که حال مان را به کلی بد کرد اظهار داشت: متأسفانه هیچ فیلمی در جشنواره نبود که اطمینان را بدهد که در سال جدید حال سینما اندکی خوب می شود. هیچ فیلمی در این رویداد سینمایی حضور نداشت که بتواند نویدبخش حضور حداکثری مردم در سالن های سینما باشد.

سیدزاده خاطرنشان کرد: بنده در روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر و پیش از شیوع ویروس کشنده کرونا این پیش بینی را کرده بودم که سینمای ایران در سال ۱۳۹۹ یک ورشکستگی بزرگی را تجربه خواهد کرد و حالا با شیوع گسترده این ویروس مرگبار بیش از گذشته به این حدس خود ایمان داریم که سینمای ایران در سال ۹۹ از نظر گیشه کاملاً ورشکسته خواهد بود.

وی ادامه داد: متولیان فرهنگی باید تمهید و برنامه ریزی جدی برای جبران خسارت این ورشکستگی در سال ۹۹ برای صاحبان سالن های سینما و صاحبان آثار داشته باشند. در همه جای دنیا فیلم ها بیمه می شوند تا هر اتفاقی بیفتد حداقل سرمایه گذاری سرمایه گذار فیلم توسط بیمه جبران شود اما صنعت بیمه ما چنین چیزی را ندارد و این بسیار صدمه زننده است. فیلم های مستقل در این وانفسا بسیار آسیب می بینند و این وظیفه مدیران سینمایی است که تدبیری برای برون رفت از این معضل داشته باشند.

مدیران تدبیری برای سینمای اسفناک و فلک زده کودک داشته باشند

سیدجواد هاشمی تهیه کننده، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ اتفاقات عجیبی در سینما افتاد که من مطمئن شدم این سینما اگر همچنان بدون پشتیبان باشد به زودی شکست کامل خواهد خورد؛ پشتیبانی از سینما به آن منظور نیست که مسئولان سینما بیانیه و بخشنامه بدهند، منظور آن است که عملاً وارد میدان شده و حمایتی جدی از یکایک فیلم ها و فیلمسازان داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین کارهایی که مدیران سینمایی می توانند انجام دهند این است که حداقل برای فیلم های سینمایی از تلویزیون تیزر رایگان بگیرند؛ برای فیلم ها تبلیغ کنند و هر کاری می توانند انجام دهند تا فیلم ها دیده شوند. فیلم های سینمایی امروزه بیش از هر چیز نیازمند تبلیغ هستند اما متأسفانه شرایط برای تبلیغ فیلم ها که هریک کالای فرهنگی هستند مناسب نیست.

این سینماگر یادآور شد: بنده شخصاً زمان اکران «تورنادو» به دلیل عدم تبلیغات مناسب برای فیلم دچار سقوط شدم، تلویزیون تنها ۳۰ تیزر به این فیلم اختصاص داد و بنده هرچقدر به ارشاد و پیش مسئولان سطح بالا رفتم و خواهش کردم برایم کاری انجام دهند و با مسئولان تلویزیون در خصوص اختصاص تیزرهای بیشتر رایزنی کنند هیچ کاری انجام ندادند!

هاشمی با بیان اینکه وزارت ارشاد باید باید به صورت جدی با مسئولان ارشد سازمان صدا و سیما وارد مذاکره شود اظهار داشت: مسئولان ارشاد باید این توان را داشته باشند که آفرهای بیشتری برای تبلیغات از رسانه ملی بگیرند؛ کمترین و پیش پاافتاده ترین کاری که مدیران ارشاد می توانند برای سینماگران انجام دهند این است که سازوکار مناسبی برای تبلیغات فیلم ها فراهم کنند، خواه در فضای شهری، مجازی و یا رسانه ملی!

وی تأکید کرد: سینمای ما مثل کشورهای اروپایی و هالیوود نیست که توان برگشت سرمایه اش را داشته باشد، چه کسی به جز وزارت ارشاد و مسئولان سازمان سینمایی باید به این مسأله فکر کند؟

هاشمی در خاتمه اظهاراتش با بیان اینکه مدیران تدبیری برای سینمای اسفناک و فلک زده کودک داشته باشند تصریح کرد: وضعیت سینمای کودک امروزه بیش از هر زمان دیگری بحرانی و آشفته است و علیرغم همه وعده هایی که داده می شود این گونه مهم سینمایی که در تمام کشورهای صاحب صنعت سینما به آن توجه ویژه ای دارند در سینما ما مهجور واقع شده و دیگر توانی برای نفس کشیدن و سرپا ایستادن ندارد. این وظیفه مدیران سینمایی است که با آسیب شناسی جدی و اصولی زمینه احیای این گونه حیاتی سینما را فراهم آورند و نگذارند تا ما به زودی شاهد اضمحلال کامل سینمای کودک در کشور باشیم.

زنگ خطر تولد مجدد سینمای فیلمفارسی در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر شنیده شد!

کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما با انتقاد از کیفیت نازل فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: زنگ خطر تولد مجدد سینمای فیلمفارسی در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر شنیده شد! متأسفانه فیلم هایی که در جشنواره دیدیم اغلب ترویج قداره کشی و چاقوکشی و... بودند. این فیلم ها خطر بازگشت سینمای ایران به دوران فیلمفارسی را گوشزد می کنند، هرچند که اگر کمی منصف باشیم متوجه می شویم مدت ها است سینمای ایران به همان دوران سینمای فیلمفارسی بازگشته است! من بسیار متأسفم که فیلم های سینمایی اینقدر ما را ناامید می کنند؛ شاید اگر سایه دولت از سر سینما کنار برود کمی اوضاع هنرهفتم دچار بهبود شود!

وی ادامه داد: از سوی دیگر شرایط اجتماعی و سیاسی کشور و بحران هایی که یکی از پس دیگری گریبان ما را در سال ۹۸ گرفت سینما را تحت تأثیر قرار داد؛ سینما بارها و بارها در سال ۹۸ تعطیل شد و دیگر به طور کامل اهمیت خود را برای مردم از دست داد! آنقدر نگرانی های گسترده در جامعه زیاد شد که دیگر مردم اصلاً نمی توانند به سینما فکر کنند و همین اتفاق سالی سخت و پرچالش را پیش روی سینمای ایران گذاشته است و ما نیازمند آن هستیم تا با درایت و هوشمندی مدیران سینمایی از این گذرگاه حساس تاریخی به خوبی عبور کنیم و اجازه ندهیم سینما بیش از این به حاشیه کشیده شده و سینماگران بیشتری طعم بیکاری، فقر و خانه نشینی را بچشند!

متولیان امر باید متمرکزانه زمینه صادرات انیمیشن را فراهم کنند

ایمان قائم مقامی کارگردان حوزه انیمیشن گفت: متولیان امر باید متمرکزانه زمینه صادرات انیمیشن را فراهم کنند، علی الخصوص در این شرایط بحرانی کشور که ورود ارز محدود شده است.

وی ادامه داد: انیماتوران ایرانی باتوجه به اینکه بسیار توانمندند برای ورود به عرصه جهانی همچنان بیکار و سرخورده هستند. من بسیار در این زمینه نگران هستم که ما سرمایه های مان را در حوزه انیمیشن از دست بدهیم چرا که همکارنم نه بیمه بیکاری دارند و نه امنیت شغلی و مدام با خودشان درجنگ هستند که این حرفه را رها کنند. این اتفاق پیش از این برای بسیاری از افراد حرفه ای رخ داده و مسئولان باید با تدبیر و درایت ویژه و جدی جلوی استمرار این روند را بگیرند.

این انیماتور خاطرنشان کرد: بی تردید با اقدامات لازمه و خردمندانه در زمینه صادرات هم همکاران ما صاحب شغل می شوند و هم ارز به کشور ورود پیدا می کند. ناگفته نماند که رخداد ارتباط انیمیشن ایرانی با بازار جهانی بسیار آسان تر از ارتباط سینمای زنده با خارج است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.